2014-11-22, 20:03
Medlem
Hejsan!
Jag tänkte skapa en utdelningsportfölj med ett startbelopp på 100.000:- och en månadsinsättning på 5000:-,min tanke är att behålla portföljen tills jag har tillräckligt kapital för att dra mig tillbaka. Söker 10-15bolag att investera i, hittills har det blivit:
TeliaSonera
Ratos B
HiQ

Så tips mottages gärna, svenska som utländska. Enda kravet är att utdelnings% inte är längre än 4%.
Citera
2014-11-22, 20:48
Medlem
kunskaparens avatar
Det låter som en bra strategi.

Här är ett urval bolag som har delat ut under minst 12 år av de senaste 14 åren. Ordnade efter genomsnittlig direktavkastning baserat på dagens kurs och utdelningen för de tre senaste åren (bättre mått för "utdelnings %"):

AddTech, 7,2%
(HIQ International, 6,2%)
Novotek, 6,1%
(TeliaSonera, 5,6%)
SECTRA, 5,0 %
NCC, 4,8%
Concordia Maritime, 4,5%
Malmbergs Elektriska, 4,3%
Sandvik, 4,2%
Stora Enso, 4,1%
KABE, 4,0%
Citera
2014-11-22, 21:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
HM och investor
Citera
2014-11-23, 13:46
Medlem
Delarka Holding 7,1%

Äger endast en byggnad som Postnord har kontrakt på till 2026. Hyran höjs med åren och därmed kan utdelningarna också öka.
Citera
2014-11-23, 16:45
Medlem
Lägst värderade svenska bolaget är väl Novus Group.
Citera
2014-11-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Hejsan!
Jag tänkte skapa en utdelningsportfölj med ett startbelopp på 100.000:- och en månadsinsättning på 5000:-,min tanke är att behålla portföljen tills jag har tillräckligt kapital för att dra mig tillbaka. Söker 10-15bolag att investera i, hittills har det blivit:
TeliaSonera
Ratos B
HiQ

Så tips mottages gärna, svenska som utländska. Enda kravet är att utdelnings% inte är längre än 4%.
Har hittat en bred blandning av Svenska och Utländska företag, min portfölj ser ut som följande:
TeliaSonera
Ratos B
HiQ
Awilco Drilling
AT&T Inc
Unlimited Travel Group
Kværner
Transmode
Prospect Capital Corp
Seadrill

10bolag i dagsläget a 100.000:- i kapital blir således 10.000 i varje företag, och dom 5000:- jag ska månadsinvestera tänkte jag investera i den aktien som tappat mest den månaden (%rea%), hur låter det?
Senast redigerad av Travbana 2014-11-23 kl. 16:53.
Citera
2014-11-23, 16:55
Medlem
Jag skulle vilja slå ett stort slag för Castellum.
Citera
2014-11-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag skulle vilja slå ett stort slag för Castellum.
Stabilt företag men tyvärr uppfyller dom inte 4% kravet
Citera
2014-11-23, 18:22
Medlem
njekss avatar
Citat:
Stabilt företag men tyvärr uppfyller dom inte 4% kravet

Men snälla det är väl inte konstigt när marknaden står i höjden? Du kan ju inte köpa alla innehaven direkt utan du ska se ut ett antal bolag och sedan köpa vid bra tillfälle eftersom du bevakar dom.

Castellum
AstraZeneca
H&M
Investor
Industrivärden
BTS Group

Detta är min tips på utdelningsaktier, då dessa är en hacka av de jag har/håller koll på.
Citera
2014-11-23, 18:28
Medlem
Citat:
Har hittat en bred blandning av Svenska och Utländska företag, min portfölj ser ut som följande:
TeliaSonera
Ratos B
HiQ
Awilco Drilling
AT&T Inc
Unlimited Travel Group
Kværner
Transmode
Prospect Capital Corp
Seadrill

10bolag i dagsläget a 100.000:- i kapital blir således 10.000 i varje företag, och dom 5000:- jag ska månadsinvestera tänkte jag investera i den aktien som tappat mest den månaden (%rea%), hur låter det?
Jättebra ide att köpa de bolag som du tror det är "rea" på eftersom de fallit mest relativt index. Om man vill underprestera över tid.

Detta måste vara ett av de vanligaste rookiemisstagen, att köpa det som fallit istället för det som befinner sig i en stigande trend.
Citera
2014-11-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jättebra ide att köpa de bolag som du tror det är "rea" på eftersom de fallit mest relativt index. Om man vill underprestera över tid.

Detta måste vara ett av de vanligaste rookiemisstagen, att köpa det som fallit istället för det som befinner sig i en stigande trend.
Point taken Tack!
Citera
2014-11-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Men snälla det är väl inte konstigt när marknaden står i höjden? Du kan ju inte köpa alla innehaven direkt utan du ska se ut ett antal bolag och sedan köpa vid bra tillfälle eftersom du bevakar dom.

Castellum
AstraZeneca
H&M
Investor
Industrivärden
BTS Group

Detta är min tips på utdelningsaktier, då dessa är en hacka av de jag har/håller koll på.

Ser att du bara valt att svenska aktier, jag föredrar att blanda in lite utländska aktier just för att få utdelning hela året så att säga, nästan alla svenska aktier har utdelning i April.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in