Varför fick Larsson lämna? Har han varit så dålig? Tyckte att han var grym i Brynäs förra året.
Hur är Hjelm i defensiven? Han är väl en offensiv back va?
Precis som Stegen skrev så menade jag givetvis Alexander Larsson. Att han fick lämna kom verkligen överraskande. Jag gillar honom, han spelar smart, han jobbar hårt, har bra spelsinne, bra skott och är en bra tekare, utifrån sett så verkar det vara en uppskattad lagkamrat även utanför isen också. Så varför han fick lämna? säg det, Janne Karlsson och jag verkar gilla olika.
Larsson har dock trots allt inte levererat som förväntat, i och för sig precis som ungefär alla andra i laget, men till skillnad från dem så kanske han har ett tillräckligt gott rykte för att någon kan tänkas ta över kontraktet och därmed möjliggöra för SSK att göra en nödvändig förändring i truppen, för något måste ske (ryktet säger nu att Färjestads Aquino är klar!). Det är den enda anledningen till varför han fick lämna som jag kan se.
Andreas Hjelm är en offensiv back, ja. Sista säsongen i Tälje (lockout-säsongen) var han tvåa i Allsvenskans backliga med 34 poäng på 50 matcher. Kapstad vann 38/52, men han var före exempelvis Hersley 30/52, de finns de i Södertälje som anser att han överglänste Cam Fowler som för närvarande är topp-25 i NHL:s backliga.
Jag håller dock inte med om att Hjelm överglänste Fowler, och för att ge lite perspektiv så kan det ju nämnas att även Cody Franson finns med bland de där topp-25
Ännu mer perspektiv ger ju omdömet från AdamN:
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Totalt sämst över hela banan. Har inte ett rätt offensivt eller defensivt, våran sämsta back på länge. Sämre än Gunnarsson.
Går bort sig i defensiven, kan inte åka skridskor som att t,ex. Vända från fram till baklänges behärskar han inte. I offensiv zon är han nog den i SHL som har prickat mest benskydd genom tiderna.
Med allsvenska mått mätt skulle jag dock säga att han var rätt solid defensivt för att vara en offensiv back, ingen annan av de offensiva backarna i ligan var inne på färre baklängesmål och hans +20 var bäst i SSK och 5:e bäst totalt. Men i SHL har han tydligen ännu inte gjort några avtryck, åtminstone inga positiva.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Den som är på väg bort är ju Dixon.
Sen finns det ju så mycket rykten. Många tycker inte om Hjelm och då är det ju lätt hänt att rent önsketänkande förvandlas till rykten.
Ja vi får väl se, jag tror faktiskt att ryktena har substans utan att jag för den skull har några egna källor. Har för övrigt sett Osten i Scaniarinken i år, men det var troligen inte för att sälja in Hjelm utan snarare den vanliga "mitt i säsongen jakten" för att tidigt kontraktera allsvenska spelare. Gissningsvis Robin Press. DÄR har ni en defensiv att jobba med.
Brynäs har gjort klart med en ny center. Bengtzen har pratat mycket om gruppdynamik etc, kul att vi får in denna kille som inte direkt verkar vara den schyssta lagkompisen.
"Niinimäki is a big center with good hands and passing ability. Sees the ice very well. A former top prospect, a lack of work ethic saw his promise go to waste.
- Ulf Andersson, EP"
Brynäs har gjort klart med en ny center. Bengtzen har pratat mycket om gruppdynamik etc, kul att vi får in denna kille som inte direkt verkar vara den schyssta lagkompisen.
"Niinimäki is a big center with good hands and passing ability. Sees the ice very well. A former top prospect, a lack of work ethic saw his promise go to waste.
- Ulf Andersson, EP"
- Ulf Andersson, EP"
Han var då vass på straffar men hans "work ethics" var väl inget vidare i lule. Har förmodligen skärpt till sig sedan dess. Hoppas att Luleå kan ta den ta den andra Jesse då.
Han var då vass på straffar men hans "work ethics" var väl inget vidare i lule. Har förmodligen skärpt till sig sedan dess. Hoppas att Luleå kan ta den ta den andra Jesse då.
Hur var han i Luleå? Helt värdelös?
Känns som om det hade varit bättre att ta Dixon.
Edit: det man hittar när man googlar lite är att han är en av Oilers sämsta draftval, det säger inte lite.
Senast redigerad av Illusioner 2014-12-02 kl. 23:04.
Det var ju några år sedan. Ung, ibland loj och hade förmodligen svårt att ta till sig sina uppgifter på rätt sätt (såg det ut som), men väldigt teknisk och grymma handleder.
Luleå lag var nog ingen höjdare för en sån kille vid den tiden.