2014-11-20, 16:00
Medlem
Vad för öl som vanligtvis finns på Systembolag innehåller mest humle? Är det bara att välja det beskaste ölen man hittar eller beror beskheten på annat än humlehalten?
Citera
2014-11-20, 16:31
Medlem
Mest humle ja du... En ljus lager utan sötma upplevs antagligen som mest besk iaf Jever tex... Men en belgisk ale som är fylligare och med viss sötma som Orval tex kanske har använt mer humle per capita så att säga...
Citera
2014-11-20, 18:09
Medlem
Uber0ns avatar
Överlag är IPA en välhumlad öltyp.

Många bryggerier anger IBU ("International Bitterness Unit") eller EBU ("European Bitterness Unit") på sina flaskor. Hög IBU/EBU följer av generösa mängder humle under vörtkoket - det påverkas däremot ej nämnvärt av torrhumling.

Håll utkik efter Mikeller 1000 IBU ifall du vill ha något riktigt välhumlat att smaka på.
Citera
2014-11-20, 18:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Mest humle ja du... En ljus lager utan sötma upplevs antagligen som mest besk iaf Jever tex... Men en belgisk ale som är fylligare och med viss sötma som Orval tex kanske har använt mer humle per capita så att säga...

Nja du, ledsen men det var inte mycket rätt i det här inlägget. Det finns ljusa lagers som är riktigt beska, men Jever är det nog bara en inbiten Prippsdrickare som upplever som rejält besk. En typisk belgare som Orval innehåller dessutom mycket lite beska. Som tumregel är belgiska ales nästan alltid mest smakdrivna av sin speciella jäst, humlingen är nästan alltid mycket beskedlig.

TS: Jag tror att den beskaste ölen i standardsortimentet utan konkurrens är Brewdogs Nanny State. Kanske inte vad du vill höra eftersom den ligger på 0,3% vol. och räknas som alkoholfri öl, men 150 IBU är svårt att mäta sig med. En riktigt satbesk DIPA brukar ligga en bit under 100 IBU.
Citera
2014-11-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidButBrave
Vad för öl som vanligtvis finns på Systembolag innehåller mest humle? Är det bara att välja det beskaste ölen man hittar eller beror beskheten på annat än humlehalten?

Recension på 1000 IBU & lite humleskola samtidigt:

http://www.ofiltrerat.se/2010/07/mikkeller-1000-ibu.html
Citera
2014-11-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

TS: Jag tror att den beskaste ölen i standardsortimentet utan konkurrens är Brewdogs Nanny State. Kanske inte vad du vill höra eftersom den ligger på 0,3% vol. och räknas som alkoholfri öl, men 150 IBU är svårt att mäta sig med. En riktigt satbesk DIPA brukar ligga en bit under 100 IBU.

Den Nanny State som säljs nu för tiden har en IBU på 45, men visst den innehåller mycket humle.

En öl med mycket beska behöver inte innehålla mycket humle. Det beror på vad humlen har för alfasyra.

Den öl med mest humle på systemet är antagligen en dubbel-IPA
Citera
2014-11-20, 19:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Den Nanny State som säljs nu för tiden har en IBU på 45, men visst den innehåller mycket humle.

En öl med mycket beska behöver inte innehålla mycket humle. Det beror på vad humlen har för alfasyra.

Fan, du verkar ha rätt angående Nanny State. Vet du när de sänkte beskan så dramatiskt? 45 IBU är i nivå med Punk IPA:n. Visst, det är säkert en bättre öl nu. Originalet var som att tugga på en humlekotte, men ändå lite tråkigt.

Jag vet att beskan inte direkt korrelerar med humlehalten, men för att få upp en öl i 150 IBU krävs ändå kopiösa mängder humle, oavsett sort.
Citera
2014-11-20, 19:45
Medlem
Citat:
Fan, du verkar ha rätt angående Nanny State. Vet du när de sänkte beskan så dramatiskt? 45 IBU är i nivå med Punk IPA:n. Visst, det är säkert en bättre öl nu. Originalet var som att tugga på en humlekotte, men ändå lite tråkigt.

Jag vet att beskan inte direkt korrelerar med humlehalten, men för att få upp en öl i 150 IBU krävs ändå kopiösa mängder humle, oavsett sort.

Vad jag har läst mig till så gjordes den gamla Nanny Staten endast i ett par batcher för att "jävlas" med kritikerna som inte tyckte att Brew Dog tog sig alkoholansvar när de lanserade sitt öl Tokyo* på 16%

Den nuvarande Nanny Staten har funnits sen 2010 på bolaget. Hann själv aldrig prova den tidiga
Citera
2014-11-20, 22:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Vad jag har läst mig till så gjordes den gamla Nanny Staten endast i ett par batcher för att "jävlas" med kritikerna som inte tyckte att Brew Dog tog sig alkoholansvar när de lanserade sitt öl Tokyo* på 16%

Den nuvarande Nanny Staten har funnits sen 2010 på bolaget. Hann själv aldrig prova den tidiga

Jag är rätt säker på att flasktexten angav 150 IBU så sent som för ett år sen eller så, senast jag drack den. Beskan måste de ha sänkt ganska nyligen.
Citera
2014-11-20, 23:47
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att flasktexten angav 150 IBU så sent som för ett år sen eller så, senast jag drack den. Beskan måste de ha sänkt ganska nyligen.
Nu är ju hårt humlad öl inte min grej men gör inte Nils Oscars en skapligt humlad öl?
Nils Oscar Hop Yard IPA vill jag minnas är riktigt bra om man gillar humle.
Eller minns jag fel?
Citera
2014-11-21, 02:14
Medlem
Pilsners har som regal hög humle halt, pilsner urguell kanske?
Den fungerar lika fin i 3,5% bara 0,9% lägre än originalet på 4,4% om du inte vill sponsra kommunistbolaget
Citera
2014-11-21, 02:56
Medlem
sjeeps avatar
Citat:

Grejen med DIPA ar ju dock att humlen balanseras ut av malten, och kan darmed smaka mindre humligt och beskt an t.ex. en IPA.

Fragan ar ju vad TS letar efter:
1. Ol med sa mycket humle som mojligt oberoende av smaken
2. Mest humlesmak

Generellt tanker jag West Coast IPA/DIPA, men aven dar ar ju problemet att humlesmaken avtar med tiden sa nar de kommer till Sverige ar de inte lika rika i humlesmak som de borde vara. Isafall kanske en Europeisk IPA/DIPA vore battre.
Senast redigerad av sjeep 2014-11-21 kl. 02:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in