Tycker egentligen att filmen upplevdes som förbannat sorglig. Vilket var en charm i sig.
Att sedan Coopers(Matthew McConaughey) dotter höll på att dö när han kom tillbaka. Var egentligen mer tragiskt än om hon skulle ha varit död vid hans återkomst. Vem vill egentligen träffa sin dotter 90 år gammal för första gången sedan hon var 12 år, när man själv är fyrtio år? Coopers liv med mänskligheten kändes helt meningslöst när han kom tillbaka. Alla hans bekanta var döda. Jag kan bara tänka mig själv i en sådan situation, fy fan. Förstår honom i valet att åka tillbaka i rymden för att hitta Brand(Anne Hathaway)...
Hur som helst är mitt betyg för filmen 9.5/10, faktiskt. Visst fanns det kanske en del grejer som kunde kännas tveksamma. Men helhetsintrycket var för mig mycket bra!
Tycker egentligen att filmen upplevdes som förbannat sorglig. Vilket var en charm i sig.
Att sedan Coopers(Matthew McConaughey) dotter höll på att dö när han kom tillbaka. Var egentligen mer tragiskt än om hon skulle ha varit död vid hans återkomst. Vem vill egentligen träffa sin dotter 90 år gammal för första gången sedan hon var 12 år, när man själv är fyrtio år? Coopers liv med mänskligheten kändes helt meningslöst när han kom tillbaka. Alla hans bekanta var döda. Jag kan bara tänka mig själv i en sådan situation, fy fan. Förstår honom i valet att åka tillbaka i rymden för att hitta Brand(Anne Hathaway)...
Hur som helst är mitt betyg för filmen 9.5/10, faktiskt. Visst fanns det kanske en del grejer som kunde kännas tveksamma. Men helhetsintrycket var för mig mycket bra!
Håller helt klart med angående musiken. Den var genialisk från början till slut. Hans Zimmer är en sann mästare när det gäller atmosfärisk, pampig filmmusik. Bland det bästa jag har hört i en film på väldigt väldigt länge.
När Cooper hoppar in i skeppet och åker ut i rymden, vad hoppas han uppnå? han har ingen kontroll över tiden, Brand borde vara gammal eller rent av död och är skeppet de befinner sig på ens i närheten av rätt planet? Tyckte det kändes konstigt att han bara hoppar in i ett skepp och drar.
När Cooper hoppar in i skeppet och åker ut i rymden, vad hoppas han uppnå? han har ingen kontroll över tiden, Brand borde vara gammal eller rent av död och är skeppet de befinner sig på ens i närheten av rätt planet? Tyckte det kändes konstigt att han bara hoppar in i ett skepp och drar.
Det är en intressant poäng du tar upp. Jag tror det är så här:
Cooper är egentligen den enda som, efter att de varit på vattenplaneten, tiden rör sig långsammare för. När han är i det svarta hålet är han utanför tiden på något sätt, medan tid förflyter på jorden. Därför är han samma ålder när han återvänder från det svarta hålet, men Murphy har blivit gammal, och Cooperstationen har byggts. Brand var i ungefär samma ålder som Murphy (efter vattenplaneten) och för henne stod tiden inte stilla, hon borde alltså ha åldrats lika mycket som Murphy, förutsatt att inte Brands planet också har nån slags tidsparadox. Åker han till Brand så bör hon vara, som du säger, gammal eller rent av död.
Däremot att åka till henne bör inte vara ett problem, stationen låg väl nära maskhålet, och via maskhålet kan man ta sig till Brands planet.
Senast redigerad av AKM 2014-11-27 kl. 11:33.
Han chansar väl på att hon gjort samma som Matt Damons karaktär gjorde, dvs lagt sig i dvala i hopp om att en dag räddas.
Cooper är egentligen den enda som, efter att de varit på vattenplaneten, tiden rör sig långsammare för. När han är i det svarta hålet är han utanför tiden på något sätt, medan tid förflyter på jorden. Därför är han samma ålder när han återvänder från det svarta hålet, men Murphy har blivit gammal, och Cooperstationen har byggts. Brand var i ungefär samma ålder som Murphy (efter vattenplaneten) och för henne stod tiden inte stilla, hon borde alltså ha åldrats lika mycket som Murphy, förutsatt att inte Brands planet också har nån slags tidsparadox. Åker han till Brand så bör hon vara, som du säger, gammal eller rent av död.
Däremot att åka till henne bör inte vara ett problem, stationen låg väl nära maskhålet, och via maskhålet kan man ta sig till Brands planet.
Men skedde inte den största delen av tidsförskjutningen medan de tog fart runt det svarta hålet, där alltså Brand var med också?
Min tolkning var att både Brand och Cooper påverkades under ungefär lika lång tid av det svarta hålet, och därför åldrades ungefär lika lite i förhållande till resten av världen så att hon kom fram mer eller mindre samtidigt som Cooper nådde den nya dimensionen. Men jag har missförstått filmer förr, så jag kan ha helt fel.
Fel, så här fungerar de relativistiska effekterna i filmen. Som är väl motiverade och genomtänkta.
Så länge Cooper befann sig på Millers planet (vattenplaneten) gick tiden långsammare med en faktor av 60 000. Det beror på avståndet planeten har till det svarta hålet.
Samtidigt befann sig skeppet i omloppsbana runt det svarta hålet LÄNGRE bort än planeten. Så långt att tiden på skeppet var mer eller mindre samma som för dom på Jorden.
När Cooper kommer tillbaka till skeppet har dom på Jorden och skeppet åldrats (vad var det?) 23 år?
MEN. I slutet behövde de använda sig av det svarta hålet som en gravitationsslunga så att skeppet kunde komma till den tredje planeten. När man då färdas så nära (ännu närmare än Millers planet) går tiden ännu långsammare på skeppet, jämfört med dom på Jorden.
Tiden det tar för Cooper att varva det svarta hålet och falla in gör att tiden sprang iväg ordentligt på jorden. Så exakt när han passerade händelsehorisonten hade hans dotter hunnit bli 123 år.
Vad som händer inuti svarta hål vet vi egentligen inte, men i filmen agerade det svarta hålet ett maskhål. Där han stannade. Genom att manipulera gravitationen, som inom ramarna för får förståelse säger, kan propagera i fler rumsdimensioner än 3.
Så det maskhålet hade en mynning, vid Saturnus. Dom hade alltså knutits ihop av de framtida människorna. Inuti det svarta hålet stod tiden still, relativt Jorden.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-11-27 kl. 12:54.
Men skedde inte den största delen av tidsförskjutningen medan de tog fart runt det svarta hålet, där alltså Brand var med också?
Min tolkning var att både Brand och Cooper påverkades under ungefär lika lång tid av det svarta hålet, och därför åldrades ungefär lika lite i förhållande till resten av världen så att hon kom fram mer eller mindre samtidigt som Cooper nådde den nya dimensionen. Men jag har missförstått filmer förr, så jag kan ha helt fel.
Ok, så en viss del av förskjutningen äger rum där, men sen skiljs de åt och bara Cooper åker in i hålet. Så antagligen åldras alla utanför hålet lite till medan han är där inne, inklusive Brand? För om hela förskjutningen äger rum utanför hålet, och inget innanför, så skulle Cooperstationen redan existera när han åker in i hålet. Alltså innan han ens gett Murphy kunskapen att bygga den.
Men det kanske inte spelar någon roll när i tiden han skickar det medellandet, eftersom framtidsmänniskorna verkar kunna påverka tid och rum lite hur som helst. Snurrigt det här.
Filmen har jämförts med 2001 vilket tillhör en av mina kandidater till sämsta film någonsin.
Jag vill inte förstöra tråden genom att utveckla detta vidare utan det har jag gjort i andra trådar.
Så jag hade inte så höga förväntningar egentligen på denna förutom att jag gillar Christopher Nolans filmer.
Men jösses alltså. Tre timmar bara svischade förbi och det var länge sen jag upplevt en sån tyst biosalong. Det prasslades av godispåsar och det viskades lite i början men efter det var det knäpptyst.
Lätt en av dom bästa filmerna jag sett denna sidan 2000-talet och Christopher Nolans bästa film hittills. Musiken är ett mästerverk och grymt skådespeleri av Matthew McConaughey och framför allt Michael Caine
Scenen när han ligger för döden och erkänner att han ljugit är helt fantastisk.
Sen gör Bill Irwin ett kanonjobb som roboten TARS.
Betyg 9.5 / 10
Senast redigerad av Borghesia 2014-11-27 kl. 13:20.