2014-11-23, 13:24
Medlem
Jag tänker på ett (ordspråk eller citat från...?)
Behandla andra människor som du vill bli behandlad själv

Rama in och sätt upp denna tavla lite överallt tycker jag
Socialförvaltningen får bakläxa och måste skriva meningen 1000 ggr
En form av KBT som möjligtvis kan hjälpa dessa tatuerade-överarmar-damern

Familjen Yara har lärt sig att det är farligt att skicka iväg sitt barn och kommer aldrig att göra om det igen
när dom är hemma i Palestina
Denna tragedi finns för alltid skriven i deras historia
Citera
2014-11-23, 13:58
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror att det är typiskt "svenskt" att inte vilja bjuda in vänner och grannar pga att man inte har sju sorters kakor att bjuda på.
En gästvänlighet som jag uppskattar hos "inflyttade svenskar" är att man bjuder på det som finns. I undertröjan bjuds man på likör och ett kex eller en fest med god mat och stass. Det sociala umgänget är en naturlig del i vardagen

Yrket är en viktig del av livet - men vi nordbor är vårt yrke.
Om jag är arbetslös så är jag en looser. Jag är identitetslös.

Jag tror det finns "kulturskillnader" där
Har jag t ex många barn så blir jag uppskattad för det. I Sverige tittar grannarna kansk snett på en storfamilj och tänker undrar hur mycket barnbidrag hon plockar ut/månad osv...
Ok, jag erkänner att jag inte har någon särskild "kulturell kompetens" och säkert färgas av svenska värderingar. Men vi kan inte slå ihop alla från Mellanöstern i en homogen klump.

Om man skäms för sin situation beror också på vilka aspirationer man har. Det beror dels på bakgrund - familjen sociala ställning i hemlandet och hur bra andra släktingar och gamla vänner har "lyckats". Dels på personlighet - hur beroende man är av prestige och status. Jag får uppfattningen av facebooksidor till exempel att paret vill måla upp en mer lyckad bild av sig själva.

Visst, vi svenskar är fixerade vid yrkeskarriär. Men jag får intrycket att en del från andra kulturer kan vara nog så måna om status. Att ha fin bil, dyr klocka fina mattor och fina titlar kan vara väldigt viktigt.

Vad Madi anbelangar så handlar det inte bara om socioekonomisk status. Hon är också misslyckad som husmor med mutsig lägenhet och vanvårdade barn. En skam för kvinnor i alla kulturer, tror jag.

Att de inte mår bra psykiskt är uppenbart av hur de levde och Madi klagar för Yaras mamma hur trött hon är. Att dra sig undan socialt umgänge och inte orka ta sig för något är ett typiskt för deprimerade.

Och för att vara övertydlig, ser jag inte detta som förmildrande på något sätt. Det är bara ett konstaterande att paret förutom raseri/sadism/empatibrist (eller vad som lett till deras ofattbara grymhet mot Yara) även hade egna problem. Det finns sadister som tar väl hand om sig själva och inte alls lever i misär.
Citat:

Men jag tror inte att Rami började misshandla och tortera barnet pga arbetslöshet, depression och dålig ekonomi.
Då skulle många familjer i Sverige leva i misär idag
Varför svarar du så till mig? Har jag någonstans sagt något sådant? Tvärtom har jag betonat att många människor är deprimerade och har alla möjliga problem utan att grovt misshandla eller vanvårda sina barn. Depression är en folksjukdom, men normalt gör man väl sitt allra bästa för sina barn utifrån sin förmåga. Det gjorde inte Rami och Madi. Rami prioriterade t ex resor framför mat, kläder och säng till Yara.

Om Madi inte drog sig för snatteri kunde hon åtminstone snott lite vinterkläder till Yara eller gått till någon välgörenhet och hämtat/köpt för någon hundring. Jag kan förställa mig att det var emot deras stolthet att ta emot allmosor och att de hellre lät barnen vara utan än att svälja stoltheten.
EDIT: kortat ner pratig text.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 14:40.
Citera
2014-11-23, 14:20
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ok, jag erkänner att jag inte har någon särskild "kulturell kompetens" och säkert färgas av svenska värderingar. Men kan vi inte kan slå ihop alla invandrare eller ens alla från Mellanöstern i en homogen klump.

Om man skäms för sin situation beror ju också på vilka aspirationer man har, hur ens självbild ser ut, eller den bild man vill visa upp. Jag får uppfattningen av det vi sett - facebooksidor till exempel - att paret i a f Rami, vill måla upp en mer lyckad bild av sig själva inför omvärld, släkt och landsmän. Det beror väl dels på bakgrund - familjen sociala ställning i hemlandet och hur bra andra släktingar och gamla vänner har "lyckats". Dels på personlighet - hur beroende man är av prestige och status.

Visst, vi svenskar är fixerade vid yrkeskarriär. Men jag får intrycket att en del från andra kulturer kan vara nog så måna om status. Att ha fin bil, dyr klocka fina mattor och fina titlar kan vara väldigt viktigt.

Vad Madi anbelangar så handlar det inte bara om socioekonomisk status. Hon är också misslyckad som husmor med mutsig lägenhet och vanvårdade barn. En skam för kvinnor i alla kulturer, tror jag.

Att de inte mår bra psykiskt är uppenbart av hur de levde. Att dra sig undan socialt umgänge och inte orka ta sig för något är ett typiskt för deprimerade. Madi talar även med Yaras mamma om hur trött hon är.

Och bara för att vara övertydlig, det ser jag inte som förmildrande på något sätt bara ett konstaterande att paret förutom raseri/sadism/empatibrist (eller vad som lett till deras ofattbara grymhet mot Yara) även hade egna problem. Det finns sadister som tar väl hand om sig själva och inte alls lever i misär.

Varför svarar du så till mig? Har jag någonstans sagt något sådant? Tvärtom har jag betonat att många människor är deprimerade och har alla möjliga problem utan att grovt misshandla eller vanvårda sina barn. Depression är en folksjukdom, men normalt gör man väl det allra bästa man kan för familjens barn utifrån sin förmåga. Det gjorde inte Rami och Madi. Rami prioriterade t ex resor framför mat, kläder och säng till Yara.

Om Madi inte drog sig för snatteri kunde hon åtminstone snott lite vinterkläder till Yara eller gått till någon välgörenhet och hämtat/köpt för någon hundring. Jag kan förställa mig att det var emot deras stolthet att ta emot allmosor och att de hellre lät barnen vara utan än att svälja stoltheten.
EDIT: kortat ner pratig text.

Om det hade varit emot deras stolthet att ta emot allmosor hade de väl sett till att försörja sig själva? De levde ju redan på allmosor. De sökte t om. extra bidrag för en säng till Yara. En säng som vi alla vet att aldrig fick.
Citera
2014-11-23, 14:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Om det hade varit emot deras stolthet att ta emot allmosor hade de väl sett till att försörja sig själva? De levde ju redan på allmosor. De sökte t om. extra bidrag för en säng till Yara. En säng som vi alla vet att aldrig fick.
Aha, det har jag missat, sorry! Var har du läst det?

EDIT: De har inte lyckats försörja sig själva och känner sig tvungna att gå till soc? De kanske inte ser det som allmosor på samma sätt som att gå till en välgörenhet? Vet inte om muslimska församlingar idkar välgörenhet som Svenska kyrkan, Stadsmissionen etc. Det kan ändå finnas en spärr att tappa ansiktet för fler förutom soc. Men nu spekulerar jag och vi har inte facit.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 14:34.
Citera
2014-11-23, 14:27
Medlem
Imeldas avatar
Citat:

Jag minns faktiskt inte vart. Ngn annan kanske minns?
Citera
2014-11-23, 14:48
Medlem
Jag undrar om Rami ens bodde i lägenheten. Han var förstås skriven där men hur mycket var han hemma egentligen. Om familjens liv spårade ur helt och hållet i februari kan de ha berott att Yaras föräldrar fick första avslaget på sin ansökan om återförening och Rami insåg att han måste leka lycklig familj ett tag till. Kan det vara så Rami levde dubbelliv, att han hade lämnat Madi och tagit med sig delar av bohaget. I FUP finns ett stycke där han mycket detaljerat berättar om hur han umgicks med en vän från Jemen strax efter resan från Landskrona, trots att han var mycket trött. Jag förstår inte varför han berättar om detta och varför polisen frågar honom om detta.
Citera
2014-11-23, 14:58
Medlem
Citat:

Tänkbart att de faktiskt haft mer möbler men sålt av dessa när och om ekonomin havererade när det var problem med föräldrapenningen och ganska troligt mindre ersättning från praktik och arbetsmarknadsprogram pga. frånvaro utan giltigt skäl.
Citera
2014-11-23, 15:02
Medlem
fasligts avatar
Citat:

EDIT: De har inte lyckats försörja sig själva och känner sig tvungna att gå till soc? De kanske inte ser det som allmosor på samma sätt som att gå till en välgörenhet? Vet inte om muslimska församlingar idkar välgörenhet som Svenska kyrkan, Stadsmissionen etc. Det kan ändå finnas en spärr att tappa ansiktet för fler förutom soc. Men nu spekulerar jag och vi har inte facit.

Ta emot kassvis med avlagt gods från Karlskronasläktingar gick i alla fall bra, så kanske det var annat än den sortens skam som var haken? A hade själv en del tecken på att ha blivit misshandlad vid gripandet. Kanske var det så att hon inte heller kunde visas upp till vardags?
Citera
2014-11-23, 15:05
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Tänkbart att de faktiskt haft mer möbler men sålt av dessa när och om ekonomin havererade när det var problem med föräldrapenningen och ganska troligt mindre ersättning från praktik och arbetsmarknadsprogram pga. frånvaro utan giltigt skäl.

Men på riktigt, vill du så gärna hitta förmildrande omständigheter för de där två vidriga människorna?
Citera
2014-11-23, 15:05
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina

Hoppas inte vägglössen följde med i så fall!
Citera
2014-11-23, 15:13
Medlem
Citat:
Men på riktigt, vill du så gärna hitta förmildrande omständigheter för de där två vidriga människorna?

Förmildrande inte alls, med tanke på att de hade en massa elektronik så fanns det uppenbarligen så mycket pengar att det hade gått att skaffa billiga möbler, leksaker, kläder till barnen och lampor.
Citera
2014-11-23, 15:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Man kan resonera kring olika omständigheter och söka klarhet i vad som hänt utan att lägga en värdering i varje ord. Du verkar rätt fyrkantig i tänkandet. Jag tror inte en enda användare i tråden försöker ursäkta parets brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in