Citat:
Ursprungligen postat av
DemocracyNow
Jag har lite fonder i ett vanligt aktie-fond konto hos Nordea som jag vill föra över till ett ISK-konto jag har hos Avanza. Jag vet hur jag ska göra, men jag undrar: borde jag vänta till efter nyår med överföringen med tanke på hur skillnaderna i beskattning fungerar?
Hej!
Vad roligt att du vill flytta hit dina fonder! Om du flyttar över fondinnehavet till ett ISK i år kommer det att vara en del av skatteunderlaget för det fjärde kvartalet och även vara ditt ingående värde nästa år. Om du väntar med flytten till nästa år kommer det ingående värde att vara 0 kr men innehavet kommer ändå att vara en del av skatteunderlaget då det räknas som en insättning under det första kvartalet. Så där är det ingen skillnad.
Men om det är bäst för dig att flytta innehavet i år eller att vänta beror helt enkelt på vad du förväntar dig för avkastning fram tills du väljer att genomföra flytten.
Läs mer om hur ISK beskattas
här.
Här kan du även läsa om tips inför årsskiftet kring exempelvis kvitta vinst mot förlust och sista dagen för överföring av värdepapper.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar!
/Michaela, Avanza