2014-11-29, 18:37
Medlem

Tack för svaret!

Många av de potentiella aktiefonder jag hade tänkt ha i min portfölj ligger mellan 0-0,5% i förvaltningsavgift när vi kommer till Europa och Nordamerika, men de intressanta aktiefonderna i Kina har ju betydligt högre förvaltningsavgift över lag, tänker främst på Danske Invest China men även Swedbank och Nordeas kinafonder har en förvaltningsavgift över 1,5%. Hur ska man tänka där egentligen?
2014-11-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraburran

Tack för svaret!

Många av de potentiella aktiefonder jag hade tänkt ha i min portfölj ligger mellan 0-0,5% i förvaltningsavgift när vi kommer till Europa och Nordamerika, men de intressanta aktiefonderna i Kina har ju betydligt högre förvaltningsavgift över lag, tänker främst på Danske Invest China men även Swedbank och Nordeas kinafonder har en förvaltningsavgift över 1,5%. Hur ska man tänka där egentligen?

Jag antar att de inte är indexfonder då. I utvecklingsländer är aktiehandeln inte så utvecklad och generellt sätt så krävs en mer aktiv placering altså inte bara en indexfond där de i princip är en dator som sköter allt. På grund av att det krävs mer kunskap om marknaden och mer mänskliga beslut är väl avgiften generellt högre.

En sådan avgift kan vara motiverad om det är skickliga förvaltare det gäller dock att man håller koll på utvecklingen av fonden så man ser att den höga avgiften är motiverad.
2014-11-29, 19:39
Medlem
Tjena allesammans, är så här att jag tänkt att göra ett tekniskt basår efter sommaren 2015. Jag vet att det är väldigt krävande och så, är väldigt motiverad och och bered att ge järnet för att klara det med bra/bäst betyg. Därför Håller jag redan nu på att förbereda mig

Men nu är det så att jag bara gick ut gymnasiet med E i matte A och B. Var nästan på gränsen på att få F i matte B. Hade ingen skollust då o hade inte mycket ork till nåt. Så skulle verkligen uppskatta om man kunde få några tips och förslag på hur jag kan förbereda redan nu inför tekniska basåret då jag inte har sån bra grund i matte A -b/1-2

Har mycket tid på mig att förbereda mig, men vill inte lägga ner för mycket tid på sånt som inte är viktigt osv. Just nu lägger jag ner cirka 2 timmar på matte A om dagen och planerar att fortsätta göra det tills jag börjar i höst.
2014-11-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MJLol
Tjena allesammans, är så här att jag tänkt att göra ett tekniskt basår efter sommaren 2015. Jag vet att det är väldigt krävande och så, är väldigt motiverad och och bered att ge järnet för att klara det med bra/bäst betyg. Därför Håller jag redan nu på att förbereda mig

Men nu är det så att jag bara gick ut gymnasiet med E i matte A och B. Var nästan på gränsen på att få F i matte B. Hade ingen skollust då o hade inte mycket ork till nåt. Så skulle verkligen uppskatta om man kunde få några tips och förslag på hur jag kan förbereda redan nu inför tekniska basåret då jag inte har sån bra grund i matte A -b/1-2

Har mycket tid på mig att förbereda mig, men vill inte lägga ner för mycket tid på sånt som inte är viktigt osv. Just nu lägger jag ner cirka 2 timmar på matte A om dagen och planerar att fortsätta göra det tills jag börjar i höst.

2 timmar om dagen i 9 månader är en otroligt lång tid och du kan få mycket gjort. Problematiken är att om du köper böcker så är risken att inte alla kapitel kommer gås igenom på basåret (dock det mesta), så utan detaljplan kanske du riskerar att göra lite mer än som behövs, men det bör inte vara något problem.

Köp matteboken Matematik 3C för BASÅR, den innehåller repetition från Matematik 1 och 2 (därav basårsversionen) samt allt annat innehåll som går den första terminen (så som det är nu). Det viktigaste är nog att bli bekväm i den grundläggande algebran, det vill säga repetitionskapitlena. Mitt råd är att du övergår till denna från matte A om du är villig att lägga pengarna då man börjat gå över till de nya kursplanerna även på basåret (iaf på campus) och kursinnehållet har påverkats av detta (Ma 1, 2, 3 och så vidare), dessa upplever jag som mycket bättre.

Kemiböckerna bör vara ganska lika, finns t.ex. Gymnasiekemi 1 som jag vet använts, där är det bara att börja plöja uppgifter, bör gå bra med hjälp av boken och ev. internet när man kör fast.

Vad gäller fysikböcker vet jag ej vilka som är bäst men skulle även där hålla mig till Fysik 1 istället för motsvarande (A). Risken med fysiken är att man kanske plockar på sig lite dåliga vanor (framförallt när det gäller redovisning) som straffar sig då det är hårt med detta på basåret, men det bör fortfarande vara bättre än att inte göra något. Vissa av fysikböckerna har websidor med lösningsförslag
vilket kanske kan vara bra då det oftast i matteböckerna och fysikböckerna bara ges svar och inte lösningar i facit.

Matten är däremot prioritet antagligen om dina kunskaper där redan är dåliga. Rekommenderar även en formelsamling då dessa används på basåret och en schysst grafritande räknare när du kommer till Matte 3-innehållet (Texas TI-82 / 84 förslagsvis) men detta är väl minst viktigast (och man klarar sig utan även om du nog väldigt gärna kommer vilja ha en under basåret sen ändå). Om du verkligen vill lägga ut begränsat med pengar så är det Matematik 5000 3C för BASÅR som jag rekommenderar.
Senast redigerad av Madiac 2014-11-29 kl. 20:08.
2014-11-29, 20:40
Medlem
Den Matte C boken jag har just nu är (Matematik från A till E del C ). Köpte den för ett tag sen, men kände då att det var svårt att behärska den. Så tänkte att det var för att jag inte har så jätte bra kunskaper i matte A/B. Det var nästan 2 år sen som jag pluggade matte B, och ännu längre jag pluggade matte A. Så kunskaperna har dött ut lite med tiden.

Jag vet inte riktigt om den matte C boken jag har just nu har så mycket repetition på A och B. Och aa, 9 månader är en lång tid. Uppenbarligen kommer jag inte kunna göra det dagligen i 9 månader, men jag har iaf nästan 6 månader som jag har tid att plugga dagligen. Men det är ju fortfarande en hel del Tack för att du svara iaf! Och att lära mig mer än vad som behövs är inget problem nep.

Boken jag har( det verkar inte som den har repetition av A/B : https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-fran-a-till-e-kurs-c-9789147016853

Är det här den bästa eller billigaste boken jag kan skaffa?
https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-3c-bla-larobok-9789127426283
Senast redigerad av MJLol 2014-11-29 kl. 21:15.
2014-11-29, 23:52
Medlem
Finns det någon hemsida eller plattform man kan ta del av historisk direktavkastning? t.ex hur mycket utdelning H&M har gett ut de senaste 5 åren så man kan skapa en jämförelseparameter att förhålla sig till.
Senast redigerad av Jahaa91 2014-11-30 kl. 00:10.
2014-11-30, 12:01
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MJLol
Är det här den bästa eller billigaste boken jag kan skaffa?
https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-3c-bla-larobok-9789127426283
Den har ingen repetition från matte 1 och 2. Skulle inte boken heta "matte 3c för basår"?

Jag vet inte vilka böcker som basåret använder men jag kommer från nya betygssystemet och har använt de nya kursböckerna. Det finns dock från olika förlag, men vad vi använde för några böcker var följande:

Matematik 5000 kurs 1c, 2c, 3c, 4, 5 från Natur & Kultur.
Gymnasiekemi 1, 2 från Liber.
Heureka Fysik 1, 2 från Natur & Kultur.

Jag skippar biologi då du ska läsa tekniskt basår. Däremot om man ska välja en miljöinriktad ingenjörsutbildning så rekommenderar jag biologi 1 annars kommer det bli svårt att hänga med.
Men jag förmodar att du ska läsa något mer mot infrastruktur, IT, maskinellt eller något tyngre efter basåret. Programmen upplevs som flummiga när man har valt fel och inte följt sitt grundintresse från början. Hur vet man om man har valt rätt inriktning? Det märker man på kurserna under tiden, hänger man med, då har man valt rätt. Tycker man kurserna är flummiga så har man valt fel. Då är det tur att man läser basåret och kommer underfund med vad man vill hålla på med under längre tid. Fast det märker du under tiden som du läser matte, fysik och kemi. Kurserna är inte bara massa formler och kunskaper, det bjuder även på vardagsfenomen i kapitlen som ska lyckas få personen välja rätt väg.

Matematik 4 är den kurs som täcker föregående kurser med nya begrepp. Så ta väl vara på kunskaperna från matte 1, 2 och 3 när du ska gå in på matte 4. I kemi får du ingen formelsamling, endast ett periodiskt system som delas ut på proven (det heter nog tentor på basåret). Det är bara i matte och fysik ni får en formelsamling som hjälpmedel på tentorna.

Kemins stökiometri kan upplevas som rörig (därav sitt namn) i början, men när man väl har fått in lösningsteknikerna så är det walk in a park tills kursen är avslutad. Kemin är inte lika oförutsägbar som fysiken är, man följer ett viss mönster hela tiden. Det som kanske kännetecknar det jobbigaste med kemin är att plugga in fakta och dess olika bindningar. Problemlösningarna är faktiskt det lättaste momentet i kemi. I fysik måste du även besitta faktakunskaper för att kunna veta vilka formler du ska tillämpa och eventuellt härleda (om det är en C- eller A-uppgift). Nu kommer du att läsa på basåret och då är det godkänt som är på tapeten.

Jag hade nog avvaktat att inhandla böcker förrän du har fått information om vilka kursböcker ni behöver. Fast boken matte 3c för basår hade jag kört på.
2014-11-30, 12:24
Medlem
Om jag väljer att läsa mer än 100% nästa termin och inte klarar det, alltså tänkte läsa 150% men kanske bara klarar 100%, spelar det någon roll för mitt CSN?
2014-11-30, 14:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Om jag väljer att läsa mer än 100% nästa termin och inte klarar det, alltså tänkte läsa 150% men kanske bara klarar 100%, spelar det någon roll för mitt CSN?
Nej. För CSN spelar det ingen roll om du läser mer än vad du sökt studiemedel för. Och allt över 100% är bara egen bonus.
2014-11-30, 16:58
Medlem
pyro860s avatar
"Vi behöver fler uppgifter för att kunna besluta om din ansökan. För att kunna få studiemedel måste du därför svara på det brev vi skickat till dig."

Vad kan detta tänkas vara? Fick in betygen i Ladok och ansökte så fort jag såg detta, har poängen gått in så CSN sett dom eller vad kan det annars vara?
2014-11-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
"Vi behöver fler uppgifter för att kunna besluta om din ansökan. För att kunna få studiemedel måste du därför svara på det brev vi skickat till dig."

Vad kan detta tänkas vara? Fick in betygen i Ladok och ansökte så fort jag såg detta, har poängen gått in så CSN sett dom eller vad kan det annars vara?

Fick samma brev i torsdags I mitt fall gällde det att de hade konstaterat att jag hade läst in poäng och kunde få studiemedel från v 48. MEN i min ansökan hade jag skrivit att jag ville ha studiemedel för hela terminen och därför ville de ha in kompletteringar ( sjukintyg odyl) OM så var fallet. Vilket det inte var..

Ja.. jag gjorde fel.. Frågan är hur lång tid det kommer ta nu(?)
2014-11-30, 17:56
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
Fick samma brev i torsdags I mitt fall gällde det att de hade konstaterat att jag hade läst in poäng och kunde få studiemedel från v 48. MEN i min ansökan hade jag skrivit att jag ville ha studiemedel för hela terminen och därför ville de ha in kompletteringar ( sjukintyg odyl) OM så var fallet. Vilket det inte var..

Ja.. jag gjorde fel.. Frågan är hur lång tid det kommer ta nu(?)

Du menar att du klickade i "alla veckor", blablabla? För det gjorde jag med. Trodde dom fattade att man menade veckor från och med godkännande av studiemedel, tror det varit så förr. Vilka tomtar isåfall! Hur ska man göra nudå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in