Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Allmännyttan är numera vinstdrivande och om alla lyxfällan-case ska få hyra så måste någon stå för notan om hyrorna inte kommer in.
Vem ska betala? Skattebetalarna? Skötsamma hyresgäster?
Nu är ju inte alla med svår ekonomi "lyxfällanfall", och jag kan redan tycka att Lyxfällan är lite väl dömande även om det var det programmet som fick mig själv att se över min ekonomi och se till att hålla ett buffertsparande. Det är lätt att hamna i en pissig situation som man själv inte kan rå över, titta bara på alla idioter till föräldrar som skrivit bilar på sina barn och därmed skuldsatt dem från den dag de fyller 18 och troligen livet ut.
Sedan är det ju så, att om du är lite på kant med rättvisan och på väg att trilla ner i ett drogberoende och liknande, så mår du inte direkt bättre av att inte ha möjlighet att få en bostad. Tryggheten i en bostad kan vara det som vänder på livet. Sedan är det ju dessutom så att det inte är bostadsbolaget som betalar hyran för de som har svårt för det, utan socialtjänsten.
Nu är jag inte något vänsterspöke som de flesta här på Flashback antagligen tror, men jag kan tycka att det känns konstigt att allmännyttan ska vara vinstdrivande. Allmännyttan är något vi ska vara stolta över och en möjlighet för vem som helst att få en helt okej bostad, så länge de inte bosätter sig i de större städerna. Alternativet är en högre kriminalitet, fler uteliggare och i värsta fall slumboenden i städernas utkanter. Det faktum att allmännyttan i de allra flesta fall också är seriösa hyresvärdar som sköter om sina bostadsområden och håller relativt låga hyror gör att de i många situationer också blir mer attraktiva än vad man annars kanske kunnat tänka sig.