Jag tror få i detta forum skulle argumentera för att flottan inte behöver mer pengar, men utöver det, hur ska pengarna satsas? Det finns en liknande tråd där man diskuterar försvaret i helhet, men flottan är så pass viktig att den förtjänar en egen tråd. Frågor som jag hade hoppats kunna diskuteras i denna tråd är bl.a.
Jag ser gärna själv att ytterligare tre till fyra Visby införskaffas (alla bör ha möjlighet att avfyra RBS15 samt certifieras för helikopterlandning), och sedan att vi har ett antal (2-3 st minst) Nansen som större fregatter. Då har vi både eldkraft men också utökar vi försvarsförmågan genom Aegis-systemen som finns på dom.
A26 är naturligtvis välbehövd, men man bör se till att vapensystemen är up to par. Det innebär kryssningsrobotar och sjömålsmissiler, något jag inte läst mycket om vad gäller A26s arsenal. Vad jag vet är det endast Tomahawk respektive Harpoon som skulle passa i A26s tuber, vilket följaktligen skulle kräva ett inköp av dessa.
- Vilken punkt är mest akut för flottan att rusta upp?
- Vilka andra inköp är viktiga?
- Ska vi utöka med fler fartyg av Visby-klassen, eller ska vi snegla på danska Absalon/Ivar Huitfeldt? Passar Nansen-klassen Sverige bättre?
- Hur många ubåtar av A26-klass behövs för att försvara Svenska territorialvatten och fartyg?
- Hur skulle vi kunna genomföra en återerövring/undsättning av Gotland/Öland om dessa blir tagna av fi?
- Är fartyg såsom franska Mistral (helikopterbärande hangarfartyg) något för flottan?
- Hur kan våran flotta samarbeta bättre med t.ex. Finland eller t.om. Baltikum? Bör man göra det?
- Vilka andra teknologiska utvecklingar är relevanta för flottan?
Jag ser gärna själv att ytterligare tre till fyra Visby införskaffas (alla bör ha möjlighet att avfyra RBS15 samt certifieras för helikopterlandning), och sedan att vi har ett antal (2-3 st minst) Nansen som större fregatter. Då har vi både eldkraft men också utökar vi försvarsförmågan genom Aegis-systemen som finns på dom.
A26 är naturligtvis välbehövd, men man bör se till att vapensystemen är up to par. Det innebär kryssningsrobotar och sjömålsmissiler, något jag inte läst mycket om vad gäller A26s arsenal. Vad jag vet är det endast Tomahawk respektive Harpoon som skulle passa i A26s tuber, vilket följaktligen skulle kräva ett inköp av dessa.