2014-12-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och detta visar med all tydlighet att de svenska opinionsinstituten inte är opartiska. De har med andra ord helt diskvalificerat sig själva då de öppet visat att de inte ens har som mål att vara opartiska. Inte konstigt att de då hela tiden slänger fram orealistiskt låga siffror för SD, det ligger i linje med deras ambition.

Allt detta visar vad stark demokrati vi har i Sverige, något som svider extra mycket i skinnet på etablissemanget att säga. Hela politiska apparaten ,ed partier, institut och media är emot Sd och vad händer? Skönt, lite som EU omröstningen. Hela "apparaten" sa ja, men det blev... NEJ.

Härligt när självgodheten får blodsmak i munnen.
2014-12-03, 09:19
Medlem
SD är alltså på +16% INNAN gårdagens presskonferens hölls. När kan man förvänta sig att Sentio kommer med nästa OU? Innan nyår eller slutet januari?

OT:
Järnvägar vad de är gött att se 7K och MSM vrida sig likt en mask på kroken. Snyft, orättvist, lekstuga, buhä, rasistiskt, visar sin makt, trappar upp, snörvel.

Undrar hur gemene man som generellt inte följer politik funderar. Har man hört SD i september säga "vi är villiga att prata med alla" och 7K "vi ska utesluta SD från all makt, de ska isoleras" till att nu säga att "det är SD som orsakar kaos och det är deras fel." Hur uppslukad av PK måste man vara för att inte inse hur ihåligt det låter?

Gårdagens presskonferens var genialt planerad och otroligt bra framförd av Mattias och Oskar.
Det finns två scenarier som jag ser det. Antingen går endera blocket med på SDs politik och då är de inne eller så blir det en blocköverskridande regering och då spricker alliansen. MP kommer hata S länge. SD ritar om den politiska kartan för lång tid framöver.

Någon som ser något annat scenario?
2014-12-03, 09:41
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En sanning som, om det nu är en sanning, visat sig vara en korrekt bedömning. Ingen kan neka till att detta institut har varit närmast i sina prognoser om sanningen. I två val i rad har man närmast prickat SDs röstsiffror. I Norge finns det inte en PKistisk önskan om att en prognostisering av SDs anhängare måste friseras för att kommunister ska kunna sova om nätterna. Det är ingen tillfällighet att dessa siffror inte publiceras i MSM.
Nu när du nämner det så har jag aldrig sety sentios siffror på något annat ställe än på avpixlat. Någon annan som kan bekräfta detta?

I övrigt är jag lite besviken på siffrorna. Självklart har man lite höga förhoppningar på grund av vad man röstat på, men 19 % hade ju varit roligare. Och ett miljöparti på under 6% iaf. Vad är det för fel på folk?
2014-12-03, 11:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Jag blev tillfrågad av inzio nu om vilket parti jag stödjer. De är på g alltså.
2014-12-03, 13:10
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Är Mattias kanske till och med bättre än Jimmie? Jag är också imponerad över honom och skulle det bli så att han styr SD i ett eventuellt nyval är jag hur trygg som helst med detta.

SD får alltså 16,4% i Sentio. Då Sentio är det institut som brukar spegla verkligheten, så kan vi med andra ord alltså vänta oss siffror i klass med 16-17% vid ett nyval. Snyggt!

Mattias är svag i debatter, vilket i och för sig även Åkesson var i valrörelsen. Dvs ingen har iallafall på sista tiden varit särskilt bra i debatter.
2014-12-03, 13:12
Medlem
Det har ju förekommit vilda konspirationsteorier i tråden om att svenska medier rapporterar institutens fullständigt ärliga försök att hitta rätt med SD, att det inte finns några hemliga "riktiga" siffror som makthavarna har tillgång till bakom kulisserna. Ett LO-citat från Aftonbladet talar kanske för motsatsen:

Citat:
– Vi tror tyvärr att SD kan stärkas också. Men vi ser också utrymme att pressa ur ett eller kanske två borgerliga partier ur riksdagen. Det visar våra mätningar, säger en källa.

LO sitter alltså inne med egna mätningar som indikerar att FP och KD ligger illa till och att SD stärks - trots att flertalet tidningar rapporterar för pöbeln/populasen att SD ligger MYCKET stabilt strax under valresultatet.
2014-12-03, 13:17
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
... och att SD stärks - trots att flertalet tidningar rapporterar för pöbeln/populasen att SD ligger MYCKET stabilt strax under valresultatet.
Eller så är han bara medveten om att SD underskattas i mätningar?
2014-12-03, 13:31
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Eller så är han bara medveten om att SD underskattas i mätningar?
Han säger dock VÅRA mätningar. Det skulle han väl knappast sagt om han menat de öppna publicerade mätningarna. Jag är övertygad om att de flesta partier (alla?) har egna mätningar.
2014-12-03, 13:33
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Han säger dock VÅRA mätningar. Det skulle han väl knappast sagt om han menat de öppna publicerade mätningarna. Jag är övertygad om att de flesta partier (alla?) har egna mätningar.
Ahh ok.
Självklart har de egna mätningar, inget konstigt i det.
2014-12-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Och vi minns ju att Åsa Linderborg på just LO-anknutna Aftonbladet förutspådde 13 procent för SD strax innan valet.

Liksom Björn Söder på sin kant, har jag för mig.
2014-12-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sjöstdt ser lugn och beskedlig ut men skulle han bli diktator på riktigt skulle vi snabbt ha kommunism ala Stalin här.
Jag föredrar Stalin framför Mp i regeringen.
2014-12-03, 15:51
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Är Mattias kanske till och med bättre än Jimmie? Jag är också imponerad över honom och skulle det bli så att han styr SD i ett eventuellt nyval är jag hur trygg som helst med detta.

Det riktigt läckra är väl att Åkesson var perfekt i sin roll som en mjuk och klipsk politiker. Han tog SD in i riksdagen, parerade ett antal skandaler och blev närmast folkkär. Dessutom lyfte han partiet från 5,7% till 12,9% under sin första mandatperiod. Episkt.

Karlsson är perfekt i sin roll, som fräsch och obrukad halvmjukis som kan vara tuff med en mer kraftfull pondus än Åkesson. Dessa är direkt nödvändiga egenskaper när nu SD vågar vara lite kaxiga med sitt stora opinionsstöd i ryggen.

Hur bra Karlsson hanterar en kris vet vi ännu inte. Kanske har Åkesson redan sopat banan åt Karlsson genom att få media att tro att skandaler bara gynnar partiet, vilket förenklar Karlssons arbete avsevärt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in