2014-12-01, 00:23
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
Har du som man tänkt på att du, bara genom att existera och vara som du är, upprätthåller det patriarkat som världen runt ansvarar för kvinnors systematiska underordning? Ja, du. Sluta kolla runt omkring dig, jag talar till just dig. Har du en prinskorv nedstoppad i pantalongerna så är du skyldig, så enkelt är det. Du kanske tror att det enbart är andra män som står för förtrycket, objektifieringarna, våldtäkterna, våldet, förminskandet, slut shamingen, oviljan att släppa fram kvinnor som är bättre kvalificerade än dig, etc., men jag kan lova att oavsett hur feministisk och modern du tror dig vara så finns det något område där du brister (förmodligen många områden, om vi ska vara ärliga, och det vet du om).

Svaret på detta kallas ökad genusmedvetenhet! Som man har du snackat länge nog nu. Sluta glappa med din stora käft och sätt dig ner och lyssna lite istället, för en gångs skull. Ett första steg på vägen till att få upp ögonen för din egen privilegierade position är att lyssna på vad feminister har att säga om det. Ta t.ex. denna lista av Pamela Clark, verksam vid York University i Kanada:

35 Practical Tools for Men to Further Feminist Revolution

Du kan börja med att läsa igenom listan och begrunda vilka av punkterna som stämmer in på dig, vilka du behöver bli bättre på (i fallet med den genomsnittlige flashbackaren gissar jag på nästan alla punkter ). Istället för att grina, gnälla, och kämpa emot som den Vite Kränkte Man du är bör du reflektera över listan och börja applicera den praktiskt i dina vardagliga möten med kvinnor. Det kommer nog att kännas kämpigt i början, eftersom ingrodda patriarkaliska mönster är svåra att tvätta ur. Men efter ett tag kommer det att släppa och du kommer att se att du, om du ödmjukt följer dessa råd, sakta blir till en bättre medmänniska.

Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?
Citera
2014-12-01, 00:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea
Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?
Det jag personligen gör är att inse att jag som heterosexuell vit man glider på en räkmacka i de allra flesta situationer. Att föreställa sig hur det känns att tillhöra en diskriminerad grupp är extremt svårt för någon i min position. Därför är jag väldigt försiktig med att förkasta teser om patriarkatet, och jag brukar ge allt rätt så mycket eftertanke även om jag initialt tycker att det verkar helt vanvettigt.
Citera
2014-12-01, 00:28
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
De flesta råden är riktigt bra, men jag vill bara lyfta fram några av de jag tycker är allra bäst:

Citat:
Ursprungligen postat av Pamela Clark
26. Find female mentors/leaders. (i.e. Be subordinate to females.) If you are seeking a mentor, or want to volunteer with an organization, go with a female, or female-led organization. Know that there’s a lot you can learn from females in positions of authority.

[...]

34. Get in the habit of treating your maleness as an unearned privilege that you have to actively work to cede rather than femaleness being an unearned disadvantage that women have to work to overcome.

Mycket bra.

Andra bra:

Citat:
3. Consume cultural products produced by women. In whatever your interests are—French cinema, astrophysics, baseball, birdwatching—ensure that women’s voices and women’s cultural products are represented in what you are consuming. If they are not, make an effort to seek them out.

[...]

6. When a woman tells you something is sexist, believe her.

[...]

12. Pay attention to and challenge informal instances of gender role enforcement. For example, if you are at a family function or dinner party, pay attention to whether it is mostly/only women who are doing food preparation/cleaning/childcare while men are socializing and relaxing. If it is, change the dynamic and implore other men to do the same.

[...]

18. Don’t ogle or make comments about women. (i.e. Keep your tongue in your mouth and comments to yourself.) Even though women may be more prone to wearing more revealing outfits than men, don’t ogle them just because you want to and can. Though you may find someone attractive, there’s a line between noticing and being creepy/disrespectful. It makes the women being ogled feel uncomfortable, as well as any women who notice the ogling or are aware of the comments.

[...]

24. Know that acknowledging your own sexist opinions and stereotypes you hold is not enough. Do something about them.

[...]

30. Inject feminism into your daily conversations with other men. If your father doesn’t do his fair share of housework, talk to him about why this is important. If your friend cheats on his girlfriend or speaks negatively about her, talk to him candidly about respecting individual women with whom he is intimate is part of having respect for women in general. Have conversations with your younger brothers and sons about sexual consent.

[...]

33. Walk the walk about income inequality. Women still earn about 77% as much as men. If you are in a position where you are financially able to do so, consider donating a symbolic 23% of your income to social justice-oriented causes. If 23% sounds like a lot to you, that’s because it is a lot and it’s also a lot for women who don’t have a choice whether to forfeit this amount or not.

[...]

35. Self-identify as a feminist. Speak about feminism as a natural, normal, uncontentious belief, because it should be. Don’t hedge and use terms like “humanist” or “feminist ally” that reinforce the idea that the F-word itself is a scary word.

Finns dock vissa jag tycker är mindre bra. Håller inte med Clark om dessa:

Citat:
5. [...] insert yourself into spaces where you can use your maleness to interrupt sexism.

Här tycker jag att hon överskattar mäns möjligheter att aktivt "avbryta" pågående sexism. Mycket vanligare brukar vara att en man som "räddar" en kvinna från sexism gör det med någon sorts baktanke som leder till att han själv sedan utsätter henne för sexism (se arketyp-exemplet med "hjälten" i sagorna som räddar prinsessan bara för att sedan själv förtrycka henne med partiarkala normer).

Citat:
17. Be responsible for your own health. Men go to the doctor less often than women for issues troubling them, and when they do, it’s often at the urging of women in their lives. To have a long and healthy partnered life for both you and your spouse means being responsible for your own health, noting any issues, and taking them seriously. Since we’re dependent on one another, your long-term health is also her long-term health.

Denna punkt kanske är "medmänskligt" korrekt (eller whatever), men ett sådant råd hör inte hemma på listor som syftar till att förbättra kvinnors levnadsvillkor och sprida feminismen. Vi vet alla att män gör korkade val när det kommer till deras egen hälsa, men det ska liksom inte vara vårat huvudbry, tycker jag. Dessutom förstärker rådet unkna normer om att kvinnan skulle vara beroende av mannen och hans goda hälsa, vilket jag ser som skitsnack.
Citera
2014-12-01, 00:31
Bannlyst
Tror att dom flesta unga svenska män tycker dom flesta punkterna är självklarheter.
Citera
2014-12-01, 00:34
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det jag personligen gör är att inse att jag som heterosexuell vit man glider på en räkmacka i de allra flesta situationer. Att föreställa sig hur det känns att tillhöra en diskriminerad grupp är extremt svårt för någon i min position. Därför är jag väldigt försiktig med att förkasta teser om patriarkatet, och jag brukar ge allt rätt så mycket eftertanke även om jag initialt tycker att det verkar helt vanvettigt.

Du är på rätt väg och har rätt inställning. Du har en grundläggande ödmjukhet och har åtminstone skymtat problemet. Men du kan göra mer. Jag rekommenderar att läsa feministisk litteratur och bloggar som ett första steg. Eftersom du med största sannolikhet ofta har att göra med kvinnor i din vardag är det en god investering från din (och alla andra mäns) sida att veta hur man kan uppföra sig korrekt och vad som är OK och vad som inte är det.
Citera
2014-12-01, 00:37
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rendez-vous
Tror att dom flesta unga svenska män tycker dom flesta punkterna är självklarheter.

Men kommer nog inte att bry sig ett dugg om att efterleva dom, förutom den där att uppsöka läkare utan att kvinnor i ditt liv måste tjata på dig först då.
Citera
2014-12-01, 00:44
Medlem
bithaxs avatar
Jag bryr mig inte. Jag lever redan på samhällets botten, och skall vi krossa patriarkatet också då blir det ju ingeting kvar för mig. Absolut inte.

Om jag var en stabil 2 barns pappa med en underbar fru kanske jag skulle bry mig, men just nu känner jag ingen motviation.

Den enda kvinna som faktiskt visat en obegränsad kärlek för mig är nog min mor, så henne har jag stor respekt för, men knappast för kvinnor i övrigt.
Senast redigerad av bithax 2014-12-01 kl. 00:55.
Citera
2014-12-01, 00:56
Medlem
Jag ska alltså byta trottoar så fort jag möter en tjej kvällstid samtidigt som jag ska ropa till denne om denne är i behov av eskort? Skulle skribenten i artkeln verkligen lita på en man på gatan, att en sådan man som hon i ena stunden vill ska gå på andra sidan trafiken i andra stunden ska hjälpa henne genom stadens mörka gränder?

Låter nästan som skribenten är för ett apartheid-samhälle där män och kvinnor ska åka på olika bussar och stå i olika köer...
Senast redigerad av Decimal1 2014-12-01 kl. 01:01.
Citera
2014-12-01, 01:06
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Jag ska alltså byta trottoar så fort jag möter en tjej kvällstid samtidigt som jag ska ropa till denne om denne är i behov av eskort? Skulle skribenten i artkeln verkligen lita på en man på gatan, att en sådan man som hon i ena stunden vill ska gå på andra sidan trafiken i andra stunden ska hjälpa henne genom stadens mörka gränder?

Låter nästan som skribenten är för ett apartheid-samhälle där män och kvinnor ska åka på olika bussar och stå i olika köer...

Känns som att det är något som FI & Gudrun kommer att vilja få igenom, helst då med männen i slumområden bakom höga murar..
Citera
2014-12-01, 01:11
Bannlyst
Jag sitter alltid ner när jag kissar och försöker att inte titta i urringningar
Citera
2014-12-01, 01:16
Medlem
Jag brukar öppna dörrar åt kvinnor, inte gå bakom dem i trappan och lyssna på när de pratar om sina känslor, har tagit mig ganska långt i min relation till kvinnor. Mer känner jag faktiskt inte för att göra för kvinnorna, något måtta får det vara.
Senast redigerad av No-Self 2014-12-01 kl. 01:19.
Citera
2014-12-01, 01:20
Medlem
Om man är kränkt svart man då? Kan man skita i allt och bara köra på som vanligt? Life is goood....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in