2014-11-18, 19:06
Medlem
No6s avatar
Är det samma sak? Ska rengöra en skärm
Citera
2014-11-18, 19:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Är det samma sak? Ska rengöra en skärm

Egentligen inte. Batterivatten är avmineraliserat. Destillerat är .. Well destillerat.

Destillerat är renare (du kan använda destillerat vatten i ett batteri, men du kan inte använda betterivatten i processer som kräver destillerat vatten. ) men för att rengöra en skärm spelar det ingen roll. Själv använder jag inte vatten alls utan optikspray av den typ man använder till kameraobjektiv och glasögon.
Citera
2014-11-18, 19:37
Bannlyst
Isopropanol är bättre än vatten, om du menar bildskärm.

Man kan ersätta destillerat vatten med batterivatten i många processer, men om extrem renhet krävs krävs destillerat och avjoniserat vatten.
Citera
2014-11-18, 20:13
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Isopropanol är bättre än vatten, om du menar bildskärm.

Man kan ersätta destillerat vatten med batterivatten i många processer, men om extrem renhet krävs krävs destillerat och avjoniserat vatten.
Batterivatten är väl avjoniserat?
Citera
2014-11-18, 20:17
Bannlyst
Citat:

Jag är inte hundra, faktiskt
Citera
2014-11-18, 20:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det verkar så ja. Här är i alla fall en firma som säljer avjoniseringsaggregat just för att göra batterivatten: http://www.batterivatten.se/

Sen kan jag ju inte svara för hur allt batterivatten produceras...

Tillägg: Datablad för Biltemas batterivatten
Battery water is a demineralised quality water. All impurities and minerals are eliminated.
Production method: Reverse Osmosis (RO)
Citera
2014-11-18, 21:28
Medlem
No6s avatar
Okej, om jag inte får tag på destillerat vatten får jag väl köra på det. Vart köper jag vanlig destillerat vatten egentligen? Inte hittat mycket matnyttigt på nätet om detta. Apoteket? Ska väl inte vara så jävla svårt att få tag i eller.
Citera
2014-11-18, 21:59
Medlem
Citat:
Okej, om jag inte får tag på destillerat vatten får jag väl köra på det. Vart köper jag vanlig destillerat vatten egentligen? Inte hittat mycket matnyttigt på nätet om detta. Apoteket? Ska väl inte vara så jävla svårt att få tag i eller.

Brukade inte bensinmacker ha destillerat vatten förut?
Annars kolla Biltema.
Citera
2014-11-18, 22:39
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Brukade inte bensinmacker ha destillerat vatten förut?
Annars kolla Biltema.
Har kollat båda säljer också det där jävla batterivattnet istället för destillerat
Citera
2014-11-18, 22:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag köpte 1 m³ från Swedhandling och fick nog 600 l över som vi hällde ut för att slippa ha fatet stående, synd va? Ska du ha mindre volym så har du äkta destillerat här: http://www.apotea.se/vatten-renat-500-ml endast 25 kr.

Annars duger Biltemas RO-renade alldeles utmärkt, kan t o m vara renare än destillerat, åtminstone om man bara destillerar en gång. (Fast apoteas vatten är säkert destillerat flera gånger och kanske kört i RO också.)
Citera
2014-11-19, 01:37
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag köpte 1 m³ från Swedhandling och fick nog 600 l över som vi hällde ut för att slippa ha fatet stående, synd va? Ska du ha mindre volym så har du äkta destillerat här: http://www.apotea.se/vatten-renat-500-ml endast 25 kr.

Annars duger Biltemas RO-renade alldeles utmärkt, kan t o m vara renare än destillerat, åtminstone om man bara destillerar en gång. (Fast apoteas vatten är säkert destillerat flera gånger och kanske kört i RO också.)
Ja där har vi ju exakt vad jag behöver, hittade samma produkt på apoteket.se med så där löste det sig

Sen undrar jag varför de inte kan kalla skiten destillerat vatten som är den vanliga benämningen... Avjoniserat vatten, renat vatten etc. beskrivningen t.ex: "Renat vatten av läkemedelskvalité, används t.ex. till antibiotikaspädning. Är framställt genom destillering och används när destillerat vatten eller avjoniserat vatten behövs." :P Eller ja, destillerat användes iaf när jag läste Kemi i skolan.
Citera
2014-11-20, 18:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja där har vi ju exakt vad jag behöver, hittade samma produkt på apoteket.se med så där löste det sig

Sen undrar jag varför de inte kan kalla skiten destillerat vatten som är den vanliga benämningen... Avjoniserat vatten, renat vatten etc. beskrivningen t.ex: "Renat vatten av läkemedelskvalité, används t.ex. till antibiotikaspädning. Är framställt genom destillering och används när destillerat vatten eller avjoniserat vatten behövs." :P Eller ja, destillerat användes iaf när jag läste Kemi i skolan.

Destillerat vatten, avjoniserat vatten renat med hjälp av jonbytare och avmineraliserat vatten via omvänd osmos är ungefär samma sak när vi tittar på slutprodukten. Du kan använda vilken typ av renat vatten som helst som batterivatten och det batterivatten som finns på macken räcker definitivt med tanke på renheten.

När man tillverkar "avjoniserat" vatten i större mängder så används oftast jonbytare och i andra hand omvänd osmos (det är en prisfråga). Att tillverka avjoniserat vatten via destillation går iofs alldeles utmärkt men är onödigt krångligt och fordrar upphettning av vattnet till kokpunkten. Dessutom räcker det inte med ett destillationssteg om man har stora krav på renhet.

För vanligt bruk så räcker vanligt batterivatten mer än väl. Har man extrema krav på renheten (vilket man har t ex inom läkemedelsindustrin och på kärnkraftverk) så renar man vattnet i flera steg vilket tar bort mer än 99.99 % av alla salter i vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in