2014-12-01, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det är mer rättvist än ditt förslag att bara höginkomstagare ska få hyra och resten sparkas ut i kylan, trots att de har tillräckliga inkomster för att betala hyran. Din människosyn är väldigt märklig måste jag säga.

3 gånger hyran så måste man vara "höginkomsttagare". Det stämmer ju inte ens... Det är redan låga krav som det är.

Det som däremot vore rimligt är som sagt att man införde kompiskontrakt så att man kan slå ihop inkomster. Detta skulle lösa de flesta bekymmer och skapa mer ekonomisk trygghet för allmännyttan.
Citera
2014-12-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
3 gånger hyran så måste man vara "höginkomsttagare". Det stämmer ju inte ens... Det är redan låga krav som det är.

Det som däremot vore rimligt är som sagt att man införde kompiskontrakt så att man kan slå ihop inkomster. Detta skulle lösa de flesta bekymmer och skapa mer ekonomisk trygghet för allmännyttan.
Det är ändå ett högst orimligt krav att folk ska tjäna en massa pengar som de inte behöver.
Citera
2014-12-01, 11:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ändå ett högst orimligt krav att folk ska tjäna en massa pengar som de inte behöver.

Jo man behöver pengar för att betala mat och hyra. Vissa använder till och med mer pengar än de får in. Dessa vill man ogärna ha som hyresgäst, eftersom man inte kan räkna med att få in hyran.

Därav finns ganska snällt ställda krav på inkomster.
Citera
2014-12-01, 11:31
Medlem
Citat:
Allmännyttan är numera vinstdrivande och om alla lyxfällan-case ska få hyra så måste någon stå för notan om hyrorna inte kommer in.

Vem ska betala? Skattebetalarna? Skötsamma hyresgäster?

Nu är ju inte alla med svår ekonomi "lyxfällanfall", och jag kan redan tycka att Lyxfällan är lite väl dömande även om det var det programmet som fick mig själv att se över min ekonomi och se till att hålla ett buffertsparande. Det är lätt att hamna i en pissig situation som man själv inte kan rå över, titta bara på alla idioter till föräldrar som skrivit bilar på sina barn och därmed skuldsatt dem från den dag de fyller 18 och troligen livet ut.

Sedan är det ju så, att om du är lite på kant med rättvisan och på väg att trilla ner i ett drogberoende och liknande, så mår du inte direkt bättre av att inte ha möjlighet att få en bostad. Tryggheten i en bostad kan vara det som vänder på livet. Sedan är det ju dessutom så att det inte är bostadsbolaget som betalar hyran för de som har svårt för det, utan socialtjänsten.

Nu är jag inte något vänsterspöke som de flesta här på Flashback antagligen tror, men jag kan tycka att det känns konstigt att allmännyttan ska vara vinstdrivande. Allmännyttan är något vi ska vara stolta över och en möjlighet för vem som helst att få en helt okej bostad, så länge de inte bosätter sig i de större städerna. Alternativet är en högre kriminalitet, fler uteliggare och i värsta fall slumboenden i städernas utkanter. Det faktum att allmännyttan i de allra flesta fall också är seriösa hyresvärdar som sköter om sina bostadsområden och håller relativt låga hyror gör att de i många situationer också blir mer attraktiva än vad man annars kanske kunnat tänka sig.
Citera
2014-12-01, 11:32
Medlem
Citat:
Jo man behöver pengar för att betala mat och hyra. Vissa använder till och med mer pengar än de får in. Dessa vill man ogärna ha som hyresgäst, eftersom man inte kan räkna med att få in hyran.

Därav finns ganska snällt ställda krav på inkomster.
3 gånger hyran är inte snällt ställda krav utan där handlar det om social utstötning. Har man en hyra på 4000 kr ska man inte behöva ha en inkomst på 12000 kr. Är man ensamstående utan kostnadskrävande fritidsintressen blir det i realiteten omöjligt att göra av med 8000 kr per månad. Hur bär man sig åt för att äta för 8000 kr per månad? Då får man äta ute flera gånger om dagen.
Citera
2014-12-01, 11:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
3 gånger hyran är inte snällt ställda krav utan där handlar det om social utstötning. Har man en hyra på 4000 kr ska man inte behöva ha en inkomst på 12000 kr. Är man ensamstående utan kostnadskrävande fritidsintressen blir det i realiteten omöjligt att göra av med 8000 kr per månad. Hur bär man sig åt för att äta för 8000 kr per månad? Då får man äta ute flera gånger om dagen.

Ja men ta bort inkomstkraven helt då? Vad tror du händer då? Och vem ska betala?

12 000 är så låg lön. Det kan man omöjligt ha som heltidsanställd oavsett vad man jobbar med.
Citera
2014-12-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ja men ta bort inkomstkraven helt då? Vad tror du händer då? Och vem ska betala?
Att ta bort inkomstkravet vore det bästa. Det är upp till var och en att tjäna och spara pengar eller söka bidrag. Kommer hyran inte in blir det vräkning. De flesta är tillräckligt rädda för att bli vräkta för att betala sin hyra. Kostnaden för obetalda hyror är rimligen helt marginell och som jag förklarat ligger det i allmänhetens intresse att också människor med lägre inkomster kan få en bostad. Också du själv kan hamna i ett sådant läge någon gång. Eller du kanske tror att du kommer vara ung, stark, frisk och rik för all framtid?

Citat:
12 000 är så låg lön. Det kan man omöjligt ha som heltidsanställd oavsett vad man jobbar med.
Visst är det en låg lön, men också deltidsanställda behöver bostäder. Det är ett absurt krav att alla måste jobba heltid för att ha rätt att bo. Ett rimligt krav är förmågan att betala hyra.
Citera
2014-12-01, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att ta bort inkomstkravet vore det bästa. Det är upp till var och en att tjäna och spara pengar eller söka bidrag. Kommer hyran inte in blir det vräkning. De flesta är tillräckligt rädda för att bli vräkta för att betala sin hyra. Kostnaden för obetalda hyror är rimligen helt marginell och som jag förklarat ligger det i allmänhetens intresse att också människor med lägre inkomster kan få en bostad. Också du själv kan hamna i ett sådant läge någon gång. Eller du kanske tror att du kommer vara ung, stark, frisk och rik för all framtid?

Men vad bra, då kan väl du hosta om hyrorna inte kommer inte. "En marginell kostnad..."

Citat:
Visst är det en låg lön, men också deltidsanställda behöver bostäder. Det är ett absurt krav att alla måste jobba heltid för att ha rätt att bo. Ett rimligt krav är förmågan att betala hyra.

Man får bo som man har råd helt enkelt. Har man inte råd med en egen lägenhet kanske man får dela en med någon annan? Det är mer än hyran som kostar i livet. Att bara ställa krav på att man ska klara hyran är alldeles för lågt.
Citera
2014-12-01, 13:19
Medlem
Citat:
Men vad bra, då kan väl du hosta om hyrorna inte kommer inte. "En marginell kostnad..."
Hur många tror du det egentligen är som inte betalar hyran? Om vi säger att en av tusen inte betalar hyran så är det ganska många och det blir ändå en väldigt liten summa totalt i förhållande till den totala mängden pengar som kommer in från hyror. En del den bör dessutom gå att få tillbaks via kronofogden efter hand.

Citat:
Man får bo som man har råd helt enkelt. Har man inte råd med en egen lägenhet kanske man får dela en med någon annan?
Men vad är det du inte förstår? Har man råd med hyra plus några tusenlappar över det då har man råd med egen lägenhet.

Citat:
Det är mer än hyran som kostar i livet. Att bara ställa krav på att man ska klara hyran är alldeles för lågt.
Jag kan inte begripa varför du tycker det skulle vara omöjligt att leva på under 8000 kr efter att hyran är betald. Försök förklara för mig vad det är som kostar så mycket som skulle vara helt livsnödvändigt. Jag förstår inte alls, då min egen erfarenhet är att man klarar sig med ett par tusen utöver hyran.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-12-01 kl. 13:52.
Citera
2014-12-01, 13:42
Avslutad
Citat:
Jag kan inte begripa varför du tycker skulle det vara omöjligt att leva på under 8000 kr efter att hyran är betald. Försök förklara för mig vad det är som kostar så mycket som skulle vara helt livsnödvändigt. Jag förstår inte alls, då min egen erfarenhet är att man klarar sig med ett par tusen utöver hyran.

Det är ungefär vad jag spenderar utöver boendekostnader och då är jag rätt bekväm av mig, äter ute en hel del och tycker jag lever förhållandevis "lyxigt". Det går, precis som du säger, att leva bra på betydligt mindre än så.
Citera
2014-12-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det är ungefär vad jag spenderar utöver boendekostnader och då är jag rätt bekväm av mig, äter ute en hel del och tycker jag lever förhållandevis "lyxigt". Det går, precis som du säger, att leva bra på betydligt mindre än så.

Och tänk på alla studenter som lägger 4500 kr i hyra varje månad och får in runt 9000 i studiemedel, eller vad bidrag+lån nu ligger på nuförtiden. Många har antagligen betydligt högre hyra än så. De klarar sig på nåt sätt men lyxigt blir det förstås inte. 8000 kr är mycket pengar, men det är kanske svårt att förstå för någon som vant sig vid en mycket högre levnadsstandard än en låginkomsttagare är van vid.
Citera
2014-12-01, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Och tänk på alla studenter som lägger 4500 kr i hyra varje månad och får in runt 9000 i studiemedel, eller vad bidrag+lån nu ligger på nuförtiden. Många har antagligen betydligt högre hyra än så. De klarar sig på nåt sätt men lyxigt blir det förstås inte. 8000 kr är mycket pengar, men det är kanske svårt att förstå för någon som vant sig vid en mycket högre levnadsstandard än en låginkomsttagare är van vid.

Jag är idag förhållandevis välbeställd, men inte gör jag av med några större summor till vardags för det. Jag skulle utan problem klara av en hyra på 10K, men inte fasen gör jag av med 20K till per månad för det.

Nu var det visserligen många år sedan jag pluggade, men då var studiemedlet på totalt knappt 7K och jag bodde inte i något studentrum, utan en vanlig hyrerätt. Måste säga att jag inte minns exakt vad hyran var, men jag tror att lite över halva studiemedlet gick till hyran. OK, det var lite knapert mellan varven, men det gick ju runt. Hade jag haft över 10K/mån att röra mig med då hade jag levt väldigt bra. Visserligen jobbade man lite extra då och då, men de pengarna gick ju i princip åt till studielitteratur direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in