2014-11-29, 12:00
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Varför tjuter alarm? Kanske är en dum fråga, men det enda jag kan komma på är ifall alarmet inte är kopplat till polisen, utan endast är till som avskräckning? Varför ska tjuven annars veta om att polisen är på väg? Någon som vet?
Det skrämmer väl förhoppningsvis iväg tjuven så dom avbryteristället för att roffa åt sig kökssilvret. Nog för att jag tror att dom fortsätter trots att det tjuter. Dessutom kanske det påkallar grannarnas uppmärksamhet.
På mitt jobb tjuter det dessutom så jävla högt så det går inte att vara där larmet är igång vilket å andra sidan tjuvar lätt kan skydda sig mot med hörselskydd. Vet inte hur högt hemmalarm låter.
Är det nåt 'larmbyggare' använder sig av, att bygga larm som tjuter så högt att det inte går att vara i lokaler eller hus?
Citera
2014-11-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Varför tjuter alarm? Kanske är en dum fråga, men det enda jag kan komma på är ifall alarmet inte är kopplat till polisen, utan endast är till som avskräckning? Varför ska tjuven annars veta om att polisen är på väg? Någon som vet?

Polis åker sällan på inbrottslarm, utan det är till största delen väktare som gör detta. Och efter mina erfarenheter är det mer eller mindre bara vissa speciallarm som går direkt till polisen, övriga går via en larmcentral typ securitas, Sos och likande, där vissa larmkaraktärer såsom överfallslarm larmar ut polisen direkt.

Sen det med att det tjuter. Det gör detta eftersom det är stressande och störande, så att den som tar sig in skall veta att tiden är begränsad
Citera
2014-11-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det skrämmer väl förhoppningsvis iväg tjuven så dom avbryteristället för att roffa åt sig kökssilvret. Nog för att jag tror att dom fortsätter trots att det tjuter. Dessutom kanske det påkallar grannarnas uppmärksamhet.
På mitt jobb tjuter det dessutom så jävla högt så det går inte att vara där larmet är igång vilket å andra sidan tjuvar lätt kan skydda sig mot med hörselskydd. Vet inte hur högt hemmalarm låter.
Är det nåt 'larmbyggare' använder sig av, att bygga larm som tjuter så högt att det inte går att vara i lokaler eller hus?

Finns en siren som kallas inferno vilket skickar ut ljud med fyrkantsvåg, vilket gör att man har svårt att avgöra var ljudet kommer ifrån, det låter mer eller mindre överallt oavsett hur du håller huvudet. Även med hörselskydd är ljudet obehagligt, och därmed är denna siren ytters effektiv.
Lägger man där till rökmaskin och strob-ljus så har du skapat en lösning som du inte tar dig förbi. Du skall vara glad om du ens hittar ut från lokalen.
Citera
2014-11-30, 14:35
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrn
.

Ang gardio så vänds kamerorna fysiskt "inåt" så att säga mot väggen när systemet är avlarmat. Så nej du behöver inte vara orolig för integritetskränkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
.

Inget fel på sådana larm. Mikrobrytaren brukar vara sabotageskyddad, dvs gör man åverkan på låskistan i syfte att obehörligen komma åt mikrobrytaren så går larmet direkt.
Då måste man ha kod för att larma av, kodpanelen brukar då sitta i anslutning till centralenheten, eller så är det enda sättet att stänga av larmet, att ringa larmbordet och ange sin verbala behörighetskod.
Bryter man upp dörren så brukar det vara så att då förverkas så att säga möjligheten att larma av via låskista också.

Den stora fördelen med avlarmning i samband med att låset öppnas, antingen via nyckel, elektronisk bricka eller vad man nu väljer för upplåsningsmetod är att risken för handhavandefel i stort sett blir 0 och att larmet bara kan gå när du väl får inbrott. Kombinera det med A+B-larm + kamera så har du en väldigt vettig lösning.

När det gäller dyrkning, glöm det. Dagens högsäkerhetslås med sidebar, security pins och sådant är omöjliga att dyrka. De går inte ens att bumpa.
Ta tex Assa Twin Combi och sådant som är omöjligt att dyrka.

Ett bra säkerhetstips om man har ett larm med mikrobrytare är att om du vill ha ett tillhållarlås istället för cylinderlås av högsäkerhetstyp, så kan det vara en vettig idé att satsa på ett 2-stegslås, ett sådant lås som kräver vridning 720 grader för att låsa eller låsa upp. Då betyder det att om en tjuv lyckas dyrka upp låset så kommer han/hon bara halvvägs innan han måste göra om dyrkprocessen från början.

Tappa nyckeln? Lättare att en kod kommer ut än att en nyckel tappas skulle jag säga. Koder brukar spridas vind för våg och du vet inte vilka som har koden. En nyckel måste du fysiskt bli av med och då märker du ju det ("Var är mina dörrnycklar?") och kan vidta åtgärder.
Däremot märker du ju inte om hantverkaren som du ska släppa in verkligen sett din kod eller ej.

Bästa är dock avlarmning & upplåsning med en elektronisk bricka. Då kan du både logga och spärra brickor som blivit förkomna.
Senast redigerad av sebnie 2014-11-30 kl. 14:38.
Citera
2014-11-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ang gardio så vänds kamerorna fysiskt "inåt" så att säga mot väggen när systemet är avlarmat. Så nej du behöver inte vara orolig för integritetskränkning.

Inget fel på sådana larm. Mikrobrytaren brukar vara sabotageskyddad, dvs gör man åverkan på låskistan i syfte att obehörligen komma åt mikrobrytaren så går larmet direkt.
Då måste man ha kod för att larma av, kodpanelen brukar då sitta i anslutning till centralenheten, eller så är det enda sättet att stänga av larmet, att ringa larmbordet och ange sin verbala behörighetskod.
Bryter man upp dörren så brukar det vara så att då förverkas så att säga möjligheten att larma av via låskista också.

Den stora fördelen med avlarmning i samband med att låset öppnas, antingen via nyckel, elektronisk bricka eller vad man nu väljer för upplåsningsmetod är att risken för handhavandefel i stort sett blir 0 och att larmet bara kan gå när du väl får inbrott. Kombinera det med A+B-larm + kamera så har du en väldigt vettig lösning.

När det gäller dyrkning, glöm det. Dagens högsäkerhetslås med sidebar, security pins och sådant är omöjliga att dyrka. De går inte ens att bumpa.
Ta tex Assa Twin Combi och sådant som är omöjligt att dyrka.

Ett bra säkerhetstips om man har ett larm med mikrobrytare är att om du vill ha ett tillhållarlås istället för cylinderlås av högsäkerhetstyp, så kan det vara en vettig idé att satsa på ett 2-stegslås, ett sådant lås som kräver vridning 720 grader för att låsa eller låsa upp. Då betyder det att om en tjuv lyckas dyrka upp låset så kommer han/hon bara halvvägs innan han måste göra om dyrkprocessen från början.

Tappa nyckeln? Lättare att en kod kommer ut än att en nyckel tappas skulle jag säga. Koder brukar spridas vind för våg och du vet inte vilka som har koden. En nyckel måste du fysiskt bli av med och då märker du ju det ("Var är mina dörrnycklar?") och kan vidta åtgärder.
Däremot märker du ju inte om hantverkaren som du ska släppa in verkligen sett din kod eller ej.

Bästa är dock avlarmning & upplåsning med en elektronisk bricka. Då kan du både logga och spärra brickor som blivit förkomna.

Inte mycket som stämde där inte.
Var ska vi börja.

1. Mikrobrytare i låskistan är på sin höjd balanserad, men kommer inte indikera sabotage om inte kabeln klipps av. Varför denna avlarmning enbart är godkänd i lägsta larmklassen.

2. Dörrknackarlarm/hyrlarm har manöverpanel och central allt i ett. Detta är enbart godkänt i absoluta lägsta larmklasserna R och 1

3. A och B-larm används inte längre. Antingen är det larm eller verifierat larm.

4. ASSA Twin Combi är inte omöjligt att dyrka, men dock Otroligt svårt, bumpa dessa går utmärkt om man har rätt nyckel.

5. Dina såkallade 2-stegslås är urgamla 7-tillhållarlås vilket innebär att du enbart behöver dyrka 6 tillhållare. Ett 9-tillhållarlås har 8 tillhållare och fler höjer på tillhållarna. Dessutom behöver du inte dyrka 7-tillhållare 2 gånger. kan du dyrka dessa lås vet du hur du går förbi funktionerna.
7-tillhållare är inte ens godkända lås längre.

6. Koder lämnar man ALDRIG ut. Man ger ut temporära koder. En nyckel går att kopiera på några sekunder utan några spår.
Citera
2014-11-30, 18:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
.................

Du verka vet en hel del om larm

A-Larm vs B-Larm ersatt med larm vs verifierat larm, vad menas med detta?

Gamla A-larm var väl om flera detektorer larmade, rörelsedeckare,dörrlarm osv, B-Larm om enbart ett dörrlarm gått ?

Nattlåsnings lås i kombination med enklare elslutbleck och kodlåsning dagtid : Är detta godkänt för larmad byggnad?
Det händer ju att folk glömmer låsa nattlåset och då finns ju risken att någon kan rycka upp dörren.

Finns det några elslutbleck som är inbrottsgodkända ?
Citera
2014-11-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du verka vet en hel del om larm

A-Larm vs B-Larm ersatt med larm vs verifierat larm, vad menas med detta?

Gamla A-larm var väl om flera detektorer larmade, rörelsedeckare,dörrlarm osv, B-Larm om enbart ett dörrlarm gått ?

Nattlåsnings lås i kombination med enklare elslutbleck och kodlåsning dagtid : Är detta godkänt för larmad byggnad?
Det händer ju att folk glömmer låsa nattlåset och då finns ju risken att någon kan rycka upp dörren.

Finns det några elslutbleck som är inbrottsgodkända ?

Ja jag borde kunna det då jag sysslar med det i snart 15 år samt även innehar certifiering.

A-larm härstammar från Polisen då de tröttnade på att åka på "falsklarm" Idag åker inte polisen på larm om de inte är specifika objekt. Larmcentralen kan inte skilja på larm och verifierat larm. Utan det är en hanteringsfråga från larmmottagaren (SOS, Sec mfl) Dagens larm skickar via IP eller Tele och ofta via protokollet SIA, vilket kan sända hyffsat med detaljerad information.
Skillnaden mellan larm och verifierat larm är en eller flera larm från olika sektioner inom en viss tid. (Max 30 min)

Larm har inget med det fysiska skyddet att göra, utan i praktiken kan du låsa med hasp om det skulle vara så.

Men för att klara en skyddsklassning får inga elektromekaniska lås som enda låsning i skalskyddet. Det förekommer ofta motorlås som nattlåsning, men detta är ett avtalat avsteg som man gör med sitt försäkringsbolag.

De de kommande reglerna för fysiskt skydd som beräknas kommer nu i dec eller i jan öppnar man upp för elektromekaniska lås som en godkänd del i ett skalskydd. Men än finns inga produkter som är certifierade för att klara att bli godkända att använda.

Det finns således inga godkända elslutbleck mot inbrott. Men det finns varianter som är minst lika bra som mekaniska lås om man ser till brytmotstånd. Titta på STEP, KABA Delta mini och ASSAs extrakraftiga elslutbleck.
Citera
2014-11-30, 20:13
Medlem
KiselMupps avatar
==================================
5. Dina såkallade 2-stegslås är urgamla 7-tillhållarlås vilket innebär att du enbart behöver dyrka 6 tillhållare. Ett 9-tillhållarlås har 8 tillhållare och fler höjer på tillhållarna. Dessutom behöver du inte dyrka 7-tillhållare 2 gånger. kan du dyrka dessa lås vet du hur du går förbi funktionerna.
===================================

Struntprat! Ett 9-tillhållarlås har exakt 9 tillhållare, därav namnet och JA jag skruvat isär dessa lås -det ÄR 9 tillhållare i dem.

Du kanske har rört ihop det med antalet steg på nyckeln?
En 9-tillhållarnyckel har 11 steg; de två yttersta drar fram låskolven.
7-tillhållarlåset har 9 steg på nyckeln.
Citera
2014-11-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
==================================
===================================

Struntprat! Ett 9-tillhållarlås har exakt 9 tillhållare, därav namnet och JA jag skruvat isär dessa lås -det ÄR 9 tillhållare i dem.

Du kanske har rört ihop det med antalet steg på nyckeln?
En 9-tillhållarnyckel har 11 steg; de två yttersta drar fram låskolven.
7-tillhållarlåset har 9 steg på nyckeln.

Du har helt rätt. Tankevurpa av mig det är exakt 7 och 9 tillhållare. Rätt skall vara rätt. Lite pinsamt då man har sysslat med det bra länge (även om man lämnade den praktiska delen av branschen för 7 år sen)

Men ser man på funktionen är korrekt att det är 7 och 5(6) tillhållare som räknas på 9 och 7-tillhållare.
För 9 tillhållare gäller att de två yttersta positionerna drar in regeln, Dessa positioner har 2 olika höjder, höjd 1 eller 2. Dvs du behöver 2 olika dyrkar för att klara dig.

Sen för att göra det än värre, i praktiken är det enbart 4 tillhållare som är "viktiga" eftersom har du hittat dessa har du höjderna på de övriga 3 tillhållarna.

Får väl lägga in en kanske på uppgifterna på 7-tillhållare. Har inte en klar minnesbild om ytterpositionerna är 1 eller 2 positioner. Men det är mindre viktigt då 7-tillhållare är ute ur bilden, det är bara något som finns kvar eftersom inga andra lås passar i urtagen i dörren, så går ett sådan sönder byter man oftast till ett lika lås igen, även fast det inte är cerifierat längre
Senast redigerad av frohike1ddd 2014-11-30 kl. 22:24.
Citera
2014-12-01, 19:34
Medlem
Har ett fantastiskt larm, Agility 3, som jag gillar väldigt mycket. Speciellt gillar jag appen IRisco som jag kan styra larmet med från mobilen. Nackdelen är dock när appen säger att "control system is offline". Vet någon vad felet är eller måste jag tillkalla installatören? Tycker att jag borde kunna fixa sådant själv men jag hittar ingen bra bruksanvisning till appen och hur den får kontakt med larmpanelen.

Det här problemet kommer säkert att hända fler gånger och då vill jag lära mig för att slippa vara beroende av en installatör.
Citera
2014-12-02, 20:52
Moderator
Tystnads avatar
Infon om Agility 3 vid googling verkar vara att det är ett molnbaserat system.
Att det är offline tidvis beror garanterat på nätverkskrångel, internet nere etc.

Jag tycker säkerheten låter lite sådär med molntjänst..... en annan sak om det hade varit GSM återkomst med kod, men visst detta kanske är framtiden för hemma larm.
Citera
2014-12-06, 20:06
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.

1. Oavsett så skulle jag hellre rekommendera avlarmning med elektronisk bricka.
Om man nu ska få det till 100 % koscher när det gäller försäkringsbolag och du inte kan få det till att du kan få ett undantag för ett motorlås, så kan du fortfarande montera BÅDE ett godkänt mekaniskt lås och ett motorlås. Eftersom det då räcker med det mekaniska låset så gör det varken till eller från om motorlåset inte är godkänt i försäkringshänseende.

Motorlåset styrs då av larmet, och larmet larmas av och på med en RFID-läsare (antingen 13.56MHz eller 125kHz).
Det går att använda vilket larm som helst som använder sig av RFID, och sedan montera en avlarmningspanel på ett sätt, så att RFID-brickan kan läsas genom väggen/en glasruta.

Fördelen med detta ÄR att du inte behöver in/utpasseringstid, utan du kan låta larmet gå direkt så fort en dörr öppnas eller inte.
Med motorlåset i princip eliminerar du risken för handhavandefel, eftersom det då inte finns någon risk att man glömmer larma av (dörren är ju låst om larmet är pålarmat).

2: Det bästa är som sagt med RFID-larm.
Larmklass 1/R är det som tillåts för bostäder om man inte har betydande värden (som kräver specialförsäkringar)

3. Det är verifierat och icke-verifierat larm jag pratar om. A och B-larm är bara en annan benämning på det.

4. ASSA säger själv att Twin Combi är i praktiken omöjligt att dyrka eller bumpa.

5. Syftar då på 9-tillhållarlås. Oavsett vilket så ger det markant högre säkerhet med 2-stegslås eftersom du då måste dyrka i praktiken 18 tillhållare. När du kommer till mittensteget kommer ju tillhållarna att "snäppa ner" om du inte har en specialdesignad dyrk som fungerar som en omställbar nyckel.

6. Inte lämna ut, men jag syftar på när koder kommer ut för att någon "tittar över axeln" eller när någon har samma kod till något annat och denna kommer ut. Du kan ALDRIG vara säker på att en kod inte kommit ut.
Titta bara på postkoder och portkoder, typ alla i kvarteret känner till dem, trots att posten är instruerade att inte lämna ut dem.
Därför man går över till passerbricka.
Med hantverkare så syftar jag på att du ska släppa in en hantverkare "in-person", dvs du och hantverkaren kommer hem samtidigt, varefter du låser upp, och larmar av med kod, varefter hantverkaren visuellt ser din kod genom att observera dina tryckningar på panelen.

Har du däremot en bricka, så kan du vara säker på att den inte kommit ut (har du den i handen så är den ju bevisligen inte ute) och en bricka kan lätt tas bort i systemet utan att man behöver byta koder och sådant.
Senast redigerad av sebnie 2014-12-06 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in