Citat:
Du vill givetvis inte att avgiften äter för mycket, så försök hamna på 0,0-0,3% ungefär, det finns utomordentliga fonder världen över med dessa avgifter. En högre förvaltningsavgift kan dock vara motiverad i vissa fall.
Det gör man som man vill. Man brukar säga att man inte ska ha alla ägg i samma korg, så är det pengar man ska låta ligga över längre tid kan det vara en bra idé. Jag själv kör dock på inte mer än 10% asien, men det är jag.
Gäller det fonder spelar det ingen roll när du handlar vad gäller avgifter. Annars beror det ju på hur börsen står. Går du in med allt på en gång riskerar du ju att gå in högt, men går du inte in med dem så kan pengarna heller inte jobba. Personligen tycker jag inte att man ska tänka så mycket på det om man har en lång sparhorisont, inte så att man blir sömnlös i alla fall.
Nej, förvaltningsavgiften dras automatiskt, det är ingenting du behöver tänka på. Vad gäller skatterna så råder ju schablonbeskattning, läs mer på skatteverkets hemsida.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html
Det gör man som man vill. Man brukar säga att man inte ska ha alla ägg i samma korg, så är det pengar man ska låta ligga över längre tid kan det vara en bra idé. Jag själv kör dock på inte mer än 10% asien, men det är jag.
Gäller det fonder spelar det ingen roll när du handlar vad gäller avgifter. Annars beror det ju på hur börsen står. Går du in med allt på en gång riskerar du ju att gå in högt, men går du inte in med dem så kan pengarna heller inte jobba. Personligen tycker jag inte att man ska tänka så mycket på det om man har en lång sparhorisont, inte så att man blir sömnlös i alla fall.
Nej, förvaltningsavgiften dras automatiskt, det är ingenting du behöver tänka på. Vad gäller skatterna så råder ju schablonbeskattning, läs mer på skatteverkets hemsida.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html
Tack för svaret!
Många av de potentiella aktiefonder jag hade tänkt ha i min portfölj ligger mellan 0-0,5% i förvaltningsavgift när vi kommer till Europa och Nordamerika, men de intressanta aktiefonderna i Kina har ju betydligt högre förvaltningsavgift över lag, tänker främst på Danske Invest China men även Swedbank och Nordeas kinafonder har en förvaltningsavgift över 1,5%. Hur ska man tänka där egentligen?
Tack för att du svara iaf!
Och att lära mig mer än vad som behövs är inget problem nep.
I mitt fall gällde det att de hade konstaterat att jag hade läst in poäng och kunde få studiemedel från v 48. MEN i min ansökan hade jag skrivit att jag ville ha studiemedel för hela terminen och därför ville de ha in kompletteringar ( sjukintyg odyl) OM så var fallet. Vilket det inte var..
Frågan är hur lång tid det kommer ta nu(?)