2014-11-30, 11:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Okej? Men kejsarinnakanel skrev ju att hen läser den?
Beklagar om jag uttryckt mig så, jag har inte tillgång till fler handlingar än de du också läst och så utmärkt gjort sökbara. Det är alltså dels redovisning för målet i Tingsrätten -85, dels förnyade förhören i Hovrätten -86. Vissa uppgifter hänvisar dock till förundersökningen, det var så jag menade. Till exempel undersökningen av LAs bil där polisen säger att de inte hittat några spår eller fingeravtryck, inte heller blod eller kroppsvätskor eller hårstrån "på den filt som låg i baksätet". Samtidigt som det uppges att Johan ska ha lindats in i filtar och "begravts" så.
Jag skulle också vilja läsa fler handlingar från polisutredningen!!
Citera
2014-11-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Men andra uppgifter gör gällande att det inte fanns nån brännugn vid sjukhuset.
Finns nån i tråden som med säkerhet vet hur det låg till?

Gå in på följande länk: Enskilt åtal

Bläddra fram till den film (12/30) som heter "1985-02-20 | Rätten går syn".
Där beskrivs riskavfallsanläggningen.
Citera
2014-11-30, 16:00
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Beklagar om jag uttryckt mig så, jag har inte tillgång till fler handlingar än de du också läst och så utmärkt gjort sökbara. Det är alltså dels redovisning för målet i Tingsrätten -85, dels förnyade förhören i Hovrätten -86. Vissa uppgifter hänvisar dock till förundersökningen, det var så jag menade. Till exempel undersökningen av LAs bil där polisen säger att de inte hittat några spår eller fingeravtryck, inte heller blod eller kroppsvätskor eller hårstrån "på den filt som låg i baksätet". Samtidigt som det uppges att Johan ska ha lindats in i filtar och "begravts" så.
Jag skulle också vilja läsa fler handlingar från polisutredningen!!

Ok, då förstår jag. Ja, det känns lite märkligt att läsa en tredjeparts redogörelse av en andraparts redogörelse för en förstaparts förhör. Det blir många partsled och den som vill leta efter ytterligare information som inte finns i domarna kan ju inte göra det. Är det någon som försökt få ut förundersökningen?
Citera
2014-11-30, 16:03
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Gå in på följande länk: Enskilt åtal

Bläddra fram till den film (12/30) som heter "1985-02-20 | Rätten går syn".
Där beskrivs riskavfallsanläggningen.

Tack alamos!
Hade missat den filmen.
Då är det klarlagt.

Det förefaller som en skapligt stor risk för upptäckt att dumpa en hel 150 cm lång kropp på en sån plats, och nån styckning finns väl inga tecken på att GM kan ha hunnit med?
Att göra sig av med diverse persedlar verkar dock helt möjligt. Få personer är väl böjda att rota i en dylik container...
Citera
2014-11-30, 16:30
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Angående om och var Johans kropp kan vara nedgrävd

Rotsystem är besvärliga och undviks vid val av grävplats. Öppen plats, glänta eller sankmark är enklare, men exponerat.
Har man tillgång till grävmaskin kan man ju gräva rejält djupt. Svårt att hitta kroppen, men den bevaras alltför väl.
Har man tillgång till presenningar kan man lägga olika jordlager i högar och få ner det i ordning igen och i någon mån dölja att man grävt. Arkeologisk metod. Men det blir mycket spår hur som helst.
Allt detta kräver resurser och planering.

Kuriosa: idag är LA involverad i två företag i schaktmaskin-branchen.

En grund grav, brant klyfta, sumpgrop summariskt övertäckt ger möjlighet för djur att ta hand om kroppen. Efter ett år är så gott som allt borta, men ett riskabelt år för GM...

Efter 34 år (och eventuell uttorkning av sankmark) kan idag mindre träd växa på grävplatsen. Underlättar inte.

Om det nu låg 6 cm snö på marken vid flygplatsen i närheten kan det fortfarande funnits en dm extra snö ute i obygden.
En grävplats är svår att dölja om den omges av orörd snö.
Vet någon om det råkar finnas flygfoton från tiden för försvinnandet?
Det behöver ju inte vara bilder som tagits under eftersökningarna utan kan ha helt andra orsaker, som lantmäteri etc.

Intressanta reflektioner.

Problemet med teorin att LA (eller annan GP, för den delen) skulle ha grävt ner kroppen är, som många varit inne på, om marken var frusen. Enligt kriminalkommisarie Axel Lundell var marken frusen när Johan försvann (44 min 18 s in i i det nedan länkade videoklippet). Polisen har då, även det enligt Lundell, undersökt förekomsten av och uthyrning av motorspett (i Sundsvallsområdet?). (Här är förövrigt ett typexempel på där jag gärna hade läst FUP om hur det kontrollerades.)

På bilder över skallgångar och filmer tagna från helikopter i klippet ser det ut att vara ett lager av snö. All form av aktivitet i naturen borde då som du säger lämna spår. Om det snöade dagarna efter var ju dock de spåren borta.

Länk till videoklipp, Studio S 1983-04-19 (2 år, 5 månader och 12 dagar efter försvinnandet):
http://www.svtplay.se/klipp/246555/1983-04-19-ett-barn-forsvinner
Citera
2014-11-30, 17:00
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Har gjort en egen sammanfattning av vad jag utläser av domen, för mig blir det i alla fall lättare då att hitta en hel del saker, t ex tidsangivelser, som inte stämmer överens. Antar att det ser ut som galematias för er andra men ändå, om nån vill vara med och spekulera:

Tack för sammanfattningen! Lite svårt att hänga med kronologiskt, men bra insats. Om du har sidangivelse för uppgifterna får du gärna lägga ut det i tråden också.

Det fetstilta: Alla de barnens uppgifter motsägs med stor tyngd av lärarinnan som säger att Johan inte varit där.
Citera
2014-11-30, 18:17
Medlem
Citat:
Tack!
Nej, det vill jag inte tro.
Så länge inget konkret emotsäger det finns det hopp.

Jag anser att om många hjälps åt att spåna och fundera, så tänker vi bättre än Kling eller Klang, som definitivt inte är landets begåvningsreserv, och som kanske fortfarande står under inflytande från mirakelsnuten Seppo Penttinen. Mycket prestige i bagaget på den quicka Amazonen.

Om snuten kan ta och gräva där misstänkte GM/tipset sagt att liket ska ligga borde det vara ganska tillräckligt med bevis för att fälla honom iom att han vet vart liket ligger? Eller är jag helt fel ute?
Citera
2014-11-30, 22:52
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelablevdet
Om snuten kan ta och gräva där misstänkte GM/tipset sagt att liket ska ligga borde det vara ganska tillräckligt med bevis för att fälla honom iom att han vet vart liket ligger? Eller är jag helt fel ute?

Tipset verkar väldigt vagt angående platsen.
Kan vara svårt även för en fullt medverkande GM att hitta tillbaka.
Det sker grejer i naturen på 34 år. Träd och buskar växer.

De flesta utgår från att Johan rövades bort och även dödades 1980. Då var preskriptionstiden 25 år för brott av denna kaliber.
I så fall kan ingen fällas idag.

Preskriptionstiden är nu borttagen, vilket innebär att om han hölls fången och mördades efter 1985 är brottet inte preskriberat.
Om någon senare grävt upp och flyttat kvarlevor är detta brott mot griftefriden etc.

Om en tokig kärring i Göteborg har knotorna i sängen och kelar med dem som fredagsmys är det förmodligen inget brott...

Ursäkta galghumorn!
Citera
2014-11-30, 23:00
Medlem
Slåttermaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelablevdet

Preskriptionstiden för både brottsrubriceringen mord och människorov har gått ut. Ingen kan alltså fällas för ett eventuellt brott nu. Att en helt otroligt inkompetent domstol fällde Quick/Bergwall till följd av ett uselt åtal och polisutredning är bara sorgligt.
Citera
2014-11-30, 23:04
Medlem
Stina-Linas avatar
Även om ingen idag kan dömas för detta så är det ändå av vikt att sanningen kommer fram så att Johans föräldrar får ett avslut.

Jag undrar hur troligt det är att man kan hitta kvarlevor efter så lång tid?
Citera
2014-12-01, 06:21
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Även om ingen idag kan dömas för detta så är det ändå av vikt att sanningen kommer fram så att Johans föräldrar får ett avslut.

Jag undrar hur troligt det är att man kan hitta kvarlevor efter så lång tid?

JAG vill också ha ett avslut.

Kan ingen kvällstidning åka ner till Nynäshamn och ge mördaren en halv mille så att han berättar allt om hur det gick till!
Citera
2014-12-01, 13:22
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Intressanta reflektioner.

Problemet med teorin att LA (eller annan GP, för den delen) skulle ha grävt ner kroppen är, som många varit inne på, om marken var frusen. Enligt kriminalkommisarie Axel Lundell var marken frusen när Johan försvann (44 min 18 s in i i det nedan länkade videoklippet). Polisen har då, även det enligt Lundell, undersökt förekomsten av och uthyrning av motorspett (i Sundsvallsområdet?). (Här är förövrigt ett typexempel på där jag gärna hade läst FUP om hur det kontrollerades.)

På bilder över skallgångar och filmer tagna från helikopter i klippet ser det ut att vara ett lager av snö. All form av aktivitet i naturen borde då som du säger lämna spår. Om det snöade dagarna efter var ju dock de spåren borta.

Länk till videoklipp, Studio S 1983-04-19 (2 år, 5 månader och 12 dagar efter försvinnandet):
http://www.svtplay.se/klipp/246555/1983-04-19-ett-barn-forsvinner

Tack för länken! Gripande och tidstypiskt program.
T o m poliserna känns ärliga och med hjärtat på rätt ställe.
Detta är ju ett bra tag innan polisarbetet blev en fars i och med Circus Quick.

Ute i marker som dem det är fråga om här, kuperat och gott om småsjöar och tjärnar, finns det ju både riktiga köldhål och platser där markförhållandena är betydligt varmare.
Var marken frusen så kan det i alla fall inte gått så djupt ännu.

Lördag 8 november - dagen efter försvinnandet hade polisens helikopter rekvirerats och kl 10:00 var man igång med sökning.
Man verkar ha sökt hela lördagen och söndagen, så då lär det väl inte förekommit nåt nämnvärt snöande i alla fall.
Det som sägs om helikopterspaningarna ger ändå ett skapligt gediget intryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in