2014-11-22, 02:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ja du har säkert rätt, tyvärr. En annan sak man kan undra sig blå över är varför de gör sig så inihelvete stort besvär att ta sig hit när de ändå väljer att leva precis som där de kom från. Vore ju betydligt enklare att stanna kvar kan man tycka. För det verkar inte vara det förtryckande normsystemet man vill bort från i alla fall. Kan det vara det underbara svenska klimatet som utövar en så oemotståndligt stark lockelse på dessa människor? Att snö är härligt är liksom den enda förklaring på fenomenet som ges. Förutom bombfrihet, men det kunde de fått uppleva på betydligt närmare håll.

Girigheten kan ju vara en förklaring här? Mycket vill ha mer och Fan vill ha fler.
Gick ju uppenbarligen ingen nöd på Yaras familj hemma I Gaza.
Men på Yara gick det en uppenbar nöd.
Men det finns säkert fler barn som Yara att skicka i väg och för den och alla dem och som så har giriga behov utav?!
Men nu tycker jag att vi vänder blad?
Senast redigerad av hee4r 2014-11-22 kl. 02:43.
Citera
2014-11-22, 08:00
Medlem
Sveriges radio P1 morgon, igår 21/11.
Ca 1timme19 minuter in i sändningen är det en journalist från P4 Blekinge, som gör en sammanfattning av fallet Yara.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1650

Kanske kan hamna i trådstarten som en introduktion till nya i tråden som vill ha en sammanfattning.
Citera
2014-11-22, 08:21
Medlem
En sak i det här fallet är fortfarande ett frågetecken.
Hur kom Yara hit?
Det har ju inget med brottet att göra, för hon verkar ha kommit hit oskadd, men det är en indikation på hur mycket sanning vi kan förvänta oss. Det gäller både hennes biologiska föräldrar och hennes vårdnadshavare. Vi har fått höra och läsa olika versioner, men ingen säger sig veta.

Lögner och halvsanningar och hemlighållande präglar dessa familjer, inte underligt att Yara kunde hålla inne med sina plågor. Det var hennes plikt mot familjen, att härda ut för ett högre syfte. Hon gjorde så gott hon kunde i det längsta, den tappra lilla flickan, men ändå fick hon inte återse sin mamma.

Tyvärr tror jag att de flesta av våra frågetecken kommer att vara kvar efter både rättegång och överklagande. När inte ens en sån här sak, som hur hon kom till Sverige, kan besvaras på ett entydigt sätt, hur ska då resten kunna få ett trovärdigt svar?
Citera
2014-11-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Barn är extremt solidarisk med sina föräldrar. Det är ju det som blir så komplicerat när det är barnet som ska ta ansvar för att föräldrarna ska räddas från krig eller annat i hemlandet. Det är ett tungt ansvar som kan vila på en liten 8-årings tunna axlar. Barnet står ut med allt för föräldrarnas skull. (I "normala" fall är det ju de vuxna som brukar se till att barnet kommer i säkerhet och har ansvaret) Kan mycket väl tänka mig att barnet inte vågar berätta för vuxna i det nya landet om misshandel även om barnet förstår att det är fel. Det kan ju leda till att inte föräldrarna kan räddas från kriget och att det kan kännas som att det är barnets fel om missförhållanden uppdagas. Gamla sanningar men som behöver upprepas.

Barn är anpassningsbara, solidariska osv. Det vet alla som har barn och vi vet också att barn är mycket olika. En nioåring kan vara väldigt framåt medans ett annat jämnårigt barn sitter på kammaren och funderar.

Barn kan också vara rädda för sin förälder och vårdnadshavare.Jag tycker att det har framgått klart och tydligt att Yara var rädd. Hon vågade berätta för kompisar men hon sa också att om det kom fram så skulle dom slå ihjäl henne.

Och det är ju precis vad som har hänt. Yara är död - misshandlad till döds

Det kanske inte var skolan som Rami var rädd för ( lappen om mötet veckan därpå)
Madi och barnen åkte och hälsade på islamlily (?). Dessa dagar kom det kanske fram både det ena och andra om hur Rami behandlade Yara. Dom sa att Yara fick komma och bo hos dom.
När fam Rami kom hem så frågade Yara Rami om hon fick flytta...
...och vad som hände sedan med flickan vet vi
Citera
2014-11-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Sett flera här i tråden skriva att "Madi och Yara bråkade". Förstår inte hur ngn kan se på det så?
Att barn bråkar med barn och vuxna bråkar med vuxna, okej.
Men hur kan man alls anse ett barn bråka med en vuxen som? Eller att en vuxen bråkar med ett barn och anse detta vara ngt normalt?
Det är i mina ögon att skuldbelägga ett barn och ffa att lägga ett ansvar på ett barn och som ett barn inte ska ha. Ett barn kan inte, iaf inte i min värld, bråka med en vuxen(inte tvärtom heller).
Och resten du skriver/ beskriver också, om Yaras "besvärliga beteende"......... hade inte Madi slagit alltför hårt och just denna dagen så hade Yaras besvärliga beteende kunnat förklaras och bortförklaras med bokstavsdiagnos/- er?
För så görs ju i Sverige och när barn bråkar med vuxna och när barn uppvisar, o. s. v.
För det är väl en typisk och klassisk och ffa svensk "ADHD- unge" du beskriver?
Utsatta och traumatiserade barns helt friska och hälsosamma symptom på en mycket ohälsosam miljö.
Hade Yara här fått överleva så hade man förklarat och bortförklarat hennes "beteende" på just detta viset, ADHD(eller ngn kombo härvid).

Givetvis kom sig detta våldet och då det dödliga våldet och då från Madis sida från att hon, Madi, fick en konkurrent på kvinnofronten- här inte ngt medvetet från Madis sida utan gnm Ramis beteende mot Yara, så...
Och på den punkten var Rami också och som patriark(läs här och i han Ramis fall: patrask, svag man, WT) styrande. Dessutom vet man ju gnm Madis meddelanden till Rami hur mkt hon älskar honom- här ett bevis på exakt det jag ser i detta, att Yara fick på ALLA sätt och vis leka vuxen
Skrivit det förut och skriver det igen: Madi var musklerna medan Rami var hjärnan.
Och behovet av att Yara alls kom till dessa sina båda gm var Yaras föräldrars.
Och varför skulle inte ett redan påbörjat och ett redan pågående raseri rendera i ett ihjälslaget barn? Barnet var ju redan utsatt för raseri?!
Men föräldrarna här............... vad var deras agenda och vad var deras syfte med att skicka ut sitt äldsta barn på det att............ ja, på vad?!
Undrar också hur många här som själva sitter med egna, eller som här och gällande Yara, med andras barn och i en soffa och blir fotade som här gjorts?
Är det vanligt med dylika foton i folks familjealbum, eller?
Ja, här är då fotot igen(det andra i ordningen där) och länk tidigare postad av nicket "stureinne" här i tråden:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1010885/pg1
Närmast en lättnad att läsa kommentarerna där när man saknar desamma i tråden här...

Ok
Nu har jag varit ute på länken som stureinne har skickat.
Kommentarerna är onekligen raka och tydliga medans vi i tråden tassar lite försiktigare fram. Typiskt svenskt.
Iallafall så studerar jag bilden av Rami och Yara.
Bilden är tagen hemma hos Yara i Palestina. Jag känner igen soffan.

Jag är inte utbildad barnpsykolog och jag har "bara" erfarenhet av mina egna barn.
Men att Yara är väldigt förtjust i sin morbror - det är inte vad jag tänker när jag ser bilden.
Rädsla och obehag. Makt. Tänker jag

Uppenbarligen har någon uppskattat bilden eftersom den finns på nätet.
Citera
2014-11-22, 09:16
Avslutad
Citat:
Sett flera här i tråden skriva att "Madi och Yara bråkade". Förstår inte hur ngn kan se på det så?
Att barn bråkar med barn och vuxna bråkar med vuxna, okej.
Men hur kan man alls anse ett barn bråka med en vuxen som? Eller att en vuxen bråkar med ett barn och anse detta vara ngt normalt?
Det är i mina ögon att skuldbelägga ett barn och ffa att lägga ett ansvar på ett barn och som ett barn inte ska ha. Ett barn kan inte, iaf inte i min värld, bråka med en vuxen(inte tvärtom heller).
Och resten du skriver/ beskriver också, om Yaras "besvärliga beteende"......... hade inte Madi slagit alltför hårt och just denna dagen så hade Yaras besvärliga beteende kunnat förklaras och bortförklaras med bokstavsdiagnos/- er?
För så görs ju i Sverige och när barn bråkar med vuxna och när barn uppvisar, o. s. v.
För det är väl en typisk och klassisk och ffa svensk "ADHD- unge" du beskriver?
Utsatta och traumatiserade barns helt friska och hälsosamma symptom på en mycket ohälsosam miljö.
Hade Yara här fått överleva så hade man förklarat och bortförklarat hennes "beteende" på just detta viset, ADHD(eller ngn kombo härvid).

Givetvis kom sig detta våldet och då det dödliga våldet och då från Madis sida från att hon, Madi, fick en konkurrent på kvinnofronten- här inte ngt medvetet från Madis sida utan gnm Ramis beteende mot Yara, så...
Och på den punkten var Rami också och som patriark(läs här och i han Ramis fall: patrask, svag man, WT) styrande. Dessutom vet man ju gnm Madis meddelanden till Rami hur mkt hon älskar honom- här ett bevis på exakt det jag ser i detta, att Yara fick på ALLA sätt och vis leka vuxen
Skrivit det förut och skriver det igen: Madi var musklerna medan Rami var hjärnan.
Och behovet av att Yara alls kom till dessa sina båda gm var Yaras föräldrars.
Och varför skulle inte ett redan påbörjat och ett redan pågående raseri rendera i ett ihjälslaget barn? Barnet var ju redan utsatt för raseri?!
Men föräldrarna här............... vad var deras agenda och vad var deras syfte med att skicka ut sitt äldsta barn på det att............ ja, på vad?!
Undrar också hur många här som själva sitter med egna, eller som här och gällande Yara, med andras barn och i en soffa och blir fotade som här gjorts?
Är det vanligt med dylika foton i folks familjealbum, eller?
Ja, här är då fotot igen(det andra i ordningen där) och länk tidigare postad av nicket "stureinne" här i tråden:
Närmast en lättnad att läsa kommentarerna där när man saknar desamma i tråden här...

Jag reagerar också på Rami beskrivning av att Madi och Yara bråkade. Han får det att låta som en jämställd relation, när Yara i själva verket är ett litet barn som får stryk av Madi.

Det är för att skydda sig själv som Rami kör med den omskrivningen av verkligheten. För om två personer bråkar ska man ju inte lägga sig i utan låta dem reda ut det själv. Men om ett barn får styrk av en vuxen förväntas naturligtvis andra vuxna gripa in.
Citera
2014-11-22, 09:19
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Det är väl ganska uppenbart att Yara ser stel och obekväm ut på bilden. Nu med facit i hand ser hon kanske t.om rädd ut. Vad är det för kommentarer du saknar här som finns i det amerikanska forumet?
Citera
2014-11-22, 09:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Sveriges radio P1 morgon, igår 21/11.
Ca 1timme19 minuter in i sändningen är det en journalist från P4 Blekinge, som gör en sammanfattning av fallet Yara.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1650

Kanske kan hamna i trådstarten som en introduktion till nya i tråden som vill ha en sammanfattning.

Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-11-22, 09:36
Medlem
Två uttalanden har fastnat i mitt huvud

Det ena är vad Madi säger till polisen när paret grips: Men jag har ju inte gjort något...
Det är så korkat så jag tror att hon talar sanning.

Det andra säger Madleen, Yaras mamma, till reportern i den allra första (och enda) artikeln som hon uttalar sig i efter dotterns död och paret är häktade:
Jag vill att rättvisa skipas för min dotter
Hon sitter inte och lyssnar på de åtalades utspel mer än nödvändigt.Teater eller kulturskillnader?
Detta är i Sverige och Madi och Rami har svenska jurister som ska lotsa dom genom förhören.

Min gissning är att hon vet vad som hänt, hon är ursinnig och hon vet att rättvisa kommer att skipas.
I Palestina.
Min fråga till Madleen är Hur skyldig är Madi i dina ögon? Vad skulle eller kunde hon ha gjort för att stoppa detta vansinne? Kan du förlåta din man och gå vidare?
Citera
2014-11-22, 09:44
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Rami och Amani levde här utan att vara aktiva muslimer men nu passar det att använda sig av religionen när de tjänar deras syften. Att stjäla, ljuga, kladda hotfulla meddelanden i den heliga Koranen... Men det kommer att slå tillbaka på dem själva så småningom.
Jag tror inte att de "använder sig av religionen". Rami är uppenbarligen inte religiös över huvud taget (och har väl heller inte gett uttryck för det), medan Amani torde ha fått en alltigenom religiös uppfostran och uppväxt och är troende muslim. Att hon inte varit aktiv utåt säger absolut ingenting om uppriktigheten i hennes tro. Det kan snarast förmodas bero på det faktum att hon hade barn som hon måste ta hand om och att hon av olika skäl levde isolerad i Sverige. Det är likadant bland kristna. Det finns många djupt troende kristna som inte är "aktiva" genom att gå på gudstjänster eller delta i annan församlingsverksamhet, men till exempel har en både intensiv och nära bönerelation till Gud.

Så om inte texterna Amani skrev i Koranen och andra böcker var avsedda att upptäckas av häktespersonalen så menar jag att de inte kan vara annat än uttryck för hennes egen ärliga och äkta Gudstro. Det innebär också att bönerna till Gud som Amani skrev är helt ärliga.

Man kan inte "använda sig av religionen" när man vänder sig till Gud. Och ingen ljuger heller om något i en bön till Gud, eftersom övertygelsen om att Gud ser in i människans hjärta och vet vad som är sant och inte sant är en ofrånkomlig del av själva Gudstron.
Citera
2014-11-22, 09:58
Medlem
Att söka sig tillbaka till sin religiösa barnatro är väl inte helt ovanligt när man befinner sig på randen till helvetet
Jag vet inte vad koranen har för budskap till dessa människor

Om Madi varit kristen så hade hon väl fått erbjudande om att tala med fängelseprästen
Och i bästa fall hade hon kanske lättat sitt hjärta för prästen och fått syndernas förlåtelse?
Citera
2014-11-22, 10:10
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
En sak i det här fallet är fortfarande ett frågetecken.
Hur kom Yara hit?
Det har ju inget med brottet att göra, för hon verkar ha kommit hit oskadd, men det är en indikation på hur mycket sanning vi kan förvänta oss. Det gäller både hennes biologiska föräldrar och hennes vårdnadshavare. Vi har fått höra och läsa olika versioner, men ingen säger sig veta.

Lögner och halvsanningar och hemlighållande präglar dessa familjer, inte underligt att Yara kunde hålla inne med sina plågor. Det var hennes plikt mot familjen, att härda ut för ett högre syfte. Hon gjorde så gott hon kunde i det längsta, den tappra lilla flickan, men ändå fick hon inte återse sin mamma.

Tyvärr tror jag att de flesta av våra frågetecken kommer att vara kvar efter både rättegång och överklagande. När inte ens en sån här sak, som hur hon kom till Sverige, kan besvaras på ett entydigt sätt, hur ska då resten kunna få ett trovärdigt svar?

Ja, hur kom Yara hit och när kom hon? Och till vem?

Madi har uppgett att när Yara kom så kunde hon inte bo hos dem för att Madi låg tilll sängs i graviditetskomplikationer.
Hon fick bo hos nån annan ett tag.
Det vore intressant att höra var hon bott.
Hon skickades som ett paket till sin älskade morbror och hamnade nån annanstans.
Vad sa bioförädrarna om det? Har inte hört ett ord om det.
Hon kom oannonserad och olämpligt till Madi och Rami. Och inte blev hon mer välkommen sen med facit i hand.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-22 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in