Citat:
Ursprungligen postat av
Pethrus
Det här är allt som Yaras kamrater uppgett i förhör att Yara berättat (något komprimerat) om att hon blivit slagen. Det är tre kamrater som själva hört Yara berätta. Övriga har hört det via sina vänner.
Vittnet D:
F: I början så berättade du att hennes pappa slog henne.
D: Ja, alltså...
F: Var det båda två som gjorde det? Som slog henne.
D: Ja, det var båda två.
F: När Yara berättade för dig om det här med cigaretten, kommer du ihåg exakt hur hon sa det?
D: Hon alltså... hon sa att ibland hade han bränt henne så här, släckt dem med dem.
F: Var för någonstans sa hon det?
D: Hon sa inte det. Hon sa bara att han gjorde det ibland. När hon sa att han gjorde det typ rätt så sällan.
D: Jag hade sett ett märke på hennes fot och då frågade jag vad som hände? Och då sa hon att hon blev slagen av hennes föräldrar. Och så sa jag till henne att hon skulle berätta till någon vuxen eller att jag kunde göra det om hon var för rädd, men så sa hon att hon var... att hon inte vågade göra det. Hon sa det som om det var helt vanligt att hennes föräldrar slog henne. Jag blev rädd och sa att hon måste säga det till någon. Och hon sa så här bara: Nej, säg inte till någon. För då slår de ihjäl mig.
Vittnet A:
F: Hon gillade inte helgen, sa du? Berätta om det.
A: En gång när jag och min kompis frågade henne: varför gillar du inte helgen? Då sa hon att hennes farbror slår henne. Sen sa hon att vi ska inte säga till någon. Och svär på Gud. Sen sa hon: säg inte till någon annars dem kommer slå mig.
Vittnet J:
F: Har Yara berättat någonting för dig?
J: Hon sa att hon blev slagen och det är så här rökfimpar... att när de släckte dem la upp hennes fot. Framme på foten då. Att hon, det var hon som gick och handlade. Och hon som städade och gjorde, fixade kläder och allt det. Om hon tog sönder någonting, typ litet någonting, då skulle hon laga allt det och att hon, tjejen som hon bodde med, att hon inte slog henne hårt, att hon bara nöp henne och så här lite. Men killen slog henne, då gjorde det jätteont. Han slår henne jättehårt, så det gjorde jätteont.
F: Berätta hur det var när ni... när Yara började prata. Berätta vad Yara sa först.
J: Hon sa först att hon inte ville att vi skulle säga det till någon, det hon sa och så. Och sen började hon berätta. Hon sa att hon blev slagen och så.
F: Berättade hon vem som slog henne?
J: Hon säger att det är hennes mammas brors fru och hennes mammas bror som slår henne.
F: Du berättade här innan att Yara hade berättat något om att... om fimpar på framfoten, sa du? Berätta mer om det.
J: Hon sa att han rökte och sen att han, att de släckte på hennes fot.
F: Du berättade också att hon sagt att killen slog jättehårt. Berättade Yara någonting mer om det?
J: Jo, hon... han slog henne mot väggen. Och huvudet. Hon sa att hon blivit slagen i väggen och om hon grät jättemycket så slog han mycket hårdare.
Jag undrar om de har förhört Isl*ms barn? Som träffade Yara mycket sista veckan.
Har de inte gjort det så borde de verkligen göra det. Det lilla som Yara vågade berätta var för andra barn.
Så Amani nyps men Rami slår, slår jättehårt. Och hur passar det in med Yaras skador morddagen?