Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Men mer konkret, vari ligger svagheten i att säga att den synliga delen av det universum är representativt för hela universum? Och då "finns" alla möjliga multiversum här i samma rum som vårt. Visst skulle det kunna vara annorlunda, men det vi vet idag verkar ju vara konsekvent med detta. Och då litar jag mycket på Tegmark som har förklarat detta, men det är ju andra som först påpekat att konsekvenserna av kosmologins slutsatser av idag faktiskt är detta "multiversum i ett och sama oändliga rum". Tegmark antyder att många kosmologer endast motvilligt "erkänner" detta personligen eftersom de är rädda för knasstämpeln...
Ja, inte är då Tegmark rädd för att få knasstämpel på sig, den sätter gärna på sig själv
"
Crazy Stuff
Every time I've written ten mainstream papers, I allow myself to indulge in writing one wacky one, like my Scientific American article about parallel universes."
Mer allvarligt så det jag läst av Tegmark om multiversum gör mig inte speciellt imponerad. I artikeln han skrev väljer han att inte ta upp de stora problemen, utan skjuter de framför sig... "Problemen i nivå I löses i nivå II, och de återstående problemen i nivå II löses i nivå III och IV. Men minst måste nivå I gälla eftersom bakrundsstrålningen är uniform."
Sådana cirklar av logik köper jag inte rakt av, speciellt när det är så många parametrar som vi inte känner till i det stora hela.
Som sagt så är det helt okej att spekulera, men kan knappast tas som fakta och sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Att man inte vet hur tid och rum fungerar vid höga energier är ju en möjlig öppning till något nytt. Men innan vi gjort såna observationer, så är det väl lite för tidigt att spekulera i att universum inte är oändligt, eller att materian är annorlunda i vår del av universum än i resten. Är det inte Tegmarks Multiversum typ I som är den försiktiga och konservativa positionen inom dagens kosmologi?
Det är väl den uppfattningen som författaren vill förmedla, men jag tycker inte att två kansken blir ett ja. Jag tror att Tegmark dessutom vill provocera en aning med artikeln, och han är nog fullt medveten om luckorna.
Alltså, det känns lite fånigt att sitta här på sin höga häst och klanka ned på en bevisligen mycket skicklig fysiker, men som med allt så tycker jag att man måste granska det man läser kritiskt, och det jag läst finner jag inte övertygande, men intressant. Det största problemen tycker jag är att han inte presenterar några sätt att falsifiera sina spekulationer, framför inte alla problemen och konsekvenserna som respektive nivå dras med utan mörkar dessa, och framför allt, dessa spekulationer tillför inga nya egentliga insikter.