2014-11-06, 13:19
Medlem
Linkan-arts avatar
Invandrares överrepresentation inom brottslighet

Två stora undersökningar har gjorts om invandrares och invandrares barns brottslighet. I den senaste (Brå-rapport 2005:17) framgår det att överrepresentationen (”överrisk” på nyspråk) ser ut så här för samtliga brott:

Tabell7

Vad innebär det i praktiken? När de överrepresenterade grupperna är små märks det inte av så mycket och det går att sopa under mattan med argumentet: ”Svenskarna begår ju majoriteten av brotten”. Men när ”svensk bakgrund” närmar sig 50 procent blir överrepresentationen mer påtaglig och det blir tydligt att det är ett stort problem. Det kan illustreras med ett exempel.

Samtliga brott
I exemplet till höger har vi en rimlig fördelning när ”svensk bakgrund” (blå) är nere i 50 procent. Invandrares barn (i mitten) utgör tillsammans 25 procent och utrikes födda utgör 25 procent.

Om 500 av de med ”svensk bakgrund” är brottsmisstänkta borde de med ”utländsk bakgrund”, utifrån deras populationsandel, också vara 500 (rad 2). Men på grund av överrepresentationen blir det helt andra siffror i realiteten (rad 4).

Totalt blir det 1 547 brottsmisstänkta. Gruppen ”utländsk bakgrund” står för 67,7 procent.

Nu går det förstås inte att räkna så här rakt av på varje kommun. I vissa kommuner är överrepresentationen lägre och i andra kommuner är den högre. Det beror på flera faktorer. Men i genomsnitt ser det ut så här. Och, icke att förglömma, detta är gamla siffror. En färsk undersökning skulle med mycket stor sannolikhet visa att överrepresentationen har ökat, med tanke på hur invandringen har sett ut de senaste åren. Varför överrepresentationen har ökat skriver jag om i ett tidigare inlägg. Gissningsvis är de utrikes födda uppe i en överrepresentation kring 3,0 vid det här laget.

Samtliga brott

Rån
Exemplet ovan gäller ”Samtliga brott”. Vid grövre brott är invandrare och invandrares barn mer överrepresenterade.

Om man istället för samtliga brott tittar på kategorin rån ser det följaktligen värre ut. Om de med ”svensk bakgrund” misstänks för 500 rån, är motsvarande siffra för ”utländsk bakgrund” 1850.
78,7 procent av de misstänkta har utländsk bakgrund.

Rån

Överrepresentationen är det ingen som förnekar. Den är en realitet. Att Mikael Wiehes pappa är född i Danmark, som Niklas Orrenius skriver, ändrar inte på det.

Vad tycker Flashback folket om denna överrepresentationen bland kriminella med den skyhöga invandringen som vi har idag? Detta är siffror som är framtagna ifrån 1997-2001 samt 2005.

Hela inlägget går att läsa på Affes statistikblogg.
Demografin under Reinfeldt
Senast redigerad av Linkan-art 2014-11-06 kl. 13:24.
Citera
2014-11-07, 16:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan-art
Två stora undersökningar har gjorts om invandrares och invandrares barns brottslighet. I den senaste (Brå-rapport 2005:17) framgår det att överrepresentationen (”överrisk” på nyspråk) ser ut så här för samtliga brott:

Vad tycker Flashback folket om denna överrepresentationen bland kriminella med den skyhöga invandringen som vi har idag? Detta är siffror som är framtagna ifrån 1997-2001 samt 2005.
Man kan ju lugnt utgå från att den mesta av rån och stölder begås av utlänningar. Inta bara flyktingar och invandrare utan även av ligor från gamla öststaterna. Inbrott av ligor som sedan skickar stöldgodset till sina hemländer innan polisen ev. får tag på dem, alternativt gömmer sakerna på flyktingförläggningen. Hur många svenskar är intresserade av att sno tv-apparater eller dvd-spelare..?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19818526.ab

Typiskt nog reagerar samhället först när folk försvara sin egendom, då slår rättsväsendet till med full kraft. Om man lade lika mycket energi på att gripa och straffa de riktiga brottslingarna skulle folk inte behöva ta lagen i egna händer.

När man ser "Efterlyst" på tv och de berättar om stulna grävskopor och traktorer som förs ur landet undrar man: hur svårt kan det var att kontroller detta vid gränsen?
Citera
2014-11-08, 09:26
Medlem
Husransakans avatar
En kompis som sitter i kommunen i Falkenberg hävdar att även om dom utlandsfödda i Falkenberg är VÄLDIGT överrepresenterade i brottsstatistiken, så beror det nästan uteslutande på kommunen/statens misslyckande att integrera nyanlända vilket får dom att tillslut ramla in på brottets bana..
Jag själv tycker den förklaringen är för lätt...men han kanske är inne på något..tankar??
Citera
2014-11-08, 10:31
Medlem
ArgaMongots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husransakan
En kompis som sitter i kommunen i Falkenberg hävdar att även om dom utlandsfödda i Falkenberg är VÄLDIGT överrepresenterade i brottsstatistiken, så beror det nästan uteslutande på kommunen/statens misslyckande att integrera nyanlända vilket får dom att tillslut ramla in på brottets bana..
Jag själv tycker den förklaringen är för lätt...men han kanske är inne på något..tankar??

Det tror även jag. Men då frågar jag mig själv, är det möjligt att integrera hur många som helst? Jag vill inte kraftigt minska invandringen för att jag tycker illa om invandrare utan för att det inte går att ta emot obegränsat med folk från tredje världen.
Citera
2014-11-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husransakan

Behöver inte sitta i kommunfullmäktige för att inse hur grovt överrepresenterade invandrare är i grova brott. Om han tror det misslyckade integrationsarbetet är den enda orsaken är han lika indoktrinerad som de flesta. Vad tycker du vi bör göra åt saken?
Citera
2014-11-08, 20:45
Medlem
Husransakans avatar
Citat:
Behöver inte sitta i kommunfullmäktige för att inse hur grovt överrepresenterade invandrare är i grova brott. Om han tror det misslyckade integrationsarbetet är den enda orsaken är han lika indoktrinerad som de flesta. Vad tycker du vi bör göra åt saken?

Tyckte det va värt att nämna att han satt i kommunen då dom brukar ha mer koll på sånt än vi dödliga..
Själv tycker jag man borde sätta stopp för invandringen snarast, se till att dom som redan är här integreras och får jobb, ställa lite krav.
Citera
2014-12-01, 22:36
Medlem
är invandrare överrepresenterade i vissa brott?

Jag är inte rasist, utan en tänkare.
Jag har tänkt lite på det här med kriminalitet hos (unga) invandrare...

Är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken, isf i vad?
Men konsensus ligger väl i att Svensk media faktiskt mörklägger vissa typer av brott?

De brukar sägas att rasism har sina rötter i okunskap...? Så då blir min fråga;
På vilket sätt kan samhället stävja en ev. brottslig överrepresentation hos unga invandrare om debatten aldrig kommer till "varför?"

ex så har jag fått för mig att män våldtar för att visa makt...
Och jag vet inte, men något säger mig att män endast våldtar för att de känner sig maktlösa rent generellt?

Låt oss säga att MENA-män våldtar mer än Svenskar...
Varför då?
Känner de sig maktlösa?
Fungerar inte assimilationen in i Svensk kultur?

Har Politikernas fas-3 / "din utbildning är inte skit värd"-attityd mot föräldrarna någon effekt på deras barn?
Barn som sedan växer upp i ett samhälle där invandrare får mer socialbidrag(möbel-bidrag bla) än någon vars förfäder har hjälpt till att bygga landet...
problem hemma, problem ute ...

Varför... kan ingen inse?
Senast redigerad av freethespeech 2014-12-01 kl. 22:39.
Citera
2014-12-01, 22:41
Medlem
blofeld88s avatar
I Norge står invandrare för 100% av alla överfallsvåldtäkter. Varför? För att de anser att ska kvinnor som inte bär slöja och är gifta med sin kusin är horor.
Citera
2014-12-01, 22:52
Bannlyst
enligt BRÅ, Brottsförebyggarrådet så är Invandrare i Sverige överrepresenterade i de flesta våldsbrott bla våldtäkt där förstagenerationsinvandrare toppar följt av andragenerationsinvandrare.

https://www.youtube.com/watch?v=7vzpsVrM06I

dom har varit överrepresenterade enda sen 90-talet.
Citera
2014-12-01, 22:57
Medlem
GusFrings avatar
Invandrare av vissa minoriteter är gravt överrepresenterade i brott ja, speciellt inom sexual- och våldsbrottslighet.

Det är bättre att fråga sig om det finns några typer av brott som de inte är överrepresenterade inom, eftersom det är glesare med det.
Citera
2014-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
dom har varit överrepresenterade enda sen 90-talet.

Varför då?

jag köper inte att islamisters kvinnosyn ger upphov till våldtäkt och
jag tror inte att brottsligheten kommer minska genom att "attackera" etnicitet.

Jag tror däremot att Sverige kommer gå under ekonomiskt om invandringen fortsätter - och det går liksom hand i hand då; att framföra statistiken från BRÅ - men det i sak leder inte till minskade våldtäkter?

Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Det är bättre att fråga sig om det finns några typer av brott som de inte är överrepresenterade inom, eftersom det är glesare med det.

Så du menar alltså att Sveriges diplomati ang licenser/tidigare arbeten KAN vara en orsak till att invandrare försöker ta olagliga genvägar, för att de ska kunna leva på "deras" ekonomiska standard/betala smugglarna?

Jag menar - de flyktingar som har kommit till Sverige har alltid behövt betalat enorma summor för att komma hit, det är faktiskt inget nytt fenomen att det kostar att ta sig hit.

Den första vågen av invandrare var rätt och slätt akademiker med höga poster, sen vad jag har fattat det som... kommer de till Sverige och här raseras deras yrkesliv/licenser till 0 eftersom Sverige inte erkänner utbildningar i vissa områden?

Vem vet... berättelserna runt middagsbordet om "de gamla landet det gamla livet" kanske inspirerar deras naiva barn att åka och kriga för IS?
Senast redigerad av freethespeech 2014-12-01 kl. 23:18.
Citera
2014-12-01, 23:18
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Så du menar alltså att Sveriges diplomati ang licenser/tidigare arbeten KAN vara en orsak till att invandrare försöker ta olagliga genvägar, för att de ska kunna leva på "deras" ekonomiska standard/betala smugglarna?

Jag menar - de flyktingar som har kommit till Sverige har alltid behövt betalat enorma summor för att komma hit, det är faktiskt inget nytt fenomen att det kostar att ta sig hit.

Den första vågen av invandrare var rätt och slätt akademiker med höga poster, sen vad jag har fattat det som... kommer de till Sverige och här raseras deras yrkesliv/licenser till 0 eftersom Sverige inte erkänner utbildningar i vissa områden?

Haha, va? När sa jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in