2014-11-19, 16:57
Medlem
Vitalrepuss avatar
Hej! Jag har lite pengar till övers som jag tänkte sätta in på något sparkonto, men frågan är bara var man ska öppna ett konto? Jag kommer inte behöva pengarna på 2 år i alla fall, det är jag ganska säker på. Och ja jag har sökt, men den enda liknande tråden är från 2008 och den informationen antar jag är rätt så irrelevant idag.

Så tipsa mig gärna om bra banker, tack!
Citera
2014-11-19, 18:31
Medlem
Vitalrepuss avatar
Glömde att nämna att ännu ett krav är att banken ska ha statlig insättningsgaranti.
Citera
2014-11-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Hej! Jag har lite pengar till övers som jag tänkte sätta in på något sparkonto, men frågan är bara var man ska öppna ett konto? Jag kommer inte behöva pengarna på 2 år i alla fall, det är jag ganska säker på. Och ja jag har sökt, men den enda liknande tråden är från 2008 och den informationen antar jag är rätt så irrelevant idag.

Så tipsa mig gärna om bra banker, tack!

https://www.marginalen.se/Privat/Konto/

finns både högränte konto och fasträntekonto på marginalen bank.
har själv båda ovanstående på marginalen bank.
de som är bra med marginalen är att man kan ha lönekonto där och få 1,5%ränta
på sina pengar, annat mot tex swedbank som har 0% ränta
Citera
2014-11-19, 20:17
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno71
https://www.marginalen.se/Privat/Konto/

finns både högränte konto och fasträntekonto på marginalen bank.
har själv båda ovanstående på marginalen bank.
de som är bra med marginalen är att man kan ha lönekonto där och få 1,5%ränta
på sina pengar, annat mot tex swedbank som har 0% ränta

Tack! Tyvärr har jag inte tillräckligt med stålar för deras konto med högst ränta (3.10%).
Citera
2014-11-19, 20:56
Medlem
Om du jämför lönekonto på Marginalen bank eller OKQ8 VISA så tror jag att du får bättre ränta på OKQ8.

Marginalen: Ränta 1,5% Månadsavgift 19 kr
OKQ8: Ränta 1 %, ingen månadsavgift, 1% i Bonus på köp

Marginalen kostar 228 kr/år (19x12) men ger 0,5 % mer i ränta. Det krävs därför att du sparar 45600 kr för att du ska få ränta som motsvarar bankavgiften.

Eftersom OKQ8 ger 1% i bonus så kommer du att tjäna varje gång som du handlar med kortet.

I en jämförelse mellan Marginalen banks lönekonto vs OKQ8 Visa så vinner OK med stora marginaler...
Senast redigerad av Mynicname 2014-11-19 kl. 21:07.
Citera
2014-11-19, 21:58
Medlem
Vitalrepuss avatar
Vad tror ni om Ikano Bank? Någon som har denna bank? Funderar över att öppna ett Sparkonto Fix med 2% ränta. Det verkar vara det bästa alternativet för mig men min fråga är om man kan traska till något av deras bankkontor och fixa ett konto eller måste allt göras över internet? Kalla mig vidskeplig men det känns osäkert
Citera
2014-11-19, 22:34
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Vad tror ni om Ikano Bank? Någon som har denna bank? Funderar över att öppna ett Sparkonto Fix med 2% ränta. Det verkar vara det bästa alternativet för mig men min fråga är om man kan traska till något av deras bankkontor och fixa ett konto eller måste allt göras över internet? Kalla mig vidskeplig men det känns osäkert

Du ville ju binda i 2 år? ikano ger bara 2% om du binder i 5 år, i 2 år ger de 1,4%

Binder du i 2 år på Hoist spar så får du 2,3% och de har bankgaranti tar du ut innan 2 år har gått så får du avdrag på 2% på beloppet du tar ut...

https://www.compricer.se/sparande/#savingsresult&amount=40000&time=24&timetype=exact &sig=true&withdrawal=false
Citera
2014-11-19, 22:41
Medlem
Hoist spar? ..och andra högräntekonton!

Börja gärna på sidan 203 för en bra topplista från OlagligtDjur.

Mvh
Senast redigerad av Samurai-Cinema 2014-11-19 kl. 22:45.
Citera
2014-11-20, 08:02
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Hoist spar? ..och andra högräntekonton!

Börja gärna på sidan 203 för en bra topplista från OlagligtDjur.

Mvh

Ett av kraven var att banken skulle ha en statlig insättningsgaranti vilket Hoist Spar inte har, tyvärr
Citera
2014-11-20, 08:04
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du ville ju binda i 2 år? ikano ger bara 2% om du binder i 5 år, i 2 år ger de 1,4%

Binder du i 2 år på Hoist spar så får du 2,3% och de har bankgaranti tar du ut innan 2 år har gått så får du avdrag på 2% på beloppet du tar ut...

https://www.compricer.se/sparande/#savingsresult&amount=40000&time=24&timetype=exact &sig=true&withdrawal=false

Oj det missade jag. Hoist Spar går bort då banken inte har en statlig insättningsgaranti. Jag tror det blir att öppna ett vanligt sparkonto på Swedbank istället, räntan är så låg så att jag endast tjänar ca en femhundring på att binda mina pengar i 2 år, en femhundring jag kan vara utan.
Citera
2014-11-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ett av kraven var att banken skulle ha en statlig insättningsgaranti vilket Hoist Spar inte har, tyvärr
Det har dom väl visst? Står på deras sida ute till höger.
Citera
2014-11-20, 16:17
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdgris
Det har dom väl visst? Står på deras sida ute till höger.

Oj, blandade ihop Hoist Bank med en annan bank, my bad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in