FaR står för fysisk aktivitet på recept och innebär att man får ett recept på någon rörelseaktivitet som är anpassad till de förutsättningar och önskemål man själv har. Man kan få ett sådant recept på sin vårdcentral.
Rörelse sätter i gång flera hälsosamma förändringar i kroppen. Man känner sig gladare, sover bättre, kan lättare hantera stress och hålla vikten. I samråd med läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast kan motion fungera som en medicin som både förebygger och behandlar sjukdomar. Rörelse kan komplettera eller i vissa fall till och med ersätta läkemedel. Ibland är det den bästa medicinen. Aktiviteten blir en del av behandlingen.
Fysisk aktivitet har bevisad effekt att kunna förebygga eller förbättra många olika sjukdomstillstånd, till exempel högt blodtryck, kärlkramp, diabetes, benskörhet, reumatiska sjukdomar, ont i ryggen och depression. De positiva effekterna får man oavsett ålder eller träningsvana. Därför är det aldrig för sent att börja röra på sig. Den som är otränad kommer snabbt att bli fysiskt starkare.
Mina inledande frågor lyder:
Hur lätt är det att få FaR, är det så lätt som att boka ett besök hos doktorn och be om det eller måste man dra en rövarhistoria?
Jag förstår inte skillnaden i att träna utan ett recept?
Är det att någon följer upp och kan stötta?
En del gym (t ex Friskis och Svettis) ger rabatt på ett 3-månaderskort om man har ett recept, och jag tror att det utöver träningen ingår minst 1 samtal med personal där för att utforma ett träningsprogram som passar just dig, och minst 1 uppföljningssamtal.
En del försäkringsbolag betalar kostnaden om det ingår i t ex rehabträning.
TS: En psykiatriker är en läkare, och ja h*n kan ordinera FaR.
Jag förstår inte skillnaden i att träna utan ett recept?
Är det att någon följer upp och kan stötta?
Nej. Den mest påtagliga skillnaden ligger i subventionerna på vissa träningsformer, särskilt på statligt ägda träningslokaler som gym och simhallar. Ett exempel är en rabatt på 900:- på ett badkort på ett år. 900:- minus 300:- för ett läkarbesök är 600:- insparat. Haha.
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
TS: En psykiatriker är en läkare, och ja h*n kan ordinera FaR.
Jag tänkte att det var så- Tack så mycket. I stort kan alla med ett receptblock ordinera det va?