2014-11-20, 12:06
Medlem
Emzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
För snart en månad sedan skrev jag till en medarbetare på SVT. Jag skrev bland annat så här:

"Beträffande rektorn som blev av med jobbet kanske det skulle vara bra med lite grävande journalistik. Jag har en känsla av att det är något man försöker sopa under mattan."

Detta är vad jag fick till svar:

"Jag tror i ärlighetens namn inte att grävande journalistik är svaret på alla frågor. Ibland läggs locket på av helt annorlunda skäl än man kan tro, och att gräva i det vinner ingen på. Vad som hänt med rektorn är således inte en fråga jag kommer lägga tid på."

Feg journalistkår verkar vi tydligen ha också.
Citera
2014-11-20, 12:17
Medlem
Själva MORDET men också ANKARBARNSfrågan är vad jag tror har högst prio hos svenska journalister. även hos diverse höjdare som vill synas/ "jobba med något ädelt INTERNATIONELLT".

Att HJÄLPA BARN vill de allra flesta. Att HJÄLPA ANKARBARNEN vill de allra flesta.

På ovanstående tror jag våra makthavare är redo att lägga tid och resurser på. Det tycker jag är BRA!

Att hjälpa barn har dessutom högt pr-värde...
Det är viktigt och FINT att hjälpa ANKARBARNEN! Man tar inte någon personlig risk med det, TVÄRTOM!!!

Att SYNAS i samband med rejält grävande i ANHÖRIG/ANKNYTNINGSfrågan (samt gränskontroller och skärpning av identitetsutredningar...) tror jag inte är lika poppis. Det tycker jag INTE är så bra i längden.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-20 kl. 12:48.
Citera
2014-11-20, 12:18
Medlem
Har funderat mycker på As snack om att hon diskar med Klorin (vem gör det liksom), hon har tagit upp det 2 ggr under rättegången. Är det så att Ramis dna på kaveln är borttvättade med Klorin?
Citera
2014-11-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Har funderat mycker på As snack om att hon diskar med Klorin (vem gör det liksom), hon har tagit upp det 2 ggr under rättegången. Är det så att Ramis dna på kaveln är borttvättade med Klorin?
Jag gissar att det skulle ha märkts på de blodspår som trots allt fanns kvar på kaveln?
I vanlig tvätt blir ju blod ganska påverkat av klorin, såvitt jag förstår.
Citera
2014-11-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Tveksamt om bara just Ramis blod skulle vara borta, det fanns blod från Amani och Adn*n kvar.
Citera
2014-11-20, 12:58
Medlem
Men det var väl dna, inte blod, från A och barnet, eller? Någon måste ju tagit kaveln från kök/badrum (el varifrån den ev tvätten skett) till fönsterbrädan i sovrummet. A la den i fönstret och barnet rörde vid den.

Tycker det känns mer o mer som att Rami inte är så oskyldig, misshandeln är för omfattande för att han inte ska ha sett el hört något.
Citera
2014-11-20, 13:05
Medlem
Pethruss avatar
Det här är allt som Yaras kamrater uppgett i förhör att Yara berättat (något komprimerat) om att hon blivit slagen. Det är tre kamrater som själva hört Yara berätta. Övriga har hört det via sina vänner.

Vittnet D:
F: I början så berättade du att hennes pappa slog henne.
D: Ja, alltså...
F: Var det båda två som gjorde det? Som slog henne.
D: Ja, det var båda två.

F: När Yara berättade för dig om det här med cigaretten, kommer du ihåg exakt hur hon sa det?
D: Hon alltså... hon sa att ibland hade han bränt henne så här, släckt dem med dem.
F: Var för någonstans sa hon det?
D: Hon sa inte det. Hon sa bara att han gjorde det ibland. När hon sa att han gjorde det typ rätt så sällan.

D: Jag hade sett ett märke på hennes fot och då frågade jag vad som hände? Och då sa hon att hon blev slagen av hennes föräldrar. Och så sa jag till henne att hon skulle berätta till någon vuxen eller att jag kunde göra det om hon var för rädd, men så sa hon att hon var... att hon inte vågade göra det. Hon sa det som om det var helt vanligt att hennes föräldrar slog henne. Jag blev rädd och sa att hon måste säga det till någon. Och hon sa så här bara: Nej, säg inte till någon. För då slår de ihjäl mig.

Vittnet A:
F: Hon gillade inte helgen, sa du? Berätta om det.
A: En gång när jag och min kompis frågade henne: varför gillar du inte helgen? Då sa hon att hennes farbror slår henne. Sen sa hon att vi ska inte säga till någon. Och svär på Gud. Sen sa hon: säg inte till någon annars dem kommer slå mig.

Vittnet J:
F: Har Yara berättat någonting för dig?
J: Hon sa att hon blev slagen och det är så här rökfimpar... att när de släckte dem la upp hennes fot. Framme på foten då. Att hon, det var hon som gick och handlade. Och hon som städade och gjorde, fixade kläder och allt det. Om hon tog sönder någonting, typ litet någonting, då skulle hon laga allt det och att hon, tjejen som hon bodde med, att hon inte slog henne hårt, att hon bara nöp henne och så här lite. Men killen slog henne, då gjorde det jätteont. Han slår henne jättehårt, så det gjorde jätteont.
F: Berätta hur det var när ni... när Yara började prata. Berätta vad Yara sa först.
J: Hon sa först att hon inte ville att vi skulle säga det till någon, det hon sa och så. Och sen började hon berätta. Hon sa att hon blev slagen och så.
F: Berättade hon vem som slog henne?
J: Hon säger att det är hennes mammas brors fru och hennes mammas bror som slår henne.
F: Du berättade här innan att Yara hade berättat något om att... om fimpar på framfoten, sa du? Berätta mer om det.
J: Hon sa att han rökte och sen att han, att de släckte på hennes fot.
F: Du berättade också att hon sagt att killen slog jättehårt. Berättade Yara någonting mer om det?
J: Jo, hon... han slog henne mot väggen. Och huvudet. Hon sa att hon blivit slagen i väggen och om hon grät jättemycket så slog han mycket hårdare.
Citera
2014-11-20, 13:08
Medlem
Titianas avatar
Enligt obduktionsprotokollet var Yara inte "orörd" (oskuld). Det stod bara att det inte fanns några skador i underlivet dvs ingenting om hennes jungfruliga status ...Ingen sperma hittades.
Citera
2014-11-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Feg journalistkår verkar vi tydligen ha också.
Ja. De kanske sitter löst också.
Citera
2014-11-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det här är allt som Yaras kamrater uppgett i förhör att Yara berättat (något komprimerat) om att hon blivit slagen. Det är tre kamrater som själva hört Yara berätta. Övriga har hört det via sina vänner.

Vittnet D:

F: När Yara berättade för dig om det här med cigaretten, kommer du ihåg exakt hur hon sa det?
D: Hon alltså... hon sa att ibland hade han bränt henne så här, släckt dem med dem.
D: Hon sa inte det. Hon sa bara att han gjorde det ibland. När hon sa att han gjorde det typ rätt så sällan.

D: Jag hade sett ett märke på hennes fot och då frågade jag vad som hände? Och då sa hon att hon blev slagen av hennes föräldrar. Och så sa jag till henne att hon skulle berätta till någon vuxen eller att jag kunde göra det om hon var för rädd, men så sa hon att hon var... att hon inte vågade göra det. Hon sa det som om det var helt vanligt att hennes föräldrar slog henne. Jag blev rädd och sa att hon måste säga det till någon. Och hon sa så här bara: Nej, säg inte till någon. För då slår de ihjäl mig.

Vittnet A:
A: En gång när jag och min kompis frågade henne: varför gillar du inte helgen? Då sa hon att hennes farbror slår henne. Sen sa hon att vi ska inte säga till någon. Och svär på Gud. Sen sa hon: säg inte till någon annars dem kommer slå mig.

Vittnet J:
J: Hon sa att hon blev slagen och det är så här rökfimpar... att när de släckte dem la upp hennes fot. Framme på foten då. Att hon, det var hon som gick och handlade. Och hon som städade och gjorde, fixade kläder och allt det. Om hon tog sönder någonting, typ litet någonting, då skulle hon laga allt det och att hon, tjejen som hon bodde med, att hon inte slog henne hårt, att hon bara nöp henne och så här lite. Men killen slog henne, då gjorde det jätteont. Han slår henne jättehårt, så det gjorde jätteont.
F: Berätta hur det var när ni... när Yara började prata. Berätta vad Yara sa först.
J: Hon sa först att hon inte ville att vi skulle säga det till någon, det hon sa och så. Och sen började hon berätta. Hon sa att hon blev slagen och så.
J: Hon säger att det är hennes mammas brors fru och hennes mammas bror som slår henne.
F: Du berättade här innan att Yara hade berättat något om att... om fimpar på framfoten, sa du? Berätta mer om det.
F: Du berättade också att hon sagt att killen slog jättehårt. Berättade Yara någonting mer om det?
J: Jo, hon... han slog henne mot väggen. Och huvudet. Hon sa att hon blivit slagen i väggen och om hon grät jättemycket så slog han mycket hårdare.

Jag sätter också tilltro till det barnen berättar. Både Rami och Madi har varit delaktiga i misshandeln av Yara.
Citera
2014-11-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag sätter också tilltro till det barnen berättar. Både Rami och Madi har varit delaktiga i misshandeln av Yara.
Ja. Barnen har (vågat) fråga Yara om hennes skadade kropp. Heder åt de barnen!
Senast redigerad av commandaria 2014-11-20 kl. 13:38.
Citera
2014-11-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Vittnet D:

Vittnet A:

Vittnet J:

Jag undrar om de har förhört Isl*ms barn? Som träffade Yara mycket sista veckan. Har de inte gjort det så borde de verkligen göra det. Det lilla som Yara vågade berätta var för andra barn.

Så Amani nyps men Rami slår, slår jättehårt. Och hur passar det in med Yaras skador morddagen?
Senast redigerad av VemKom 2014-11-20 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in