Mårts uttalar sig om Peter Forsbergs "genidrag" att värva "den svarte hämnaren". Ska bli kul att se Brashears skridskoåkning på stor rink nu när han är 42 år och inte spelat på länge. Sedan hoppas jag att domarteamen är förberedda på vad det uttalade syftet med värvningen är, och att Brashear får matchstraff och laget fem minuters utvisning så snart han försöker visa upp sina street fighting skills, innan han allvarligt skadar någon:
Citat:
– Modo gör helt fel som plockar in en spelare i det syftet. Jag har väldigt svårt att förstå detta. Om han kommer hit för att stävja fult spel handlar det om vedergällning och det tror jag inte alls på, säger Mårts.
Om Modo, som ligger näst sist i tabellen, vill förstärka laget så kommer Mårts med ett annat förslag:
– Låt Markus Näslund, Peter Forsberg och Niklas Sundström spela i stället. Det hjälper nog desto mer om Modo verkligen vill göra något bra för laget, säger han och fortsätter:
– Brashear har inte spelat på länge och måste anpassa sig till stor rink.
Modo drabbades av flera huvudtacklingar i början av säsongen och ville därför få in mer tuffhet i laget. ”Med Donald är det väl ingen som gör chicken dance framför vårt bås i alla fall”, sa Peter Forsberg, assisterande general manager.
Pär Mårts hoppas att de andra lagen i SHL inte spelar extra försiktigt mot Modo och Brashear.
Vad kan man göra för att stävja fula tacklingar och överfall i SHL?
– Precis som i samhället måste man ha respekt för andra människor. Vi är varken vana vid att ge eller ta emot tacklingar i Sverige, det måste vi lära oss. Sedan pratas det om hårdare straff men det tror jag inte är rätt väg, säger Mårts.
Kanske Färjestad ska värva Tie Domi nu, för att backa upp Tollefsen om Brashear börjar tuppa sig?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tie_Domi
Varje lag kanske ska söka efter pensionerade NHL-och AHL-busar med svåra blandmissbruks-och aggressionsproblem (vet inte om Tie Domi har det, men han var en dirty fighter i alla fall) för att trumfa Brashear? Eller rota reda på någon psykotisk rysk bjässe som lirade lite juniorhockey och sedan härdats under ett par decennier i ryska fängelser?
Wennerholm skriver:
Citat:
Som hockeyspelare har Brashear ingenting att tillföra. Han har inte spelat på två år och sina senaste säsonger gjorde han i LNHA i Quebec som är verklighetens ”Slap Shot”, kultfilmen från 1977.
Jag har sett två matcher i den ligan och det är bara slagsmålen som håller världsklass. Om man nu kan säga så om en liga med flest avdankade slagskämpar i världen. Själva hockeyn är på division 1-nivå.
Om ens det.
Behövs poliser i SHL?
Naturligtvis inte.
Men det behövs mer respekt, mindre tjuvsmällar och renare spel Det här kan faktiskt ses som en effekt av att spelet blivit fulare och mer hänsynslöst.
Till slut har någon tagit lagen i egna händer.
I NHL är slagskämparna ett utdöende släkte. Jag har precis kommit hem från Toronto och där vill många ha dem till*baka. En debatt som utlöstes i en match jag själv såg och där Evgenij Malkin hoppade in och tog en fight med Torontos back Dion Phaneuf, sedan Maple Leafs-spelaren tryckt in svensken Patric Hörnqvist i sargen.
Två dagar innan hade dessutom Kanadas största juniorstjärna Connor McDavid, som väntas gå som etta i sommarens NHL-draft, brutit ett ben i handen under ett slagsmål.
En effekt av att stjärnorna måste skydda sig själva numera.
När den här säsongen startade hade mindre än hälften av de 30 NHL-lagen en utpräglad slagskämpe i truppen och antalet slagsmål har sjunkit drastiskt sedan storhetstiden på 1980-talet.