2014-11-23, 02:11
Bannlyst
När ska ni fixa mobilt-bank id till er app vid inloggning? tänker främst på android..

edit: nvm såg att ni svarade på det redan
Citera
2014-11-24, 18:07
Medlem
shogun-rs avatar
Otroligt bra initiativ med Avanza Mini. Bra när man hellre handlar flera småposter än en stor. Eller när man månadssparar av lönen varje månad.

Nu kan tom min bebis köpa aktier istället för fonder
Citera
2014-11-25, 10:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Otroligt bra initiativ med Avanza Mini. Bra när man hellre handlar flera småposter än en stor. Eller när man månadssparar av lönen varje månad.

Nu kan tom min bebis köpa aktier istället för fonder

Kul att du gillar upplägget!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-25, 11:27
Medlem
Varför tar det så lång tid för er att registrera utdelning från utlandet, ofta tar det 3-4 dagar innan man ser utdelningen.

På Nordnet har man i princip alltid pengarna dagen efter paydate.
Citera
2014-11-25, 11:51
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Varför tar det så lång tid för er att registrera utdelning från utlandet, ofta tar det 3-4 dagar innan man ser utdelningen.

På Nordnet har man i princip alltid pengarna dagen efter paydate.

Hej!

Jag vet att vi tidigare har fört en intern diskussion om vad vi har för möjligheter för att snabba upp betalningen av utländska utdelningar. Om Nordnet är snabbare än oss finns det utrymme för förbättring, så jag tar självklart dina synpunkter vidare inom organisationen. Förhoppningsvis är det här något vi kan förbättra i framtiden!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-27, 12:16
Medlem
KarlDenMindres avatar
Sökfunktionen för bevakningslistor verkar funka lite si och så.

När jag sökte t.ex på orden: öhman emerging fick jag 0 resultat medan en sökning på: öhman index emerging hittade rätt fond.

En sökfunktion är rätt meningslös om man måste veta exakt vad en fond heter och skriva in orden i rätt ordning för att kunna hitta den. Det händer ofta att man får 0 resultat fast man vet att en fond/aktie ska finnas. Kan förbättras.
Senast redigerad av KarlDenMindre 2014-11-27 kl. 12:25.
Citera
2014-11-27, 14:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Sökfunktionen för bevakningslistor verkar funka lite si och så.

När jag sökte t.ex på orden: öhman emerging fick jag 0 resultat medan en sökning på: öhman index emerging hittade rätt fond.

En sökfunktion är rätt meningslös om man måste veta exakt vad en fond heter och skriva in orden i rätt ordning för att kunna hitta den. Det händer ofta att man får 0 resultat fast man vet att en fond/aktie ska finnas. Kan förbättras.

Hej,

Jag tar bollen vidare i huset så ska vi se vad vi kan göra. Tack för din feedback!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-27, 15:44
Medlem
Havdahls avatar
Avanza.

Ibland när jag skall lägga en köporder, kommer det upp en liten ruta som säger:

Citat:
Vill du verkligen köpa istället för att sälja?

Vilken nytta medför den funktionen? Med tanke på att jag inte hade något innehav innan så medför det problem att sälja. Jag förstår om den varningen kommer upp om jag faktiskt redan har det värdepapper jag är på gång att inhandla en gång till, men inte annars.

Bagatell, javisst, men lite störande är det ju.
Citera
2014-11-27, 16:33
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havdahl
Avanza.

Ibland när jag skall lägga en köporder, kommer det upp en liten ruta som säger:

Vilken nytta medför den funktionen? Med tanke på att jag inte hade något innehav innan så medför det problem att sälja. Jag förstår om den varningen kommer upp om jag faktiskt redan har det värdepapper jag är på gång att inhandla en gång till, men inte annars.

Bagatell, javisst, men lite störande är det ju.

Hej!

Det låter konstigt att du får upp rutan att ha ett innehav i aktien. Har du möjlighet att skriva ett meddelande till oss i inloggat läge så kan vi kika direkt på ditt konto? Jag tar det hur som helst vidare som en allmän bugg också, så får våra utvecklare titta på det.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-11-27, 17:04
Medlem
DemocracyNows avatar
Jag har lite fonder i ett vanligt aktie-fond konto hos Nordea som jag vill föra över till ett ISK-konto jag har hos Avanza. Jag vet hur jag ska göra, men jag undrar: borde jag vänta till efter nyår med överföringen med tanke på hur skillnaderna i beskattning fungerar?
Citera
2014-11-28, 11:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Jag har lite fonder i ett vanligt aktie-fond konto hos Nordea som jag vill föra över till ett ISK-konto jag har hos Avanza. Jag vet hur jag ska göra, men jag undrar: borde jag vänta till efter nyår med överföringen med tanke på hur skillnaderna i beskattning fungerar?

Hej!

Vad roligt att du vill flytta hit dina fonder! Om du flyttar över fondinnehavet till ett ISK i år kommer det att vara en del av skatteunderlaget för det fjärde kvartalet och även vara ditt ingående värde nästa år. Om du väntar med flytten till nästa år kommer det ingående värde att vara 0 kr men innehavet kommer ändå att vara en del av skatteunderlaget då det räknas som en insättning under det första kvartalet. Så där är det ingen skillnad.

Men om det är bäst för dig att flytta innehavet i år eller att vänta beror helt enkelt på vad du förväntar dig för avkastning fram tills du väljer att genomföra flytten.

Läs mer om hur ISK beskattas här.

Här kan du även läsa om tips inför årsskiftet kring exempelvis kvitta vinst mot förlust och sista dagen för överföring av värdepapper.

Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar!

/Michaela, Avanza
Citera
2014-11-29, 16:42
Medlem
Hur funkar det skattemässigt om man flyttar pengar internt mellan 2 ISK? Om jag tex flyttar pengar fram och tillbaka mellan 2 konton blir jag dubbelbeskattad då? Eller gäller det bara pengar som kommer utifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in