2014-11-15, 19:46
Medlem
Har problem med spjällhuset på min -02 Volvo v40 2.0T då gasen har en tendens att fasta, har rengjort spjällhusets insida lite lätt en gång förut vilket löste problemet lite tillfälligt. När det för ett par dar sedan började om och gasen hela tiden hakade vilket resulterade i 6000 varv konstant så tog jag ner spjällhuset och rengjorde lite bättre vilket löste problemet i typ tre dar..
(rengjorde då även fjädern på utsidan vilken var sjukt skitig men kände att jag nog kanske inte fick bort allt)
Nu har problemet kommit igen fast i nån light variant så jag tänkte plocka ner huset imårrn igen för en rejäl rengöring med bromsrengörning vilket tydligen ska vara bra.

Frågan är dock om detta löser problemet eller om det är gasvajern som felar alt spjällhuskontakten, vad har spjällhuskontakten för uppgift och kan det vara värt att byta den om det inte hjälper att rengöra spjällhuset..?
Citera
2014-11-15, 22:14
Medlem
Megaforces avatar
Spjällhuset reglerar bara luftmängden så att det passar med den mängd bensin man sprutar in i motorn. Om spjället hänger sig så rusar inte motorn till 6000 varv utan snarare dör hela tiden om man inte gasar så att man får lagom med bränsle.

Det är möjligt att spjället fungerar som det skall men att spjällägesgivaren inte fungerar riktigt. Då kan det bli fel varvtal mm.
Citera
2014-11-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Spjällhuset reglerar bara luftmängden så att det passar med den mängd bensin man sprutar in i motorn. Om spjället hänger sig så rusar inte motorn till 6000 varv utan snarare dör hela tiden om man inte gasar så att man får lagom med bränsle.

Det är möjligt att spjället fungerar som det skall men att spjällägesgivaren inte fungerar riktigt. Då kan det bli fel varvtal mm.

Det är fel. På dessa beräknas insprutningstid (bränslemängd) baserat på spjällöppning, luftmängd och varvtal. Om spjället hänger sig så rusar motorn. Gör rent spjället nogrant med brakeclean och mät upp spjälllägesgivaren men en ohmmeter.
Citera
2014-11-18, 22:16
Medlem
toby79s avatar
Det är ju mer än det du kan se som kan krångla. Om dreven inne vid spjällhusets motor är slitna så kan det funka ibland och ibland inte.

Här är ett klipp som förklarar lite vad jag menar, dock på ett annat fabrikat.
https://www.youtube.com/watch?v=-oIFyvBpr_U
Citera
2014-11-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är ju mer än det du kan se som kan krångla. Om dreven inne vid spjällhusets motor är slitna så kan det funka ibland och ibland inte.

Här är ett klipp som förklarar lite vad jag menar, dock på ett annat fabrikat.
https://www.youtube.com/watch?v=-oIFyvBpr_U

Det kan det ju absolut vara men inte på denna då den inte har elektriskt gasspjäll utan wire.
Citera
2014-11-19, 23:24
Moderator
Oddballs avatar
Korrigerade rubriken lite och la till märke, modell och årtal.

Oddball
Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in