Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Exakt Quarrel!
Och det vet vi alla att det blir fördömt dyrt.
Men hur som helst...
Nu får vi väl hoppas att tidigare inlägg där vederbörande skrev när rättegången ska starta stämmer...
En fredag!
På onsdag ska jag maila och be att tingsrätten mailar över FUP till mig...
Det lär nog bli en hektisk dag för tingsrätten för det verkar vara väldigt många som vill ha den!
Ps. Gick förbi lägenheten idag igen och där har fortfarande ingen aktivitet hänt.
Samma neddragna persienner som varit hela tiden.
Undrar hur J.A har det? Måste kännas fruktansvärt att vara den person som är anledningen till detta drama.

OM du gör det och den blir tillgänglig här, behöver ju inte alla begära ut den själv. Kanske går det snabbare då.
Citera
2014-11-16, 23:23
Medlem
Citat:
Exakt Quarrel!
Och det vet vi alla att det blir fördömt dyrt.
Men hur som helst...
Nu får vi väl hoppas att tidigare inlägg där vederbörande skrev när rättegången ska starta stämmer...
En fredag!
På onsdag ska jag maila och be att tingsrätten mailar över FUP till mig...
Det lär nog bli en hektisk dag för tingsrätten för det verkar vara väldigt många som vill ha den!
Ps. Gick förbi lägenheten idag igen och där har fortfarande ingen aktivitet hänt.
Samma neddragna persienner som varit hela tiden.
Undrar hur J.A har det? Måste kännas fruktansvärt att vara den person som är anledningen till detta drama.
Nej. Det blir inte "fördömt dyrt". Visst det kanske är en rund summa men för varje skattebetalare blir det inte mycket.

Det är naturligtvis av stort värde att man kan välja vilken advokat man vill; Ingen förbrytare ska kunna säga att "hade jag haft en annan advokat hade jag inte blivit dömd".
Citera
2014-11-17, 00:07
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OM du gör det och den blir tillgänglig här, behöver ju inte alla begära ut den själv. Kanske går det snabbare då.

Tyvärr är jag själv helt okunnig i hur man "delar" en FUP så jag hoppas och tror säkert att bättre vetande här i tråden delar med sig när den väl släpps....
Citera
2014-11-17, 08:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungskalle
Stämmer inte. I de fall där rätten går med på att den misstänkte får en advokat från en annan stad så får den misstänkte själv stå för reskostnader och tidsspillan. Så det drabbar inte skattebetalarna.
När en man dömdes i HR för styckmordet i Boden 2013 var färsvarsadvokaten och målsägandebiträdet kända stockholmsadvokater. Ur domen:
Citat:
Thomas Olsson får ersättning av allmänna medel med 537 767 kr varav 372 592 kr
avser arbete, 29 250 kr tidsspillan, 28 372 kr utlägg och 107 553 kr mervärdesskatt.
Elisabeth Massi Fritz får ersättning av allmänna medel med 271 202 kr varav 155 672
kr för arbete, 31 590 kr för tidsspillan, 29 700 kr för utlägg och 54 240 kr för
mervärdesskatt.
Kostnaderna för försvararen och målsägandebiträdet i hovrätten ska staten svara för.
Jag har aldrig sett något annat.
Citera
2014-11-17, 23:17
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungskalle
Sedan 2010 gällar att det "ska föreligga särskilda skäl" om man ska få byta förordnad försvarare.
Det som rätten tittar på är om bytet kommer innebära extra kostnader för staten. I fallet du refererar till ansågs det att det fanns särskilda skäl. Rätten kan medge byte under förutsättningen att klienten själv står för de merkostnader som bytet av försvaret skulle innbära. Sedan finns det ett klargörande i HD sedan tidigare, praxis är då att man ska få byta försvar om man är anklagad för ett grovt brott med fängelse på straffskalan. Min erfarenhet är att rätten normalt medger byte givet att klienten står för merkostnaden, dvs reskostnader och tidssplillan.

Ok, men ponera och betänk nu att vare sig J.H eller andra grova brottslingar defakto knappast har pengar att betala den ökade kostnad det innebär att betala än "mer välrenommerad/känd" advokat... Vem är det då i slutänden som får stå för fiolerna? Ingen advokat (okänd eller känd) tar nog på sig att vara försvarare utan att vara 100 % säkra att få betalt för jobbet utan dröjsmål...

Snart är det tisdag och då kan vi säga välkommen FUP som tydligen nu är klar för leverans på onsdag!
Tomtefar kom tidigare än vi väntat oss som det nu verkar!
Citera
2014-11-18, 11:04
Medlem
http://na.se/nyheter/askersund/1.2726101-da-startar-rattegangen-i-styckmordet
Citera
2014-11-18, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutten66
http://na.se/nyheter/askersund/1.2726101-da-startar-rattegangen-i-styckmordet
Lite citat om länken skulle gå sönder.
Citat:
I morgon, onsdag, kommer åtal att väckas mot den 25-åriga kvinnan som misstänks för styckmordet i Askersund i somras.
Rättegången i målet beräknas starta den 2 december.
Citera
2014-11-18, 12:32
Medlem
Jag mejlade Örebro tingsrätt angående FUP:en och undrar, brukar det gå till så här?

De hänvisar till X antal namngivna personer på Polisens krimexpedition vilka kan lämna ut det till mig.

Som många kanske vet så är dessa 010 poliser (riktnumret) inte alltid de lättaste att få tag på.

Vid några tidigare förfrågningar till andra tingsrätter så har de mejlat ut ärendet till mig själv.

/Z
Citera
2014-11-18, 13:10
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag mejlade Örebro tingsrätt angående FUP:en och undrar, brukar det gå till så här?

De hänvisar till X antal namngivna personer på Polisens krimexpedition vilka kan lämna ut det till mig.

Som många kanske vet så är dessa 010 poliser (riktnumret) inte alltid de lättaste att få tag på.

Vid några tidigare förfrågningar till andra tingsrätter så har de mejlat ut ärendet till mig själv.

/Z

Läs mitt inlägg nr #6865" på sid 573 vad jag fick för svar från Tingsrätten för två veckor sedan.
Det ska absolut gå att beställa FUP via mail vilket klart och tydligt framgår av svaret jag själv fick.
Jag har själv mailat nu igen, men vet ej om dom "godtar" att man beställer "en dag i förväg".
Kanske måste man dock vänta med själva beställningen till i morgon när åtalet lämnas in? Det återstår att se vad jag får för svar.
Jag har även beställt ett "schema" över förhandlingsdagarna då jag tänkt närvara som åskådare åtminstone en utav dagarna.
Citera
2014-11-18, 14:55
Medlem
meas19s avatar
Iskall mördare!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19876468.ab
Citera
2014-11-18, 15:15
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg nr #6865" på sid 573 vad jag fick för svar från Tingsrätten för två veckor sedan.
Det ska absolut gå att beställa FUP via mail vilket klart och tydligt framgår av svaret jag själv fick.
Jag har själv mailat nu igen, men vet ej om dom "godtar" att man beställer "en dag i förväg".
Kanske måste man dock vänta med själva beställningen till i morgon när åtalet lämnas in? Det återstår att se vad jag får för svar.
Jag har även beställt ett "schema" över förhandlingsdagarna då jag tänkt närvara som åskådare åtminstone en utav dagarna.

Detta svar fick jag nyss från "Rotel 5 Örebro Tingsrätt".

"Förundersökningen är enligt uppgift från åklagarkammaren mycket omfattande. Örebro tingsrätt och Polismyndigheten i Örebro har gemensamt beslutat att polismyndigheten ska sköta handläggningen av begäran om utlämnande av förundersökningsprotokollet. Det kommer sannolikt att tas ut en avgift för detta enligt avgiftsförordningen. Vänligen kontakta någon av de personer som angivits i tidigare e-postmeddelande."
Citera
2014-11-18, 15:18
Medlem
mollpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
vilken av dem?

den hon bodde med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto