Citat:
När det gäller skor i Sverige idag så tycker jag inte att det finns några särskilt starka kopplingar till vare sig ekonomi eller subkulturer. Allt har blivit så informellt att folk är rädda för att vara formella. Av den anledningen så kör folk sneakers året runt och ska man få fest och ska vara "superfinklädd" (dvs ej jeans) så har man ett par svarta derbys från Din Sko som inte putsats sedan de köptes.
Det är ju av den anledningen jag får kommentarer i stil med "vad du är finklädd" när jag har jeans, piké med en v-ringad tröja över. Eller "varför har du finskor" när jag har mina longwings i grain från Carmina bara för att skorna är i skinn
Så för att knyta ihop säcken så tycker jag att det är mycket bättre att folk köper Chelseaboots och använder till allt (även om jag aldrig sett någon som gjort det) än att de kör sneakers. Sen tycker jag att Chelseaboots är långt från någon svenssonsko baserat på att jag inte ser många som bär det och när jag gör så är det ofta tjejer.
Det är ju av den anledningen jag får kommentarer i stil med "vad du är finklädd" när jag har jeans, piké med en v-ringad tröja över. Eller "varför har du finskor" när jag har mina longwings i grain från Carmina bara för att skorna är i skinn
Så för att knyta ihop säcken så tycker jag att det är mycket bättre att folk köper Chelseaboots och använder till allt (även om jag aldrig sett någon som gjort det) än att de kör sneakers. Sen tycker jag att Chelseaboots är långt från någon svenssonsko baserat på att jag inte ser många som bär det och när jag gör så är det ofta tjejer.
Du missar helt poängen med mitt inlägg. Jag pratar om riktiga existerande subkulturer här, och även om de för en tynande tillvaro så existerar de fortfarande om än i mindre skala eller på en historisk nivå. Jag pratar om punkare, raggare, hårdrockare, skinheads, emos, swingpjattar osv. Och varje subkultur har sina favoritskodon. För raggare är t.ex. träskor, myggjagare, cowboyboots vanligt förekommande. Punkare kör ofta med Dr Martens- eller Getta Grip-kängor osv.
Så medan du utgår från någon slags mainstream-population i ditt inlägg så handlar mitt inlägg om SUBKULTURER. Och om punkare och skinheads har något slags ursprung från engelsk arbetarklass och håller sig till vänster på politikskalan, så skulle jag säga att de som använder tassel-loafers håller sig till höger på skalan. För nu var det loafers jag och Keke diskuterade och chelseabootsen har inte nämnts i de senaste inläggen.
För att återgå till chelseabootsens närvaro i Sverige så misstänker jag att de har migrerat från ungdomar "som har råd" började köpa RM Williams på samma sätt som Canada Goose-jackor, Montclaire-jackor, Barbour-jackor, Hunter-stövlar, Bally-Curling-kängor osv. Från dessa ungdomar har det sedan migrerat ut i populationen av mainstream-personer och blivit väldigt svennebanan av alltihopa.