2014-11-25, 03:09
Medlem
Embas avatar
SHL är alltså sugen på att lira 3v3 i förlängningen och kan komma att ändra upplägget redan i vinter.

Helt jävla rätt. Dessa straffläggningar är ren och skär ondska.
Citera
2014-11-25, 03:55
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
SHL är alltså sugen på att lira 3v3 i förlängningen och kan komma att ändra upplägget redan i vinter.

Tänk att allt ska då fan göras om precis hela tiden. Varenda år ändras reglerna i svensk hockey. Det skulle aldrig ske i någon annan idrott, så jävla oseriöst så det är inte sant.
Citera
2014-11-25, 04:03
Medlem
Citat:

Frågan är hur pass mycket fler avgöranden på övertid det skulle innebära. Personligen tror jag inte det skulle bli någon markant skillnad. Säg att ett lag ställer upp med två backar och en forward. Hur mycket skulle de gå för ett avgörande? Vore det inte bättre att öka förlängningstiden från fjuttiga fem minuter om man vill se färre straffläggningar?

Sen kan jag tycka att straffar har sin charm. Har aldrig förstått vad i straffläggningen som folk tycker är så negativt. Att det leks för mycket? Ja, då ligger ju problemet hos spelarna och inte i upplägget i sig. Jag kan väl inte vara ensam om att hoppas få se straffar (när det redan gått till förlängning dvs) när man kollar på en match man är neutral i?

Det andra förslaget om att utvisade spelare inte ska få komma in vid baklängesmål kan de ju skrota direkt. Med dagens låga domarstandard så skulle det kunna bli en katastrof för vissa lag.
Citera
2014-11-25, 07:22
Medlem
Illusioners avatar
Jag tycker att man kan slopa straffarna helt. Avsluta som oavgjord om förlängningen inte gett något avgörande.
Citera
2014-11-25, 08:31
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Frågan är hur pass mycket fler avgöranden på övertid det skulle innebära. Personligen tror jag inte det skulle bli någon markant skillnad. Säg att ett lag ställer upp med två backar och en forward. Hur mycket skulle de gå för ett avgörande? Vore det inte bättre att öka förlängningstiden från fjuttiga fem minuter om man vill se färre straffläggningar?

Vet att dem kör med någon variant i AHL som är nytt för i år. Känns väl som att det är för tidigt att utvärdera men logiskt sett så borde ju större ytor innebära ett mer öppet spel som i sin tur genererar fler målchanser.

Citat:
Sen kan jag tycka att straffar har sin charm. Har aldrig förstått vad i straffläggningen som folk tycker är så negativt. Att det leks för mycket? Ja, då ligger ju problemet hos spelarna och inte i upplägget i sig. Jag kan väl inte vara ensam om att hoppas få se straffar (när det redan gått till förlängning dvs) när man kollar på en match man är neutral i?

Jag ser hellre ett oavgjort resultat än straffar, alla dagar i veckan. Finner ingen som helst charm i OT-straffar. Däremot älskar jag när det blir straff under ordinarie tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Jag tycker att man kan slopa straffarna helt. Avsluta som oavgjord om förlängningen inte gett något avgörande.

Håller med.
Senast redigerad av Emba 2014-11-25 kl. 08:33.
Citera
2014-11-25, 09:11
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
1p åt vardera? Eller hur vill du att poängfördelningen ska se ut vid vinst/lika?

Jag skulle helst vilja se en vinnare. Oavgjort känns lite... fotboll. Ser dock gärna att man slopar straffar, spelmål är mycket roligare att se och vinnaren känns mer värdig.
Citera
2014-11-25, 09:13
Medlem
Citat:
Vet att dem kör med någon variant i AHL som är nytt för i år. Känns väl som att det är för tidigt att utvärdera men logiskt sett så borde ju större ytor innebära ett mer öppet spel som i sin tur genererar fler målchanser.

Yes, jag googlade lite på ämnet och i AHL verkar man fått ner antalet straffläggningar rejält. Fortfarande lite tunt underlag, som du säger, men då får jag nog ändå ta tillbaka min tro på att det inte skulle bli någon skillnad. Jag står dock fast vid att 3 mot 3 inte är någon vidare lösning, enligt mig skulle det bara kännas... konstigt. Då tycker jag 4 mot 4 i t.ex. tio minuter är bättre.

Att det skulle bli oavgjort om förlängningen är mållös kan jag köpa, eftersom det torde bidra till ett underhållande spel under ot då lagen förhoppningsvis skulle gå för ett avgörande mer än vad man gör idag. Dock förstår jag fortfarande inte varför man behöver ändra på ett icke-problem...
Citera
2014-11-25, 09:45
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Börjar ni bli taggade? Så jävla häftigt!

http://orebrohockey.se/biljetter/nhl-matchen

NHL-matchen

- Sumo Battle i första periodpaus
- Ballonghav
- Försäljare på läktaren
- Spelarna kastar ut mössor på läktaren
- Utskjutning av t-shirts med Bazooka
- Publikvärdar delar ut Glowsticks
- Restauranger och kiosker pyntas i NHL-stil
- Maskotar i arenan
- Dancecam + Kisscam
Citera
2014-11-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye

NHL-matchen

- Ballonghav
- Försäljare på läktaren
- Maskotar i arenan
- Dancecam + Kisscam

Ja, att publiken & intresset har ökat så kraftigt i stan senaste åren är ju på både gott och ont. Som jag förstått det är det fru Wiklander som fått någon slags roll i klubben där man bestämmer om såna här jippon, helt värdelöst är det.

Du ser väl fram emot Pride-matchen mellan Örebro-Frölunda?
Citera
2014-11-25, 10:14
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
1p åt vardera? Eller hur vill du att poängfördelningen ska se ut vid vinst/lika?

Jag skulle helst vilja se en vinnare. Oavgjort känns lite... fotboll. Ser dock gärna att man slopar straffar, spelmål är mycket roligare att se och vinnaren känns mer värdig.
Ja, en poäng var. Straffar är verkligen uselt. Ska man prompt ha ett avgörande kan man likagärna singla slant.
Citat:
Ursprungligen postat av TheSnakeEye

NHL-matchen

- Ballonghav
- Försäljare på läktaren
- Maskotar i arenan
- Dancecam + Kisscam
Känns lite Frölunda över det.
Citera
2014-11-25, 10:25
Medlem
TheSnakeEyes avatar
Citat:
Du ser väl fram emot Pride-matchen mellan Örebro-Frölunda?

Kommer bli fantastiskt!

Citat:
Känns lite Frölunda över det.

Verkligen!
Citera
2014-11-25, 10:27
Medlem
J.R.s avatar
Har egentligen inget mot straffarna men nu känns det ju som att varannan match avgörs på straffar och det är inte bra det heller. Trots att det är skicklighet som avgör straffvinsten känns det ändå orättvist eftersom det inte är hockey helt enkelt, 3 mot 3 är inte heller hockey men lite mer åt rätt håll. Tror jag iaf. svårt att förutsäga eftersom det inte är ofta man sett den spelformen.
Vilken panik SHL måste känna eftersom man ska ha detta sjösatt redan till årsskiftet, håller med om synpunkten att ändringar är av ondo, bör undvikas om det inte är helt nödvändigt.

Nödvändig ändring (om vi ska ha publik på matcherna)
Ändra på domarnas sjuka nivå är prio 1 om man ska ändra nåt. Som jämförelse är det solklart mer flyt i spelet och kamp i landskamper men även de CHL matcher jag sett. Man slipper vara galen på alla vissna domslut också. Att inte ligan fattat detta problem är för mig obegripligt eller kör domarna sitt eget race i svensk hockey?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in