2014-11-21, 22:46
Medlem
SFC1977s avatar
Det är verkligen tragisk när barn råkar illa hemma. Tänk er vara rädd att gå dit man ska vara mest säker! Måste ha varit ett helvete för henne. Jag har aldrig fattat det där med vuxna som misshandlar barn. Dessa människor måste verkligen vara störda i huvudet på något sett.
Citera
2014-11-21, 23:02
Medlem
Barn är extremt solidarisk med sina föräldrar. Det är ju det som blir så komplicerat när det är barnet som ska ta ansvar för att föräldrarna ska räddas från krig eller annat i hemlandet. Det är ett tungt ansvar som kan vila på en liten 8-årings tunna axlar. Barnet står ut med allt för föräldrarnas skull. (I "normala" fall är det ju de vuxna som brukar se till att barnet kommer i säkerhet och har ansvaret) Kan mycket väl tänka mig att barnet inte vågar berätta för vuxna i det nya landet om misshandel även om barnet förstår att det är fel. Det kan ju leda till att inte föräldrarna kan räddas från kriget och att det kan kännas som att det är barnets fel om missförhållanden uppdagas. Gamla sanningar men som behöver upprepas.
Citera
2014-11-21, 23:14
Medlem
-Anomaly-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman666
Ang bitmärke i bröstvårtan, har det kontrollerats vems tänder som matchar?

Det där har jag också funderat på. Kan det möjligtvis vara ett barn som varit i farten?
Jag jobbade på dagis en gång i tiden och en av ungarna minns jag särskilt väl för han var som en jävla piraya. Bet allt och alla om han inte fick som han ville.
Kanske en av pojkarna bet Yara som surnade till och slog tillbaka och vips kommer Amani stormande med brödkaveln i högsta hugg för att försvara den egna avkomman?
Citera
2014-11-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag håller inte med. Frustration förklarar inte skadorna eller arten av misshandel. Sadism behöver inte vara sexuell till sin natur även om jag som de flesta andra sett för många amerikanska serier.

Jag tror de hade behandlat Yara exakt likadant om de haft bra ekonomi, varit ofrusterade och haft fina arbeten.

Sadism mot barn har mycket lite att göra med sociala omständigheter utan handlar främst om grava personlighetsstörningar. Och möjlighet att leva ut dessa.

Det kan vara lite intressant att fundera på...
Hur uppfattade MGM omgivningen?
Var det fritt fram att göra som man ville med flickan? Ingen rädsla för ngn släkting som plötsligt ringde på dörren och sedan skvallrade för bioföräldrarna?
Eller ett kärlekspar isolerade från släkten - av någon mystisk anledning som Hjärpe förklarade med att paret har olika bakgrund?
Och hur kunde bioföräldrarna skicka sin dotter till detta isolerade par i ett främmande land. Det fanns ju andra släktingar också, enligt biopappa.

Det kommer nog aldrig ngt svar på detta. Vem skulle berätta?
Detta får Yaras familj ta med sig hem och bära resten av sina liv.
Och Madi

Och en mörk baksida av hur barn behandlas i Sverige 2014 har uppdagats
Citera
2014-11-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anomaly-
Det där har jag också funderat på. Kan det möjligtvis vara ett barn som varit i farten?
Jag jobbade på dagis en gång i tiden och en av ungarna minns jag särskilt väl för han var som en jävla piraya. Bet allt och alla om han inte fick som han ville.
Kanske en av pojkarna bet Yara som surnade till och slog tillbaka och vips kommer Amani stormande med brödkaveln i högsta hugg för att försvara den egna avkomman?

Jag har faktiskt också tänkt den tanken. Att det kan ha varit barntänder.
Citera
2014-11-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Jag kan för lite om sadism. Men hur kommer sig att den utvecklar sig först när den gode mannen (som var en kvinna) slutade i nov/dec?

Höll dom sadismen dold fram tills dess?

Sadism kan väl ageras ut först när det finns möjlighet. Säkert också ett intrikat samspel mellan paret + normaliseringsprocess+ flickans utsatthet.

Jag tycker inte det finns någonting i hur de hanterar Yara som tyder på frustration eller missriktad uppfostran. Inte heller tycker jag att arten av skador tyder på det. Eller parets uttalanden i förhör/rätten. Däremot olika former av sadism och psykopati. Och det är inte bundet till social status eller levnadsomständigheter på det sätt du beskriver.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-21 kl. 23:45.
Citera
2014-11-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anomaly-

Jag har också mina funderingar om 3 åringen som kallade Yara för hund. Och konstaterade att att Yara inte var en älskling, men att han var det.

Det var något som inte stämde med den pojken, alldeles för stökig, kunde inte koncentrera sig, svårpratad, och sen i utvecklingen. Inte lätt för de fosterföräldrarna, men betryggande att båda ungarna omhändertogs innan det var för sent.
Citera
2014-11-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Var det fritt fram att göra som man ville med flickan? Ingen rädsla för ngn släkting som plötsligt ringde på dörren och sedan skvallrade för bioföräldrarna?
Eller ett kärlekspar isolerade från släkten - av någon mystisk anledning som Hjärpe förklarade med att paret har olika bakgrund?
Och hur kunde bioföräldrarna skicka sin dotter till detta isolerade par i ett främmande land. Det fanns ju andra släktingar också, enligt biopappa.

Och Madi

Sadism är som jag förstår det ett tvång.

Paret ansträngde sig inte på något sätt för att bli av med flickan. Det hade varit rätt lätt att få biofamiljen att välja ett annat alternativ under tiden Yara var i Sverige även om paret hade "plikter". Men det ville paret inte. För paret ville ha flickan där de hade henne. Det är så jag ser det och det är så deras beteende blir rimligt för mig.

Det är mycket stora släkter vi talar om. Hjärpe utgår ju från någon form av formulär 1 och frågan är om det är tillämpligt eftersom paret troligtvis var fullständigt oviktiga i Palestina. Och med låg status. Däremot tycker jag att det han säger stämmer i mer allmänna termer. Men han är försiktig och ska så vara eftersom det är ett brottmål.
Citera
2014-11-21, 23:47
Medlem
fasligts avatar
Jag funderar på de till synes taffliga advokaternas lama frågeställningar och de åtalades lössläppta svamlande. Kan det vara så att advokaterna tycker att detta smaklösa par och deras obskyra anförvanter inte förtjänar mer hjälp än vad lagens bokstav förpliktigar dem till? Om dessa inavlade olyckor kräver att man yrkar på frigivande mitt under pågående rättegång eller att man uppehåller sig vid att brottsoffret ska ha varit vid god vigör och rörligt vid en tidpunkt då hon rimligtvis varit död ett bra tag, så fine, då ger vi dem det. Då har vi gjort vad vi måste liksom.

Att inte heller advokaterna tror på dårfinkarnas oskuld torde vara uppenbart och de nöjer sig kanske med att låta kräken komma undan den grövsta åtalspunkten som gäller mord som ska ha varit uppsåtligt. I övrigt får stollarna själva vimsa sig fram till att det inte kan ställas bortom rimligt tvivel att de gemensamt genom vårdslöshet, omdömeslöshet och underlåtenhet orsakat Yaras död genom grov misshandel och grav försumlighet?

Den tekniska bevisningen klargör sedan definitivt att vad som än hände så hände det i de inblandades gemensamma bostad. R har redan medgivit att han var på plats när det som hände faktiskt hände och han har bevisligen trampat i flickans blod, A har också medgivit att hon var på plats då det som hände faktiskt hände med undantag för en (kanske avgörande?) timma då hon ska ha promenerat utomhus. Även A har bevisligen klivit i Yaras blod.

Kan det vara så de tänker? Advokaterna.
Citera
2014-11-21, 23:52
Medlem
LaScalas avatar
Nu är det lång tid kvar tills nästa rättegångsdag.
Då får vi nöja oss med frågeställningar och spekulationer.

1.a och 1b.Varför hatade Madi Yara och varför bråkade de båda jämt? (enligt Rami)
2.Varför skickades Yara till den här familjen?

Svar på 1b: Yara var ett besvärligt barn, var inte inte snäll mot småsyskonen.
Yara kissade på sej och bajsade i porten.
Yara stal. Riskakor, saker att ge bort i skolan och en sparkcykel som hon gömde.
Yara var mystisk, dolde saker
Yara luktade illa
Yara ljög.
Yara var hyperaktiv.
Yara var långsam.

Det är ingen hejd på alla dåliga egenskaper som framförs samtidigt som de bedyrar att de älskar henne,
En sjuåring kan väl knappast utvecklat så mycket negativa sidor utan föräldrars inflytande.
Vad är sant i allt detta?

Svar på fråga 2 blir väl detsamma då. de trodde att den här familjen kunde fostra henne?

Sen har vi fråga 1a. -varför Madi hatade Yara. Svartsjuka på Ramis "intresse" av henne?
Madi sade att hon var "smutsig".
Och kanske nåt mer?

Arma lilla barn.Jag vill faktiskt veta.

Vad framkallade det vettlösa raseriet mot Yara?
Citera
2014-11-21, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Och Madi

Mja, uppdagats vet jag väl inte? Men, och som någon här skrev, en sanning som tål att upprepas.

Nu är ju Yara död, men enorma mängder barn och som även som vuxna och som kan vittna om, o. s. v.
Märkligt också hur denna familjen Rami och Madi ville ta emot ännu ett barn..... två egna små redan, men ändå beredda att ta emot ännu ett barn?
Detta är väl som det brukar vara bland vanliga svenskar, att det är pengarna och betalningen som hägrar.
Och här i fallet Yara hade styvmodern fullt upp redan med att softa framför TV: n och sova långt in på dagarna. Utländskt WT.
Och enda skillnaden här mellan detta utländska wt och det svenska dito är att biofamiljen här verkar så väldigt fina och vara från något bättre än Rami och Madi här.
Finns ingen "fin" och svensk familj som behöver skicka sitt barn till patrask likt Madi och Rami här.
Ändå skedde detta?
Eller kanske porrsurfar och röker hasch även Yaras pappa?
Och Yaras mamma slår sina barn för de stör henne framför tv: s alla dokusåpor?
Citera
2014-11-22, 00:08
Medlem
beachbabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag har kanske missat om detta har postats tidigare, men detta är väl Yara?

https://www.facebook.com/ellen.najjar.1?fref=tl_fr_box&pnref=lhc.friends

Jag tror också att det är hon! Finns fler bilder på henne o begr.bild o hon o Rami spelat Candy Crush 20 nov??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in