Citat:
Ursprungligen postat av
tacost
Det var Viggen som låste på SR-71:an fö mycket snack om att andra är experter men inte du
Nja, "utan en teoretisk toppfart" vad betyder det egentligen förklara fö var Viggen planet som hade en motor med stort M, tror nästan att det var den starkaste motorn på sin tid i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tacost
Du menar egentligen att DU inte kan förklara för du inte förstår själv men du har hört det av någon som hört det av någon som vet med säkerhet

Jag är långt ifrån någon expert, dock har jag haft flygcert sedan 1990 och tyvärr haft skiten som yrke de snart senaste 15 åren.
Jag menar precis det jag säger. Läs på lite om du vill förkovra dig, men jag tror inte du kan tillgodogöra dig den typen av matematik om du inte ens förstår uttrycket "utan teoretisk toppfart" .
Uttrycket "teoretisk toppfart" syftar på när du matematiskt beräknar när motståndskurvan skär dragkraftskurvan (enkelt uttryckt) något som aldrig kommer att ske med 35:an.
Dock så har den ju en praktisk toppfart, vilken inträffar när bränslet tar slut.
Det du "
nästa tror" är detta:
Motorn ("med stort M") som sitter i 37:an är av samma slag som sitter/satt i md 80 fast med efterbrännkammare, licenstillverkad av VFM, så ovanlig var den.
Edit:
Ser att det är många här inne som inte, tror på/förstår det jag säger.
Som jag har sagt så finns det inget enkelt sätt att förklara detta på, men jag uppmanar er att försöka ta reda på fakta. Sök på nätet eller ta kontakt med någon som faktiskt VET, ett enkelt sätt är att höra av sig till SAAB. Dom som jobbar i Linköping är väldigt trevliga, och uppskattar att folk är intresserade av svensk flyghistoria.
Det är inte riktigt så enkelt som "Hippie" vill göra gällande.
I underljudsfart ökar motståndet kvadratiskt med hastigheten, sedan i det transonsika fartområdet förkommer vissa speciella störningar samt tex förflyttning av lyftkraftscentrum på vingen, när flygkroppen inträder i det supersoniska fartområdet så minskar motståndet avsevärt och lyftkraftscentrum börjar vandra tillbaka (framåt) igen, samt att motståndet återigen börjar öka men ej kvadratiskt denna gång.
Som sagt det är lite rörigt och går garanterat inte att enkelt förklara här.
Men tvivlar ni, så uppmanar jag er att söka sanningen..