Citat:
Ursprungligen postat av
Dixon75
1. Familjen använder sina insatta 4 000 kr och delbetalar sin första resa. Det enda man har gjort är att sätta in pengarna i förväg, ungefär som att köpa ett presentkort... Det är ingen kostnad. Det hamnar som en tillgång på familjens balansräkning som istället för kontanter används för betalning.
2. Du begär inte en ny vistelse. Du förlänger ditt boende på exakt samma vistelse i exakt samma rum. Du får detta till bästa möjliga pris som allt annat.
Förtydligande, för mig som kund i WV är det ingen resebyrå. Jag är ingen expert på att boka resmål eller att hitta bra resor som passar andra. Jag kan dock leta för mig själv och läsa mig fram via t.ex. Trip Advisor för att hitta nya resor.
Kan du skillnaden mellan en kostnad som påverkar en resultaträkning och att köpa en tillgång som bara är en transaktion som påverkar balansräkningen (likviditeten för familjen).
1) Jo - det är 4.000 i kontanter som förvinner till "poäng" som man som familj blir tvingad att använda hos WV. M.a.o helt värdelöst , och speciellt med tanke på deras utbud.
2) Nej - jag förlänger en vistelse som är helt meningslöst eftersom jag bokar en resa , är tvungen att kontakta företaget för att få ett pris för att förlänga resan , och så vidare. Helt värdelöst m.a.o. eftersom det kostar tid , kostar pengar och WV/Rovia kan ta ut det pris dom vill (inklusive bokningsavgift eftersom man blir tvingad att kontakta företaget och det blir en "handpåläggning" på bokningen.)
Ja jag kan ekonomi/företagsekonomi (Balansräkning) , men för en familj (medelsvensson) handlar det inte om det. Det handlar om kontanter och hurvida man har råd eller inte.
Om man lägger till en kostnad på 4.000 per år så måste dessa pengar komma någonstans ifrån , och i det här specifika fallet så kommer pengarna från "Semesterpengar" i familjens budget.
Om budgeten för en semester för en Medelsvensson familj (2,5 personer) ligger på 7.800 per person (19500 totalt) så försvinner 4000 från den posten och posten i budgeten är helt plötsligt endast på 15500.
Sedan att månadsavgiften blir poäng har ingen betydelse för att återgå till tidigare fakta som saknas.
WV/Dreamtrips går inte ut med hur mycket varje poäng är värd och hur/vad man får för varje poäng.
Tillika så går dom heller inte ut med priser på resorna med dreamtrips och detta har jag poängterat förut...
Av vilken anledning skall jag prenumerera på ett "Rabattkort för 4000 Sek/år" när jag inte kan i förväg se vad jag får för dessa 4.000?
(Och NEJ! Ingen jävla fjantkommentar om att "Du måste prova innan...bla bla bla")
Om WV/Rovia/Dreamtrips var seriösa - skulle dom uttryckligen visa kostnaderna för varje resa på hemsidan (Det gör alla andra resebyråer , flygbolag , hotell o.s.v.) samt att dom uttryckligen skulle visa hur/vad man får för poängen. (Det gör alla andra rabattkort som är legitima - går ut med specifikt vad man får för sitt rabattkort)
När mitt fetstilta har blivit verklighet - då kan vi börja diskutera hurvida jag skall vara medlem eller inte.