Citat:
Ursprungligen postat av
No6
Ja där har vi ju exakt vad jag behöver, hittade samma produkt på apoteket.se med så där löste det sig
Sen undrar jag varför de inte kan kalla skiten destillerat vatten som är den vanliga benämningen... Avjoniserat vatten, renat vatten etc. beskrivningen t.ex: "Renat vatten av läkemedelskvalité, används t.ex. till antibiotikaspädning. Är framställt genom destillering och används när destillerat vatten eller avjoniserat vatten behövs." :P Eller ja, destillerat användes iaf när jag läste Kemi i skolan.
Destillerat vatten, avjoniserat vatten renat med hjälp av jonbytare och avmineraliserat vatten via omvänd osmos är ungefär samma sak när vi tittar på slutprodukten. Du kan använda vilken typ av renat vatten som helst som batterivatten och det batterivatten som finns på macken räcker definitivt med tanke på renheten.
När man tillverkar "avjoniserat" vatten i större mängder så används oftast jonbytare och i andra hand omvänd osmos (det är en prisfråga). Att tillverka avjoniserat vatten via destillation går iofs alldeles utmärkt men är onödigt krångligt och fordrar upphettning av vattnet till kokpunkten. Dessutom räcker det inte med ett destillationssteg om man har stora krav på renhet.
För vanligt bruk så räcker vanligt batterivatten mer än väl. Har man extrema krav på renheten (vilket man har t ex inom läkemedelsindustrin och på kärnkraftverk) så renar man vattnet i flera steg vilket tar bort mer än 99.99 % av alla salter i vattnet.