2014-11-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag fick just ett PM från en ny medlem som undrar lite kring denna facebook: https://www.facebook.com/rami.ashour.963?fref=ts

Infon och namn stämmer ju, men personen uppdaterar regelbundet. Någon som vet ngt kring detta?

Citerar dig igen. Det var längesen jag tittade på hans facebook men kommentarerna av Na*ek ALnajjar (z) var nya för mig! Intressant...
Citera
2014-11-21, 22:08
Medlem
...och snälla nån - vad pratar vi om egentligen?
Är det kärleksfulla smekningar och små nafsanden på en bröstvårta och haka?
Eller är det bitmärken brännmärken och sönderslagna ben?
Citera
2014-11-21, 22:17
Medlem
Så här kan det ha gått till

Rami går in och "leker" med Yara.
När han är klar så går han in och får utlösning i frun (6 min sa Rami)

Och hur ska man ta upp dessa misstankar på ett respektfullt sätt gentemot alla sörjande i rättsalen?
Om det nu är dom som har förtjänat respekt
Citera
2014-11-21, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...och snälla nån - vad pratar vi om egentligen?
Är det kärleksfulla smekningar och små nafsanden på en bröstvårta och haka?
Eller är det bitmärken brännmärken och sönderslagna ben?

Och fimpat cigarrett på samma denna lilla ihjälslagna flicka.
Ja, det finns ett brottsoffer och då med alla de skador detta brottsoffret hade.
Men ändå då, så....?
Ja, vi får se vad utgången av denna rättegången blir.
Citera
2014-11-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stureinne
Nei, de har ikke forhørt Isl*ms jenter som en er 8 år og den andre noe eldre. Jenter som Yara har tilbragt 5-6 dager og spesielt netter med!!!!!!!! Kanskje hun tok mer klær av seg før natten enn hva Isl*am så henne gjøre. Kanskje den familien hadde råd til en lyskilde på soverommet. Kanskje de så flere merker på Yaras kropp? Kanskje de stilte direkte spørsmål til Yara, og som hun gav direkte svar på. Eller kanskje de ble så "intime" at Yara betrodde seg uoppfordret. De ville jo ikke at hun skulle flytte fra dem igjen, selv om de så at den "snille" Madi gav Yara mat fra hånden.

Jag är också mycket intresserad av de barnen. Är det någon som har hört och sett något om Yara så är det barn. Och som du skriver hon var där ett antal dagar.

Barn berättar inte när de är rädda eller för den delen skräckslagna. Berättelserna kommer när de är i trygghet. Kanske fanns det någon form av liten relativ trygghet hos Isl*m. Étt uns av normalitet trots Madis närvaro. Och barnen kan ha sett skador om inte annat.

Nu verkar det som åtalet endast bygger på mordet och vad som skett innan är av mindre betydelse. Obegripligt för mig som lekman men det är kanske så det måste se ut i en rättsstat. Vad vet jag.

Hjärpe gav ju inte så mycket men han gav sig delvis också in på ett resonemang jag själv har försökt mig på. Fast jag använde ordet formellt om rättskipningen inom släkterna. Madi är hotad av två släkter och Rami av en. Det hotet är inte känslobaserat som många tror utan nog så kyligt och det förändras inte över tid.

Så det ser inte bra ut för paret. varken här eller i Gaza. Jag är övertygad om att de inte utvisar Madi eftersom risken för att hon dödas är av det absoluta slaget. Kanske gör de en annan bedömning av Rami men det tror jag inte.
Citera
2014-11-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Citerar dig igen. Det var längesen jag tittade på hans facebook men kommentarerna av Na*ek ALnajjar (z) var nya för mig! Intressant...
Ja sannerligen!
Men de tycks vara från förra året, jag sitter och bläddrar undan lejon för glatta livet för att se vid vilket datum man hamnar
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-21 kl. 22:26.
Citera
2014-11-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Kan inte Hjärpe vara till hjälp här?

Det blir ingen mer Hjärpe i rättegången. Vi får se honom igen om domen överklagas och någon tar in honom i hovrätten.

Det är det som är felet i denna rättegång, de är alla illa förberedda och när de har någon som ska höras kommer inga frågor som skulle ge svar.

Det verkar som advokaterna gett upp, de verkar tycka att de har hopplösa klienter!

Advokaterna undviker frågor med rädsla för svaren. Det tyder på att de har dålig kontakt med klienterna. De har helt enkelt inte byggt upp ett förtroende och kunnat diskutera målet med sina klienter. Det saknas helt ett försvar, som är i linje med att de nekar till brott.

Det är som om två utomjordingar har landat på vår planet och hamnat i en rättegång. De verkar tycka att vilket straff som helst är bättre än att det kommer fram information om vad som hände när Yara misshandlades. Jag undrar vad Madi och Rami uppfattar och hur de ser på rättegången.
Citera
2014-11-21, 22:28
Medlem
Mamma madleens fb är ju öppen med massa bilder. Många på yara som var förbjusande och verkar ha haft det bra i Gaza.

Noterar att Rami kommenterat många bilder och några runt den 20 februari 2013 då väl Yara kom till Sverige.

Kan någon som läser arabiska gå in och se vad han skriver?
Citera
2014-11-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sexuell "twist" tror jag inte på

i detta fall. Det räcker gott att koncentrera sig på alla de skador Yara har av en mer eller mindre systematisk misshandel, som är dokumenterad.

Jag tror orsaken står att finna i en stor frustration från de både vuxna i familjen.

Inget blev en dans på rosor. Som dom kanske trott.

Rami var arbetslös, i åtgärder, med en ev examen (som jag inte tror skulle bli erkänd av Högskoleverket) och så Madi - isolerad i hemmet med småbarn utan någon social kontakt över huvud taget.

Liten ekonomisk budget.

Tiden gick, utan någon förbättring.

Det är ingen ursäkt för det fruktansvärda som hände, men - enligt mig - mer troligt än att ev sex har med detta att göra.

Jag håller inte med. Frustration förklarar inte skadorna eller arten av misshandel. Sadism behöver inte vara sexuell till sin natur även om jag som de flesta andra sett för många amerikanska serier.

Jag tror de hade behandlat Yara exakt likadant om de haft bra ekonomi, varit ofrusterade och haft fina arbeten.

Sadism mot barn har mycket lite att göra med sociala omständigheter utan handlar främst om grava personlighetsstörningar. Och möjlighet att leva ut dessa.
Citera
2014-11-21, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag håller inte med. Frustration förklarar inte skadorna eller arten av misshandel. Sadism behöver inte vara sexuell till sin natur även om jag som de flesta andra sett för många amerikanska serier.

Jag tror de hade behandlat Yara exakt likadant om de haft bra ekonomi, varit ofrusterade och haft fina arbeten.

Sadism mot barn har mycket lite att göra med sociala omständigheter utan handlar främst om grava personlighetsstörningar. Och möjlighet att leva ut dessa.

Varför var det just Madi och Rami som lilla Yara skickades till? Det fanns(och finns)väl alternativa släktingar här i Sverige redan och som Yara hade kunnat skickats till i stället?
Eller gjorde/ gör det faktiskt inte det?
Yara har även utnyttjats av sina föräldrar, om än dessa båda kanske inte just misshandlat och/ eller sexuellt förgripit sig på Yara.
Men använd även av dessa, sina föräldrar, blev hon då lilla Yara.
Så här brukar det se ut annars också när ngn(barn eller vuxen)råkar så här illa ut och som Yara här gjorde, att det ligger osunda behov i botten.
Yara tycks komma från ett helt okej hem, så hur f- n förklarar man då hennes öde?!
Jo, som en enkel(i dubbel bemärkelse)biljett till Sverige.
Och biljetten in till Sverige är precis lika enkel den andra vägen också(läs här svenska myndigheters ansvar, och som dessa inte tar).
Citera
2014-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

OK. Jag kan för lite om sadism. Men hur kommer sig att den utvecklar sig först när den gode mannen (som var en kvinna) slutade i nov/dec?

Höll dom sadismen dold fram tills dess?
Citera
2014-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är som om två utomjordingar har landat på vår planet och hamnat i en rättegång. De verkar tycka att vilket straff som helst är bättre än att det kommer fram information om vad som hände när Yara misshandlades. Jag undrar vad Madi och Rami uppfattar och hur de ser på rättegången.

Så uppfattar jag det också. Rami har visserligen koll på teknisk bevisning - han tar på eget initiativ upp det med poliserna mycket tidigt. Men vad Amani förstår av samhället omkring sig är nog mycket litet.

Det skulle troligen vara likadant om vi hamnade i en mordrättegång i Gaza. Vi skulle inte fatta att man ska ljuga och förneka och försöka vilseleda. Kanske är det så man gör medan klanen underhandlar med domaren (obs spekulation från min sida). Vi håller inte på med känsloutbrott. Kanske vi skulle uppfattas som likgiltiga.

Jag har tidigare skrivit att jag tycker polisförhören med särskilt Amani tydligt visar en kulturklyfta. Den (kvinnliga) polisen frågar Amani om Rami tittar på porr. Visst, han är ju man, svarar Amani ungefär. Polisen säger, ungefär: Jag skulle känna mig kränkt som kvinna om min man tittade på porr, att jag inte dög som kvinna. Amani svarar ungefär: Han är ju man, han gör som han vill.

Så där pågår det. Den intergalaktiska kommunikationen funkar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in