Tråd på Börssnack idag;
Trustbuddy ponzibedrägeri [0] Länka hit
RamsesXI 14:28:49 Anmäl inlägget
En bekant diskuterade härom veckan Trustbuddy med mig. Jag var skeptisk när jag hörde om den höga riskfria avkastningen men då jag inte kände till så mycket om Trustbuddy bad jag att få återkomma.
Efter att ha tittat på det ser det inte ut att vara annat än ett ponzibedrägeri:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ponzibedr%C3%A4geri
Har någon några åsikter om det? Vet att några här har investerat - jag skulle ta ut pengarna så fort som möjligt!
Trustbuddy ponzibedrägeri [1] Länka hit
Gekko_JR 14:48:06 Anmäl inlägget
Väldigt starkt påstående. Varför tror du detta? Lendingclub också bluff...
Äger inte aktier men har småsummor insatt. Hade en del för några år sedan. Blev +18% första året. Men ligger väl på 8-10% senaste tiden.
Trustbuddy ponzibedrägeri [2] Länka hit
Strasburg 14:51:09 Anmäl inlägget
avkastningen har varit skitdålig senaste året, 2% i Finland, 10% i Norge, 6% i Sverige. Jag har plockat ut 90% av kapitalet, som tur gick det bra efter lite tjat o hot.
Jag är nog inte ensam om att ha plockat ut pengar,
I augusti körde dom en kampanj där dom erbjöd 10% insättningsbonus på pengar om man inte plockade ut dom på ett år.
Jag tror inte det är ett avsiktligt bedrägeri, men andelen lån som ej betalas tillbaka alls, har nog blivit betydligt högre än beräknat.
Redigerad 2014-11-23
Trustbuddy ponzibedrägeri [3] Länka hit
Strasburg 15:06:45 Anmäl inlägget
forts
damnark, Polen Spanien har gett mej 1-2% avkastning på 2 år.
Företaget är döende, konstigt att inte aktien rasat mer faktiskt.
Han so startade företaget och är största ägare, var också mannen bakom Acta-skandalen, där de extremt aggressivt sålde Lehman Brothers ränteprodukter. Vet inte om de rättsliga tvisterna är avgjorda.
Så ett varningens finger är väl på sin plats.
Redigerad 2014-11-23
Trustbuddy ponzibedrägeri [4] Länka hit
RamsesXI 15:15:09 Anmäl inlägget
#1 Det var en misstanke och inget påstående. Lending Club misstänker många också vara Ponzi. Det verkar för bra för att vara sant och då blir jag skeptisk.
Med tanke på vad Strasburg skrivit och vad som är kännetecken för ett Ponzibedrägeri stärks mina misstankar. Jag har letat lite mer och tänker inte gå djupare i det då jag ser för stora risker.
http://www.sec.gov/answers/ponzi.htm
Är avkastningen dålig är det ju mindre intressant att ligga kvar. Är den "för hög" och man får kämpa med att få ut sina pengar tyder det på att något inte stämmer. 10 % insättningsbonus låter också suspekt. Nej, jag gillar det inte och kommer säga till min bekant vad jag tror om saken.
[5] Länka hit
Jlegus 15:15:35 Anmäl inlägget
Skulle också hålla mig borta tills TB visar att det kan få igenom en banklicens - efter jag läste FI:s uttalande sålde jag mina aktier och tog ut mina inlånade pengar...
[6] Länka hit
mrflanagan 15:23:45 Anmäl inlägget
Trustbuddys effektiva ränta när man lånar ut är mellan 300-500% per år.
Det är därför dom kan betala 15% till som som lånar in till Trustbuddy.
Men regeringen pratar om att förbjua ockerräntor vilket dom flesta länder i EU redan gjort och USA.
TB är ett Norskt bolag men verkssamheten vart förbjuden i Norge och därför är dom nu i Sverige. Ledningen har även vart inblandad i någon ekonomisk härva förut.
Akta er!
Trustbuddy ponzibedrägeri [7] Länka hit
Vandroiy666 16:02:31 Anmäl inlägget
Jag satte in 10 000 för ett par år sedan, har väl fått ut 9500 ungefär men har 800-900 kr kvar som inte går att ta ut. Har varit ungefär samma summa nu i över 14 månader, då jag stoppade all utlåning och fick informationen om att det tar ungefär 1 år innan jag kan ta ut hela summan.
Det står visserligen att jag kan ta ut 30-40 kr på sajten i dagsläget - men när jag skriver in summan får jag meddelande om att det inte finns tillräckligt kapital för det aktuella landet (Sverige) för att jag ska kunna ta ut denna hiskeliga summa.
De besvarar inte mejl i frågan. Andra saker har jag fått svar om - så någon form av kundtjänst existerar - men detta möts med kompakt tystnad.
Vore det en större summa skulle jag försöka gå vidare via ARN. Nu nöjer jag mig med att "sprida ordet" om dem för att hindra att fler blir lurade. Det torde vara en större förlust för dem än att betala ut mina 800-900 kr, men så långt har de uppenbarligen inte tänkt. Det kan ju naturligtvis också vara så att de faktiskt är på akut ekonomiskt obestånd och därför inte kan välja att betala ut mina pengar. Men jag tvivlar.
Trustbuddy ponzibedrägeri [8] Länka hit
Vandroiy666 16:04:31 Anmäl inlägget
Jag har även tipsat FI. Jag kan inte tänka mig att Trustbuddy kommer få någon banklicens

Trustbuddy ponzibedrägeri [9] Länka hit
RamsesXI 16:25:32 Anmäl inlägget
#7 Tack för informationen. Det ökar absolut misstankegraden.
Jag fortsatte titta lite och kollade igenom rapporter och bokslut. Jag har svårt att se detta sluta lyckligt.
Svårigheten med pyramidspel och ponzibedrägerier är just att man försöker dölja det så länge det bara går. Många sådana konstruktioner är kanske inte heller avsedda att vara bedrägerier från början men blir det då affärsidén visade sig vara mindre lyckad.
Det enda sättet att skydda sig är just genom att vara skeptisk och se kännetecken som kan tyda på att det rör sig om bedrägeri.
Risken är för stor enligt min mening.