2014-11-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
När det gäller skor i Sverige idag så tycker jag inte att det finns några särskilt starka kopplingar till vare sig ekonomi eller subkulturer. Allt har blivit så informellt att folk är rädda för att vara formella. Av den anledningen så kör folk sneakers året runt och ska man få fest och ska vara "superfinklädd" (dvs ej jeans) så har man ett par svarta derbys från Din Sko som inte putsats sedan de köptes.

Det är ju av den anledningen jag får kommentarer i stil med "vad du är finklädd" när jag har jeans, piké med en v-ringad tröja över. Eller "varför har du finskor" när jag har mina longwings i grain från Carmina bara för att skorna är i skinn

Så för att knyta ihop säcken så tycker jag att det är mycket bättre att folk köper Chelseaboots och använder till allt (även om jag aldrig sett någon som gjort det) än att de kör sneakers. Sen tycker jag att Chelseaboots är långt från någon svenssonsko baserat på att jag inte ser många som bär det och när jag gör så är det ofta tjejer.

Du missar helt poängen med mitt inlägg. Jag pratar om riktiga existerande subkulturer här, och även om de för en tynande tillvaro så existerar de fortfarande om än i mindre skala eller på en historisk nivå. Jag pratar om punkare, raggare, hårdrockare, skinheads, emos, swingpjattar osv. Och varje subkultur har sina favoritskodon. För raggare är t.ex. träskor, myggjagare, cowboyboots vanligt förekommande. Punkare kör ofta med Dr Martens- eller Getta Grip-kängor osv.

Så medan du utgår från någon slags mainstream-population i ditt inlägg så handlar mitt inlägg om SUBKULTURER. Och om punkare och skinheads har något slags ursprung från engelsk arbetarklass och håller sig till vänster på politikskalan, så skulle jag säga att de som använder tassel-loafers håller sig till höger på skalan. För nu var det loafers jag och Keke diskuterade och chelseabootsen har inte nämnts i de senaste inläggen.

För att återgå till chelseabootsens närvaro i Sverige så misstänker jag att de har migrerat från ungdomar "som har råd" började köpa RM Williams på samma sätt som Canada Goose-jackor, Montclaire-jackor, Barbour-jackor, Hunter-stövlar, Bally-Curling-kängor osv. Från dessa ungdomar har det sedan migrerat ut i populationen av mainstream-personer och blivit väldigt svennebanan av alltihopa.
Citera
2014-11-20, 17:09
Medlem
God eftermiddag skofascister!

Jag har tänkt att köpa ett par skor som ska kunna bäras till de flesta typer av byxor, jeans i mörkblått rådenim inkluderat.

http://www.markowski.fr/markowski/chaussure-richelieu/chaussure-richelieu-enguerrand-marron.html?___store=uk

Jag tycker dessa skor ser mycket bra ut med väldigt fina detaljer, samtidigt lockar priset på skorna nedan. Problemet är bara att de inte är lika klockren i detaljerna som skoparet ovan, sulan är nog även lite väl låg. Dessutom verkar kvaliteten inte vara lika bra.

http://www.bexley.com/Bexley/en/p/dress_shoes/stresa/oxford_shoes-leather-chocolate?coloris=chocolat

Vad är era synpunkter på en fattig student och hans skoinköp? Har ni tips på några andra skor?
Citera
2014-11-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lackdemnono

Jag har tänkt att köpa ett par skor som ska kunna bäras till de flesta typer av byxor, jeans i mörkblått rådenim inkluderat.

http://www.markowski.fr/markowski/chaussure-richelieu/chaussure-richelieu-enguerrand-marron.html?___store=uk

Jag tycker dessa skor ser mycket bra ut med väldigt fina detaljer, samtidigt lockar priset på skorna nedan. Problemet är bara att de inte är lika klockren i detaljerna som skoparet ovan, sulan är nog även lite väl låg. Dessutom verkar kvaliteten inte vara lika bra.

http://www.bexley.com/Bexley/en/p/dress_shoes/stresa/oxford_shoes-leather-chocolate?coloris=chocolat

Vad är era synpunkter på en fattig student och hans skoinköp? Har ni tips på några andra skor?

Du har ju de här i brunt som ser bättre ut från billigare siten:

http://www.bexley.com/Bexley/en/p/dress_shoes/dewbury?coloris=noir
Citera
2014-11-20, 23:40
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Du missar helt poängen med mitt inlägg. Jag pratar om riktiga existerande subkulturer här, och även om de för en tynande tillvaro så existerar de fortfarande om än i mindre skala eller på en historisk nivå. Jag pratar om punkare, raggare, hårdrockare, skinheads, emos, swingpjattar osv. Och varje subkultur har sina favoritskodon. För raggare är t.ex. träskor, myggjagare, cowboyboots vanligt förekommande. Punkare kör ofta med Dr Martens- eller Getta Grip-kängor osv.

Så medan du utgår från någon slags mainstream-population i ditt inlägg så handlar mitt inlägg om SUBKULTURER. Och om punkare och skinheads har något slags ursprung från engelsk arbetarklass och håller sig till vänster på politikskalan, så skulle jag säga att de som använder tassel-loafers håller sig till höger på skalan. För nu var det loafers jag och Keke diskuterade och chelseabootsen har inte nämnts i de senaste inläggen.

För att återgå till chelseabootsens närvaro i Sverige så misstänker jag att de har migrerat från ungdomar "som har råd" började köpa RM Williams på samma sätt som Canada Goose-jackor, Montclaire-jackor, Barbour-jackor, Hunter-stövlar, Bally-Curling-kängor osv. Från dessa ungdomar har det sedan migrerat ut i populationen av mainstream-personer och blivit väldigt svennebanan av alltihopa.

Jag missade inte din poäng, jag skrev att jag inte håller med om den. Det var du som missade min

I inlägget jag svarade på skrev du "Det finns ju en uppsjö av olika skodon som förknippas med olika subkulturer och socioekonomiska grupperingar"

Jag står fast vid att det finns ganska svaga kopplingar mellan olika subkulturer och deras skor. Du skriver ju själv att raggare kan ha tex träskor, myggjagare, cowboyboots. Jag vet ingen som skulle svara raggare på frågan om vilken subgrupp som vanligen använder cowboyboots. Vidare skriver du att punkare ofta kör med kängor men det gör även skinheads och straight edgeare. Två subgrupper som står väldigt långt från varandra politiskt.

Dessa grupper har andra attribut som är mer unika just för dem, därav min ståndpunkt.
Citera
2014-11-21, 00:06
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lackdemnono

Markowski är helt okej budgetskor, gjorda med Goodyear-randsydd konstruktion som är enkla att sula om. Bexley är skor som är visserligen ganska prisvärda, men av betydligt sämre kvalitet generellt, och dessutom är den durksydd (enklare konstruktionsmetod) med väldigt tunn sula som kommer slitas ned snabbt.

Bexleys tror jag inte du kommer använda om tre år. Markowski-skorna kommer du säkert ha kvar om fem. Enkelt att räkna ut vilket som är billigast i längden.

Dessutom lönar det sig alltid att köpa det man verkligen vill ha, vilket i ditt fall verkar vara just Markowski-skon. Spara en eller ett par månader till och köp den istället, är mitt råd.
Citera
2014-11-21, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag missade inte din poäng, jag skrev att jag inte håller med om den. Det var du som missade min

I inlägget jag svarade på skrev du "Det finns ju en uppsjö av olika skodon som förknippas med olika subkulturer och socioekonomiska grupperingar"

Jag står fast vid att det finns ganska svaga kopplingar mellan olika subkulturer och deras skor. Du skriver ju själv att raggare kan ha tex träskor, myggjagare, cowboyboots. Jag vet ingen som skulle svara raggare på frågan om vilken subgrupp som vanligen använder cowboyboots. Vidare skriver du att punkare ofta kör med kängor men det gör även skinheads och straight edgeare. Två subgrupper som står väldigt långt från varandra politiskt.

Dessa grupper har andra attribut som är mer unika just för dem, därav min ståndpunkt.

Det är klart att det finns andra attribut än skorna som definierar en subkultur, eller hur man identifierar en typisk anhängare av en specifik grupp. Det är hela outfitten från topp till tå och ett antal attribut i klädseln är av avgörande, och skorna är en viktig del i outfitten. Och frisyren. Och självklart överlappar skodon över olika subkulturer, det har jag inte sagt något om.

Men jag har ingen lust att skriva en hel avhandling om olika skodon och vilka subkulturer som använder olika skodon och vilka övriga attribut som definierar respektive subkultur. Håller du inte med så har jag svårt att övertala dig.
Citera
2014-11-21, 09:17
Medlem
Rambouis avatar
Jag tänkte bli av med min bättre-skor-oskuld. Är trött på skor som ser skabbiga ut efter ett par månader trots korrekt skötsel och som bara varar ett år eller två.

Har någon tips på en bra skoaffär i Malmö?

Vill hitta ett par bruna låga läderskor att ha till vardags till jeans, chinos och dyl. Helst med lädersula, men inget måste. Budget upp till 5000. Jag har lite Kalle Anka fötter, dvs mycket breda. Rolf Hansson funkar inte då mina fötter är för breda för Crockett and Jones även om man lästar dem.
Citera
2014-11-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Jag tänkte bli av med min bättre-skor-oskuld. Är trött på skor som ser skabbiga ut efter ett par månader trots korrekt skötsel och som bara varar ett år eller två.

Vill hitta ett par bruna låga läderskor att ha till vardags till jeans, chinos och dyl. Helst med lädersula, men inget måste. Budget upp till 5000. Jag har lite Kalle Anka fötter, dvs mycket breda. Rolf Hansson funkar inte då mina fötter är för breda för Crockett and Jones även om man lästar dem.

Om du inte har helt abnorma ankfötter så lär du kunna hitta en läst från C&J i G-vidd som passar. Gå in på Rolf Hansson och berätta om ditt problem. Kan/vill inte dom hjälpa dig så gå till Danielssons på Köpenhamnsvägen.
I övrigt är skoutbudet i Malmö ganska skralt. Finns några återförsäljare av Loake, RM Williams, John Spencer och Joseph Cheany.
Citera
2014-11-21, 15:46
Medlem
Rambouis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Om du inte har helt abnorma ankfötter så lär du kunna hitta en läst från C&J i G-vidd som passar. Gå in på Rolf Hansson och berätta om ditt problem. Kan/vill inte dom hjälpa dig så gå till Danielssons på Köpenhamnsvägen.
I övrigt är skoutbudet i Malmö ganska skralt. Finns några återförsäljare av Loake, RM Williams, John Spencer och Joseph Cheany.

De är inte abnorma, men C&J funkar inte ens med lästning. Har varit hos Rolf Hansson och testat det. Var inne på Danielssons sajt och det verkar vara mest C&J där också, vilket inte funkar.

Andra tips på butiker som kan skor?
Citera
2014-11-21, 15:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Annars kan du testa Bengt på Esplanaden i Lund. Oerhört duktig och trevlig karl, som dessutom kan en hel del om fotproblem och liknande krämpor.
Citera
2014-11-21, 16:53
Medlem
Rambouis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Annars kan du testa Bengt på Esplanaden i Lund. Oerhört duktig och trevlig karl, som dessutom kan en hel del om fotproblem och liknande krämpor.
Låter som ett bra tips. Stort tack!
Citera
2014-11-21, 18:22
Medlem
Citat:
De är inte abnorma, men C&J funkar inte ens med lästning. Har varit hos Rolf Hansson och testat det. Var inne på Danielssons sajt och det verkar vara mest C&J där också, vilket inte funkar.

Andra tips på butiker som kan skor?

De har Church's på Engelska Herrbutiken nedanför Hansakompaniet, om du vet var jag menar?

Sen finns det en skomakare vid Caroli som har ett skapligt utbud av Joseph Cheyney.

På Marty vid GA-torg har de några modeller från Loake, bla. Badminton i G-vidd som du borde prova om du har breda fötter. Det är dock en ganska rustik countrybrouge, om du nu var ute efter en mer dressad sko.
Senast redigerad av rogerQ 2014-11-21 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in