2014-11-27, 18:50
Medlem
solanins avatar
En äldre numera avliden släkting flög under många herrans år J-35 Draken.
Många var historierna från lufthavet man fick höra som barn.
Framförallt minns jag att min släkting ofta påpekade hur svårfluget Draken var/är.
Minns att han sa att landa Draken var som att "balansera en klick smör i en stekpanna".
En konstig liknelse kanske.
Han sa att flyga Draken var ett "hantverk för män" osv.

Det intressanta är att på min släktings begravning var flera gamla kollegor till honom. På det efterföljande begravningskaffet satt jag bredvid en gammal divisionskamrat till honom.
Jag frågade om Draken var svårfluget.
"Inte alls, hon är snäll och följsam. Se till att ha god fart vid landningen så är du snart hemma hos frugan", svarade han. Minns exakt de där orden.
Då sa jag : Men X (min släkting) sa att Draken var extremt svårt att flyga.
Då sa han : Behandlar man en argsint dam med respekt är det inga problem.
Sen fick fick jag intrycket om att han inte ville prata mer om Flygvapnet.
Han ställde istället tusen frågor om min skolgång etc etc.

Så nu undrar jag ...överdrev min släkting?
Senast redigerad av solanin 2014-11-27 kl. 19:08.
Citera
2014-11-27, 18:53
Medlem
failures avatar
Deltavinge är väl rätt svårfluget nästan omöjligt att flyga i sig, ju längre tillbaka desto mindre datorer som hjälper med balanserara upp skiten.
Citera
2014-11-27, 18:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
"Inte alls, hon är snäll och följsam. Se till att ha god fart vid landningen så är du snart hemma hos frugan", svarade han. Minns exakt de där orden.

Så nu undrar jag ...överdrev min släkting?

Nej, enligt alla utsagor är J35 en ()&(/&" i lågfart så, just landning kan bli lite intressant, och egentligen så mostäger ju inte det utalande du citerar det din släktning sade.
Citera
2014-11-27, 19:11
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Draken var väldigt seg att svänga med, det tog rejält med tid och utrymme att svänga 180-grader. Går inte alls att jämföra med t.ex Gripen, det är verkligen natt och dag. SK-60 som användes som skolflygplan vände på en femöring i jämförelse med Draken men kom å andra sidan inte upp i samma hastigheter, eller för all del höjder.
Citera
2014-11-27, 19:30
Medlem
Megaforces avatar
Framförallt så var inte Draken självstabiliserande som dagens plan som går i rak planflykt om man släpper spaken.

Det innebär att piloten hela tiden måste koncentrera sig på flygningen medan man i mordena plan faktiskt kan ägna sig åt annat utan att planet plötsligen flyger upp och ner.
Citera
2014-11-27, 20:54
Medlem
Jag har sett 35:an i många olika situationer bla när SvartePetter lättade från F10 och gjorde en roll samtidigt(10cm vingspets från asfalt), när Sturup invigdes såg jag en 35:a som gjorde en typ av wing over som låg i linje med runwayns förlängning som jag aldrig har förstått hur(det verkade som radien var ca 150m!!!!) har sett cobran mm, Draken hade väl restriktioner men vissa piloter kunde nog mer, fö har jag sett 39:an göra saker som aldrig visas på display, flybar vs envelope...
Citera
2014-11-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbal
Jag har sett 35:an i många olika situationer bla när SvartePetter lättade från F10 och gjorde en roll samtidigt(10cm vingspets från asfalt), när Sturup invigdes såg jag en 35:a som gjorde en typ av wing over som låg i linje med runwayns förlängning som jag aldrig har förstått hur(det verkade som radien var ca 150m!!!!) har sett cobran mm, Draken hade väl restriktioner men vissa piloter kunde nog mer, fö har jag sett 39:an göra saker som aldrig visas på display, flybar vs envelope...

Just sånt där ökar ju förståelsen till varför ca 650 man dog i detta FV. Till ingen j--ans nytta , över huvud taget...
Citera
2014-11-28, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just sånt där ökar ju förståelsen till varför ca 650 man dog i detta FV. Till ingen j--ans nytta , över huvud taget...
Dom hade garanterat roligt de flesta...
Citera
2014-11-28, 03:56
Medlem
Citat:

J 35 Draken har råkat ut för 119 haverier där 34 piloter dödats. 604 plan levererades.
Citera
2014-11-28, 05:04
Medlem
"Göran Bjuremalm uppvisningsflög J35B enskilt i anslutning till Acro Deltas uppvisningar. Dessa uppvisningar är omvittnade för sin brutalitet. Jag talade en gång med en som var med, han var fortfarande imponerad trots att han sett såväl Gripen, F-15 m fl plan flygas hårt på uppvisning. Glöm inte att det här dessutom var före G-dräkten"

Misstänker att omnämnda Bjuremalm var ansvarig för uppvisningen på Sturup där fö en grupp på 6st 35r oxo var med, mycket mäktigt när dessa kom från öst mot södra hangaren och stiger rätt upp i solfjäder formation på EBK, får ståpäls bara jag tänker på det
Citera
2014-11-28, 11:26
Medlem
Vad man hört är den lätt kunde hamna i superstall vilket hanterades med vad vissa cobramanöver.
Citera
2014-11-28, 14:00
Medlem
Citat:

Du hade vi inte haft det där flygvapnet hade vi troligtvis talat ryska allihop. Så skänk dem en omtanke för det jobb de gjorde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in