2014-12-03, 18:21
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Han har kunnat leva sitt liv utmärkt utan att kliva in på rinken. Att gå på is och spela ishockey innebär risker. Mindre än att kliva ut på en motorväg? Absolut. Men risker finns och det är något man aktivt väljer att ta.

Det går inte att klaga på spelare som gör regelrätta tacklingar.
Absolut finns det risker men det är fel att lägga över hela ansvaret på den som blir taccklad.
Citera
2014-12-03, 18:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Var är hjärnskakningen - nej han blir aldrig träffad i huvudet.

Titta först på Kabanov, titta var hans kroppsmassa förflyttar sig efter tacklingen. Hela överkroppen följer med vilket tyder på att han träffar kroppen och inte huvudet. När du träffar huvudet så rör sig huvudet primärt (den kastas runt i en whiplash-rörelse) och sen säckar kroppen ihop.

Titta på Kabanovs reaktioner. Träffar du i huvudet med den där farten så är det knockout. Då brukar spelare ligga på isen och ibland flaxa med händerna (som Stenmark när han kraschade), Kabanov är vid fullt medvetande och vrider sig istället i smärta - han har ju brutit revbenen. Det gör du inte när du åker på en hjärnskakning. Då stänger hjärnan av. Smärtan kommer senare.

För det tredje, inga rapporter som hjärnskakning och det är såklart för att det finns ingen.

McDonell har armbågen nere - han gör inget fel. Kabanov är klantig som sätter sig i den där situationen. Släpp pucken och gör dig beredd på kollision.

Sen fattar jag att Skellefteå AIK är färgade i det här - det ska dem vara - det är elitidrott det här. Jag köper att tränaren tycker att det är en armbåge - jag köper att läkaren pratar om "säkerhet".

Men för guds skull så måste ju hockey-Sverige stå upp för legala tacklingar. Det är en olycka. Det är jättetråkigt att han är skadad med McDonell gör inget fel och ska heller inte straffas. Det är nog illa att domarna tar en felaktig utvisning.
Citera
2014-12-03, 18:45
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Nej. Alltså, nej. Är du dum i huvudet på riktigt?

Redan?
Citera
2014-12-03, 18:53
Medlem
Mikojans avatar
Roligt att det är så illa ställt med Luleå att dom desperat försöker få till sig Pavel Skrbek

Han har lång klubba, ja, men han är väldigt mycket passé och senaste tio åren mest känd för att han hade ont jämt. SM-guld?
Citera
2014-12-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
..
Den träffar både huvudet och kroppen, det tror jag alla som sett tacklingen redan vet.

"Var är hjärnskakningen" - Herregud, han fick en ryggradsfraktur, är inte det nog? Sådana som oftast sker vid höghastighetsolyckor. Man kan få en hjärnskakning utan att det är en huvudtackling och man kan få en huvudtackling utan att det är hjärnskakning.
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Så korrekta tacklingar som ger skador ska bort? Eller hur menar du? Bara för att spelaren böjer sig 0.15 sekunder innan tacklingen och då får den i huvudet, är det då en ful tackling? Är det dags att börja spela utan skydd och med plastklubbor? Enda sättet att förhindra det är ju då att förbjuda tacklingar helt? Innebandy kanske är en sport du ska hålla dig till då isåfall.
Återigen en neandertalares retorik. Ingen har sagt något ont om alla tacklingar som delas ut i hockeymatcher (bara i samma period som Kabanov-incidenten hade LHC många andra fina och regelrätta tacklingar.) Vad jag talar om är situationer då en spelare väljer att tackla en motståndare trots att denne befinner sig i en utsatt situation. Varför böjer sig spelaren ifråga 0.15 sekunder innan tacklingen? Jo, han är vänd snett in mot sargen, ser inte att tacklingen kommer förrän typ 0.3 sekunder innan och sätter just ned skridskon i nästa skär. Självklart ska han ha bättre koll, men det är fortfarande vårdslöst av McDonell att gå för en tackling i den situationen.
Citera
2014-12-03, 20:24
Medlem
Nu till något helt annat: Vad betyder siffran inom parentes som står skriven efter målskyttar på stats.swehockey.se?
Edit: Aha, nvm. Hur många mål de gjort.
Senast redigerad av atreyeri 2014-12-03 kl. 20:27.
Citera
2014-12-03, 20:34
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Självklart ska han ha bättre koll, men det är fortfarande vårdslöst av McDonell att gå för en tackling i den situationen.
Det tycker jag inte. Varför skulle han inte satsa på en tackling i det läget? För att Kabanov är bakom målet eller vadå?
Citera
2014-12-03, 21:06
Medlem
Illusioners avatar
Går det att se tacklingen någonstans?
Citera
2014-12-03, 21:14
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Går det att se tacklingen någonstans?
https://www.youtube.com/watch?v=KtmLptjM1Bs

Han glider en bra bit innan, har inte armbågen uppe, synd att Kabanov är tvungen att sänka sig.
Citera
2014-12-03, 21:17
Medlem
Citat:
Det tycker jag inte. Varför skulle han inte satsa på en tackling i det läget? För att Kabanov är bakom målet eller vadå?
Varför läser du inte bara hela mitt inlägg? Kabanov hämtar pucken och är positionerad såhär när McDonell väljer att gå för tacklingen. Det är vårdslöst.
Hyser inga tvivel om att "experterna" kommer stå i studion imorgon och prata om hur Kabanov måste ha "heads up" yada yada, men någonstans måste väl alla förstå att de inte bara är att "skylla sig själv" när en annan spelare väljer att sätta in en tackling just när du själv är i en utsatt situation.
Citera
2014-12-03, 21:18
Moderator
vfs avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=KtmLptjM1Bs

Han glider en bra bit innan, har inte armbågen uppe, synd att Kabanov är tvungen att sänka sig.

Kabanov är låg, ingen träff i huvudet. Otur att han skadas men avstängning ska det inte bli.

Citat:
Varför läser du inte bara hela mitt inlägg? Kabanov hämtar pucken och är positionerad såhär när McDonell väljer att gå för tacklingen. Det är vårdslöst.
Hyser inga tvivel om att "experterna" kommer stå i studion imorgon och prata om hur Kabanov måste ha "heads up" yada yada, men någonstans måste väl alla förstå att de inte bara är att "skylla sig själv" när en annan spelare väljer att sätta in en tackling just när du själv är i en utsatt situation.

Så då skulle man kunna ställa sig lite lutad framåt en meter från sargen och sedan vråla på avstängning när man får en kyss? Klart att LHC-spelaren inte hinner avbryta när kabanov blir låg, en tvåa kan jag köpa men ingen avstängning. Den är inte mot huvudet.
Senast redigerad av vf 2014-12-03 kl. 21:21.
Citera
2014-12-03, 21:25
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Okej, förstår inte riktigt varför. Tycker inte det är något fel av McDonell att gå på en tackling där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in