2014-11-28, 16:02
Medlem
Karol.s avatar
Brashear spelklar
Citera
2014-11-28, 16:06
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karol.
Brashear spelklar
Äntligen. Nu ser man ju fram emot lördagen.

Vet att det är många här på forumet som hatar Luleå. Brashear kanske förgyller er dag.
Citera
2014-11-28, 16:06
Medlem
Embas avatar
Karalahti har sett bra ut på träningen idag och kommer imorgon att gå in i första backar tillsammans med Campoli.
Citera
2014-11-28, 16:10
Medlem
B-Dawks avatar
Jaha. Då var Aquino borta han med. Tvåan och trean i interna poängligan borta innan ens halva säsongen är spelad.

Ärligt talat så tror jag problemet ligger djupare än scouting faktiskt. I Färjestad är det sällan poängmakare har blivit bättre sedan de kommit hit, snarare sämre. Här får de inte platsen att briljera på. Färjestad har ingen uttalad förstakedja och har knappt haft det de senaste säsongerna heller. Utöver det så byts det hejvilt mellan formationerna och jag kan inte minnas fem matcher på rad med samma uppställning i Färjestad (skador borträknat).

Problemet är spelsystemet. Färjestadsmodellen fungerar inte längre, och särskilt inte när man inte har spelare för det. Vart är den klassiska FBK-centern (BÅG, Rundqvist, Jönsson) i dagens lag? Rickard Wallin var det för något år sedan men han är bara användbar i egen zon nuförtiden. Dessutom besitter man i laget inga spelskickliga backar. Lalonde skulle vara det men har inte sett röken av det.

Där dyker problemet med scoutingen upp. Man har inte plockat in rätt spelare för rätt positioner utan mer "EP-scoutat".

Men då är frågan, är det så svårt att hitta spelare för spelsättet? Om svaret är ja då måste det ju tittas på att ändra spelsystem. Senaste säsongen Färjestad hade en spelare som mäktade med att snitta över 1p/match över en hel säsong var 06/07 (Nordström 54p/51matcher). Tittar jag på den truppen skäms jag över hur dåliga årets spelare är.

De senaste tränarna som plockats utifrån har misslyckats men nån gång måste det ju också lyckas. Som Färjestadssupporter tycker jag vi spelar skittråkigt. När man vinner matcher med tråkspel är det inte hela världen men när det ser ut som det har gjort stora delar av förra säsongen och hela denna då är det bara bedrövligt. Medans tex Skellefteå och även Frölunda är betydligt roligare att se på. Varför? Jo de spelar mer offensivt och en frejdigare hockey. Tror även jag läste att LHCs Taffe, Micflikier och Little har själva producerat fler poäng än alla Färjestads forwards sammanlagt har gjort den här säsongen.

Jag trodde Sammen hade tagit med sig nya influenser från Österrike men ärligt så ser jag inget av dem. Jag ser precis samma sak som senast han var här, dock med sämre spelarmaterial. Spelare som Klepis, Gulas, Aquino och Rajala hämmas i det sättet Färjestad spelar nu. De är ämnade för att producera poäng och inte vara tvåvägsspelare. Ett lag måste innehålla sådana också.

Egentligen har Färjestads problem hållt på ett tag men när de har haft målvakter som Gustavsson, Salak och Nihlstorp så har det inte behövts att se så bra ut framåt för de har oftast storspelat i målet. Nu sitter Färjestad utan någon guldmålvakt och spelet i egen zon är virriga än vad det har varit tidigare.

Givetvis vet jag att även en del just nu sitter mentalt och att Färjestad med största sannolikhet är lite bättre än vad tabellen visar. Dock vet jag också att de inte är så bra som topplagen är och det är där jag vill Färjestad ska vara. Det är vad vi supportrar är bortskämda med.
Citera
2014-11-28, 16:22
Medlem
m4tt145s avatar
Hmm, jag skulle nog kunna tänka mig Aquino i Leksand. Vi behöver en ytterforward, och han kan ju inte vara alltför dyr. Skulle säkert kunna producera okej, har ju inte varit toksämst i FBK eller?
Citera
2014-11-28, 16:24
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hmm, jag skulle nog kunna tänka mig Aquino i Leksand. Vi behöver en ytterforward, och han kan ju inte vara alltför dyr. Skulle säkert kunna producera okej, har ju inte varit toksämst i FBK eller?

Måste vara något annat som gör att han får gå liksom Klepis försvann, båda var topp tre i lagets poängliga.
Citera
2014-11-28, 16:25
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145

Absolut inte toksämst. Dock fått en undanskymd roll och spelat en hel del med spelare som inte producerar. Alltså har han fått göra mycket själv när han väl varit inne.

Räkna inte med underverk men samtidigt i en större roll så tror jag kan kommer mer till sin rätt.
Citera
2014-11-28, 16:29
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Absolut inte toksämst. Dock fått en undanskymd roll och spelat en hel del med spelare som inte producerar. Alltså har han fått göra mycket själv när han väl varit inne.

Räkna inte med underverk men samtidigt i en större roll så tror jag kan kommer mer till sin rätt.
Om han fått spela i en sämre omgivning är väl inte 11 poäng så jäkla dåligt ändå. Visst, han var väl tänkt att producera bättre.

Har han fått spela PP?
Citera
2014-11-28, 16:31
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:

Okej tack, vi får se. Känns inte helt orimligt att Salo är där och nosar i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Måste vara något annat som gör att han får gå liksom Klepis försvann, båda var topp tre i lagets poängliga.
Japp, undra varför, anledningen enligt FBK är att "Vi kan inte ge Luciano den istid och den position i laget som han behöver just nu".

Konstigt att man inte kan ge en av dom som faktiskt producerat lite poäng den istid dom behöver.
Citera
2014-11-28, 16:40
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Om han fått spela i en sämre omgivning är väl inte 11 poäng så jäkla dåligt ändå. Visst, han var väl tänkt att producera bättre.

Har han fått spela PP?

Har spelat en del PP.

Av hans 11 poäng kom dock 7 i en följd av 6 matcher. På de senaste 10 matcherna har han skrapat ihop 2 poäng.
Citera
2014-11-28, 17:46
Medlem
Displaceds avatar
Vi kan väl trade'a Westerholmarna mot Dixon? Förstnämnda var ju Luleå intresserade av under Silly, och Dixon har passat i Brynäs förut. Fast han kanske har gått och blivit dålig på senare år så jag vet inte om jag vill se honom i Brynäs egentligen.
Citera
2014-11-28, 18:13
Bannlyst
Citat:
Frölunda är bra, men de är inte överlägsna i serien.

Sen ett tillägg. Frölunda slog inget poängrekord den säsongen.

Jo, men det blev slaget efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in