2014-11-24, 22:26
Medlem
Tja, köpte mig idag ett nytt tangentbord som jag är missnöjd med.
Det är det enda, det finns inget fel på varan överhuvudtaget utan jag är endast missnöjd med själva utformningen.

Hur skall jag göra för att kunna få lämna tillbaka varan?

Jag kan ej använda mig av öppet köp pga förpackningen är bruten.

Tips & Idéer?

Funderar på att bara gå ditt o whina på tangenbordet generellt och säga att det inte känns likadant som en "kompis" tangentbord & be om att få ett i samma prisklass.
Kan detta fungere?

Tangentbordet är köpt på mediamarkt i sthlm!
Citera
2014-11-24, 22:42
Medlem
Kolla konsumentverkets hemsida. Om en produkt inte motsvarar förväntningarna så har man rätt till återköp. Så om du är missnöjd över att säljaren/reklamen för produkten inte håller måttet av dina förväntningar så har man rätt att få pengarna tillbaka eller en likvärdig vara.
Citera
2014-11-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneeyedpirate
Kolla konsumentverkets hemsida. Om en produkt inte motsvarar förväntningarna så har man rätt till återköp. Så om du är missnöjd över att säljaren/reklamen för produkten inte håller måttet av dina förväntningar så har man rätt att få pengarna tillbaka eller en likvärdig vara.

Men hur långt kan man använda sig av att varan inte motsvarar förväntningarna?

Räcker det med att säga att varan känns inte bekväm som TEX.
Citera
2014-11-24, 22:52
Medlem
Polyklorfenols avatar
Hur har du lyckats undgå alla större elektronikkedjors löften om att du får använda varan i 30 dagar och sedan lämna tillbaka om du inte är nöjd - jag bara undrar?
Citera
2014-11-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Hur har du lyckats undgå alla större elektronikkedjors löften om att du får använda varan i 30 dagar och sedan lämna tillbaka om du inte är nöjd - jag bara undrar?

Jag citerar från Mediamarkt's sida!

"Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Därav!

Eller har jag fel fortfarande?
Citera
2014-11-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avirus
Jag citerar från Mediamarkt's sida!

"Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten och dess förpackning är i nyskick.* När du handlar i vår webbshop räknar vi 30 dagar från den dag du tog emot din produkt.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Därav!

Eller har jag fel fortfarande?

EDIT; Såg nu iofs att det stog webbshop, men jag har å andra sidan faktiskt också missat "prova på i 30 dagar"
Citera
2014-11-24, 22:59
Medlem
Citat:
Men hur långt kan man använda sig av att varan inte motsvarar förväntningarna?

Räcker det med att säga att varan känns inte bekväm som TEX.

Jag har inget konkret exempel på vad man kan säga, men har du fått upp förväntningarna på ett väldigt bekvämt tangentbord så skulle man teoretiskt sätt kunna använda sig av det, annars skulle det säkert fungera att skylla på att det är "plastigt och inte alls ser ut som bilden på kartongen" eller nåt, så kan du hänvisa till konsumentköplagen också
Citera
2014-11-24, 23:02
Medlem
Citat:
EDIT; Såg nu iofs att det stog webbshop, men jag har å andra sidan faktiskt också missat "prova på i 30 dagar"

Prova lämna tillbaka den och hänvisa till öppet köp står det så borde det ju även gälla i affärer, fungerar det inte att lämna tillbaka utan att säga nåt så kan du då säga att det inte motsvarar förväntnigarna.
Citera
2014-11-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneeyedpirate
Prova lämna tillbaka den och hänvisa till öppet köp står det så borde det ju även gälla i affärer, fungerar det inte att lämna tillbaka utan att säga nåt så kan du då säga att det inte motsvarar förväntnigarna.

Aa, jag funderar på att spela dum & spela på att jag trodde de var mekaniskt då det ser ut som ett sådant eller liknande!
Citera
2014-11-24, 23:13
Medlem
Citat:
Aa, jag funderar på att spela dum & spela på att jag trodde de var mekaniskt då det ser ut som ett sådant eller liknande!

Låter bra! Återkom hur det går och hur 30 dagars garantin var, om den gick att hänvisa till. Kan vara bra att tänka på själv i fortsättningen.
Citera
2014-11-24, 23:24
Medlem
Haha, skriver direkt imorgon när jag återkommit från butik!

Tack för hjälpen!
Citera
2014-11-25, 16:11
Medlem
Var inne idag och det var absolut inga problem överhuvudtaget, jag fick välja på att helt få öppet köp eller om jag ville ha pengarna på ett presentkort eller dyligt!

Mycket trevlig personal!

EDIT; Jag körde förövrigt allt på ett kort och sa helt enkelt att jag inte var nöjd med produkten!
Senast redigerad av avirus 2014-11-25 kl. 16:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in