2014-11-23, 20:12
Medlem
jomensures avatar
Fattar inte Warranter helt hur de fungerar.
Enligt denna http://www.educatedtrading.bnpparibas.se/SWE/mini-futures ska MINILONG OMX BNP109 ha en hävstång på 17,31 där underliggande papper är OMXS30.

Idag har OMXS30 gått +1,67%, men MINILONG OMX BNP109 har gått upp gått upp 36,07%, men 17,31*1,67=28,9%.

Undrar också hur det fungerar med köp och sälj. Är det bara att sälja när man vill och är det bara utfärdaren av warranten man handlar med? Som sätter både köp och säljpriset?
Citera
2014-11-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Fattar inte Warranter helt hur de fungerar.
Enligt denna http://www.educatedtrading.bnpparibas.se/SWE/mini-futures ska MINILONG OMX BNP109 ha en hävstång på 17,31 där underliggande papper är OMXS30.

Idag har OMXS30 gått +1,67%, men MINILONG OMX BNP109 har gått upp gått upp 36,07%, men 17,31*1,67=28,9%.

Undrar också hur det fungerar med köp och sälj. Är det bara att sälja när man vill och är det bara utfärdaren av warranten man handlar med? Som sätter både köp och säljpriset?

Hävstången är inte konstant utan varierar som en funktion av priset på den underliggande tillgången.
Citera
2014-11-23, 20:51
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Hävstången är inte konstant utan varierar som en funktion av priset på den underliggande tillgången.
Så den kan variera i löpet av en dag? Hur fungerar detta lite mer ingående? Om du har ork att svara.
Citera
2014-11-23, 20:58
Medlem
papanoirs avatar
Har själv handlat mycket med aktier och certifikat, dock aldrig warranter. Hur mycket investerar ni normalt i warranter om ni jämför med certifikat? Känns som att man riskerar att förlora mer på warranter.
Citera
2014-11-25, 23:25
Medlem
Citat:
[...]

bump
Citera
2015-01-30, 12:52
Medlem
Jag undrar också en del om warranter.

Leker lite med warranter på avanza, småbelopp bara för skoj skull men blir inte riktigt klok på värderingen.

Underliggande instrument är i mitt fall olja med hävstång på ca 15.

Igår steg oljan marginellt och warranten gick upp ca 10%. I morse när jag kollade innan börsens öppnande stod värdeökningen i procent fortfarande kvar men värdet i kr hade gått ner ca 1400.

Direkt vid öppning steg den ca 50%, och var därmed uppe på samma värde som den stängde på igår.

Idag har brenten stigit ca 70 cent per fat sedan öppning i morse men ökningen är fortfarande "bara" 50% och värdet alltså kvar på samma nivå som i morse.

Kan någon förklara tack.
Citera
2015-02-01, 17:27
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogganhoggan
Jag undrar också en del om warranter.

Leker lite med warranter på avanza, småbelopp bara för skoj skull men blir inte riktigt klok på värderingen.

Underliggande instrument är i mitt fall olja med hävstång på ca 15.

Igår steg oljan marginellt och warranten gick upp ca 10%. I morse när jag kollade innan börsens öppnande stod värdeökningen i procent fortfarande kvar men värdet i kr hade gått ner ca 1400.

Direkt vid öppning steg den ca 50%, och var därmed uppe på samma värde som den stängde på igår.

Idag har brenten stigit ca 70 cent per fat sedan öppning i morse men ökningen är fortfarande "bara" 50% och värdet alltså kvar på samma nivå som i morse.

Kan någon förklara tack.
Vad heter pappret?
Är det en mini future du har, typ denna MINILONG WTI BNP16 så baseras priset på "senaste" och uppdateras bara när någon gör köp och sälj. Så kan varit någon som gjorde ett köp på morgonen, men ingen mer handel pågick i pappret under resten av dagen så det var samma pris som stod där. Du måste gå in på pappret och titta på köp och sälj-priset för att se det aktuella priset.
Citera
2015-02-03, 09:43
Medlem
Citat:
Vad heter pappret?
Är det en mini future du har, typ denna MINILONG WTI BNP16 så baseras priset på "senaste" och uppdateras bara när någon gör köp och sälj. Så kan varit någon som gjorde ett köp på morgonen, men ingen mer handel pågick i pappret under resten av dagen så det var samma pris som stod där. Du måste gå in på pappret och titta på köp och sälj-priset för att se det aktuella priset.

Tack för svar!

Den heter "B LONGOLJ AT CBK".

Aha, det förklarar en del tror jag. Inte så lätt som jag trodde att hitta information om hur det går till.
Citera
2015-02-28, 17:56
Medlem
Sherpas avatar
Har aktier i Serstech (SERT) som precis genomfört en nyemission.

Villkor i korthet:
En (1) aktie i Serstech ger en (1) teckningsrätt. För teckning av en (1) ny aktie i bolaget krävs två (2) teckningsrätter. Teckningskursen är 3,00 kr för varje (1) nytecknad aktie.
Sista svarsdag: 2015-02-26 23.59
Handel med teckningsrätter: 2015-02-11 - 2015-02-26. 17.25
Likviddag: 2015-02-27

Jag utnyttjade mina teckningsrätter för att köpa nya aktier.

Nu har jag fått in warranter (SERT BTA) i portföljen.
Varför får jag inte aktier, eller kommer dessa omvandlas till vanliga aktier?

// Sherpa
Citera
2015-02-28, 18:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherpa
Har aktier i Serstech (SERT) som precis genomfört en nyemission.

Villkor i korthet:
En (1) aktie i Serstech ger en (1) teckningsrätt. För teckning av en (1) ny aktie i bolaget krävs två (2) teckningsrätter. Teckningskursen är 3,00 kr för varje (1) nytecknad aktie.
Sista svarsdag: 2015-02-26 23.59
Handel med teckningsrätter: 2015-02-11 - 2015-02-26. 17.25
Likviddag: 2015-02-27

Jag utnyttjade mina teckningsrätter för att köpa nya aktier.

Nu har jag fått in warranter (SERT BTA) i portföljen.
Varför får jag inte aktier, eller kommer dessa omvandlas till vanliga aktier?

// Sherpa
De omvandlas till stamaktier om ett tag. Bara att vänta.
Citera
2015-02-28, 21:55
Medlem
Sherpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
De omvandlas till stamaktier om ett tag. Bara att vänta.

Blev orolig att det var något jag missat göra. Kursen på aktien gick upp 35% idag, men på warranterna har marknadsvärdet inte ändrats...

Jag kan vara lugn då alltså. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in