2014-11-25, 11:21
Medlem
Söker en Android ROM till min Samsung Galaxy S3 telefon som tar minimalt med resurser i sig

Har hittils provat en rad olika ROMS utan framgång ALLA innehåller mer eller mindre en massa crap och skit som jag inte alls vill ha

Det måste väl finnas någon därute som tänker precis som jag?

* Ytterst nödvändiga included såsom Kamera, Gallery för bilder , filmer och filer och resten tomt i princip
* En ROM som lämnar mer än hälften av telefonens arbetsminne ledigt hela tiden

Vet inte hur många jag provat men iHacker MUI slim , light, Zyogenmod eller vad den heter och massa andra slim versioner av roms alla innehåller skräp och sådant som dom packat ner som dom tror man vill ha eller som säkert många vill ha men inte alla

Trött på att ha typ 200MB ledigt utrymme näär 600MB används och då har jag mest saker i Cache som

Min Resa SJ
Remote controls
Media
Hangouts
Cloudagent
samsungapps
programvaruuppdatering
picasa uploader
Epost
badgeprovider
SNS med facebook ikon?
enheter i närheten
Google account manager
säkerhetskopiering
Google play tjänst

I princip ALLT det där är skräp som jag inte ens vill ha eller använder på något sätt. Har stängt av säkerhetskopierng, alla synk tjänster samt ej kopplat något google konto utan laddat ner alla appar via PCn och installerat deras APK's den vägen istället endå åker jag på skit såsom Picasa Uploader

Tips på ROMS som faktiskt är "slim" och inte bara heter slim.
Citera
2014-11-25, 12:55
Medlem
Kleggers avatar
Då jag hade min s3a körde jag Slimbean (heter väl Slimkat nu?) och den lämnade iaf mycket fritt arbetsminne. Däremot fanns det väl på den tiden en del problem med kamera osv som borde ha fixat sig nu.

Problemet med s3an är ju att den bara har 1gb ram
Citera
2014-11-25, 13:25
Medlem
syscrashs avatar
"Not used memory is wasted memory" gäller för Android. Det fungerar så att använda appar hamnar i cachen (RAM) för snabb växling mellan appar.
Att du har mycket "skräp" i cachen beror antagligen på att du inte börjat använda dina appar ännu. Dra igång några appar efter varandra så ska du se att dem hamnar i cachen. Du kan heller inte jämföra Android med fritt RAM på en persondator.
Kör för övrigt Cyanogenmod 11 ROM på en S3 här och det fungerar utmärkt med 1 GB RAM minne.
Ju mer RAM desto mer appar hamnar i cachen och med 1GB RAM växlar du snabbt mellan säg 5-10 appar.
Citera
2014-11-25, 13:49
Medlem
Kleggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
"Not used memory is wasted memory" gäller för Android. Det fungerar så att använda appar hamnar i cachen (RAM) för snabb växling mellan appar.
Att du har mycket "skräp" i cachen beror antagligen på att du inte börjat använda dina appar ännu. Dra igång några appar efter varandra så ska du se att dem hamnar i cachen. Du kan heller inte jämföra Android med fritt RAM på en persondator.
Kör för övrigt Cyanogenmod 11 ROM på en S3 här och det fungerar utmärkt med 1 GB RAM minne.
Ju mer RAM desto mer appar hamnar i cachen och med 1GB RAM växlar du snabbt mellan säg 5-10 appar.

Det där gäller däremot inte om man kör stock touchwiz. Räcker med att man surfar runt en stund och ska återgå till hemskärmen för att den ska tas bort ur minnet och får startas om. Annars har du såklart rätt.
Citera
2014-11-25, 15:42
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klegger
Det där gäller däremot inte om man kör stock touchwiz. Räcker med att man surfar runt en stund och ska återgå till hemskärmen för att den ska tas bort ur minnet och får startas om. Annars har du såklart rätt.
Touchwiz (Samsung) innehåller mycket bloatware och flyter inte på lika bra som t ex Cyanogenmod.
Citera
2014-11-25, 17:22
Medlem
Citat:

Är du efter eller?

Kör jag tex Firefox och kollar en Twitch stream segar telefonen ihop eftersom minnet tar slut. At minnet tar slut beror främst på att det ligger en massa skit som jag inte ens använder i cache och igång hela tiden

Detta vill jag få bort helt och hållet och kunna använda min telefon till det jag själv vill ta igång. Är detta ett problem för dig att jag känner så?
Citera
2014-11-25, 17:58
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Är du efter eller?

Kör jag tex Firefox och kollar en Twitch stream segar telefonen ihop eftersom minnet tar slut. At minnet tar slut beror främst på att det ligger en massa skit som jag inte ens använder i cache och igång hela tiden

Detta vill jag få bort helt och hållet och kunna använda min telefon till det jag själv vill ta igång. Är detta ett problem för dig att jag känner så?
S3an börjar bli ganska gammal nu.. Dessutom så tror jag inte du har full koll på hur minnet fungerar i Android.

Att den känns seg beror nog mer på processorn än minnet.. Behövs det mer minne så kommer Android att kasta ut saker för att frigöra mer.

Men jag har iaf goda erfarenheter av cm till s3an.

Om du däremot har problem med att det interna minnet blir fullt så kan du ju avinstallera sådant du inte använder med en root uninstaller.
Citera
2014-11-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
S3an börjar bli ganska gammal nu.. Dessutom så tror jag inte du har full koll på hur minnet fungerar i Android.

Att den känns seg beror nog mer på processorn än minnet.. Behövs det mer minne så kommer Android att kasta ut saker för att frigöra mer.

Men jag har iaf goda erfarenheter av cm till s3an.

Om du däremot har problem med att det interna minnet blir fullt så kan du ju avinstallera sådant du inte använder med en root uninstaller.

Tror inte riktigt du förstår..... Även om jag startar upp ett spel i mobilen som tar väldigt mycket minne frigörs inte skräpet som jag pratar om. Picasa uploader och allt annat skräp ligger kvar i aktiva processer och om inte där så finns det skräp i cachade processer

Det är detta jag vill få slut på för gott.... för att kunna nyttja allt minne till diverse spel för när man väl manuellt rensat bort dessa skräp fungerar spelen mycket bättre och telefonen fungerar endå så varför startar alla dessa random skräp tjänster utan att jag ens använder dem. Kan stänga av mobilen starta upp den och inte röra den på några timmar då finns det fullt med skit igång detta vill jag ska sluta e det svårt att förstå?

Tänket att android skall rensa efter behov förstår jag men i praktiken fungerar det ju inte riktigt lika bra och man ska ju inte behöva installera en App och manuellt behöva frysa hela tiden för att dom ska sluta startas.. därför tänkte jag om det finns en ROM som exkluderat sån skit
Citera
2014-11-25, 19:10
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Tror inte riktigt du förstår..... Även om jag startar upp ett spel i mobilen som tar väldigt mycket minne frigörs inte skräpet som jag pratar om. Picasa uploader och allt annat skräp ligger kvar i aktiva processer och om inte där så finns det skräp i cachade processer

Det är detta jag vill få slut på för gott.... för att kunna nyttja allt minne till diverse spel för när man väl manuellt rensat bort dessa skräp fungerar spelen mycket bättre och telefonen fungerar endå så varför startar alla dessa random skräp tjänster utan att jag ens använder dem. Kan stänga av mobilen starta upp den och inte röra den på några timmar då finns det fullt med skit igång detta vill jag ska sluta e det svårt att förstå?

Tänket att android skall rensa efter behov förstår jag men i praktiken fungerar det ju inte riktigt lika bra och man ska ju inte behöva installera en App och manuellt behöva frysa hela tiden för att dom ska sluta startas.. därför tänkte jag om det finns en ROM som exkluderat sån skit
Men Android stänger appar tills det finns tillräckligt för att köra den aktuella appen.
Men det går att inaktivera appar inne i inställningar. Då körs de aldrig igång.

Det är nog mer du som inte har full koll på hur Android jobbar
Citera
2014-11-25, 19:59
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Är du efter eller?

Använd ett "vanilla" ROM och avinstallera/inaktivera all bloat som körs. För du har väl inte nån buggig app med minnesläckor. Sen finns ju de som inte riktigt förstår Android eller har mycket ont om RAM och vill hacka minneshanteringen med appen Greenify. Prova Greenify då! Den slänger ut allt du önskar ur arbetsminnet med nackdelen att apparna inte går igång lika snabbt.
Senast redigerad av syscrash 2014-11-25 kl. 20:11.
Citera
2014-11-25, 20:12
Medlem
Citat:
Använd ett "vanilla" ROM och avinstallera/inaktivera all bloat som körs. För du har väl inte nån buggig app med minnesläckor. Sen finns ju de som inte riktigt förstår Android eller har mycket ont om RAM och vill hacka minneshanteringen med appen Greenify. Prova Greenify då! Den slänger ut allt du önskar ur arbetsminnet med nackdelen att apparna inte går igång lika snabbt.

Det finns alltså ingen slimmad ROM tillgänglig? ... :S

En så liten som möjligt med så lite som det bara går inlagt från start

Appar för allting jag behöver installerar jag själv behöver liksom inte google play eller opensource motsvarigheten och annat tweaks och skit som dom lagt in behöver en så clean som möjligt vill inte behöva installera ytterligare appar för att frysa det jag inte vill ha vill att det ska vara borttaget från scratch en så tom ROM som möjligt
Citera
2014-11-25, 20:14
Medlem
Citat:
Det finns alltså ingen slimmad ROM tillgänglig? ... :S

En så liten som möjligt med så lite som det bara går inlagt från start

Appar för allting jag behöver installerar jag själv behöver liksom inte google play eller opensource motsvarigheten och annat tweaks och skit som dom lagt in behöver en så clean som möjligt vill inte behöva installera ytterligare appar för att frysa det jag inte vill ha vill att det ska vara borttaget från scratch en så tom ROM som möjligt

Enkelt. Installera CyanogenMod utan Google Apps-paketet. Eller SlimKat-utan Google Apps-paketet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in