2014-09-07, 13:59
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCKMWDTM1
Någon som ska se dem 15 November? Jag är så jävla taggad!

Jag kommer! Vad tror vi om setlisten? Vågar vi hoppas på något från Still Life respektive Ghost Reveries? Eller blir det Heritage, Watershed och Pale Communion rakt ut? Samt Blackwater Park som spår.
Citera
2014-09-08, 12:27
Medlem
Man får ju hoppas att dem spelar lite äldre denna turné! Låtar som When, Harlequin Forest, Bleak och Ghost of Perdition skulle ju inte vara helt fel..
Citera
2014-09-15, 17:11
Medlem
Någon mer skåning här som tänkte se dom i Köpenhamn den 9e nov? Sällskap skulle vara trevligt.
Citera
2014-10-10, 16:34
Bannlyst
Pale Communion var inget bra alls, jag brukar ofta vara ganska positiv till det mesta i musiken, men denna skivan var inget att ha tycker jag. Skivan får Heritage att vara ett mästerverk, vilket fortfarande var en bra skiva. Nej, tyvärr Opeth, gå tillbaka till Still Life soundet.
Citera
2014-10-10, 19:20
Moderator
zanteras avatar
Tycker den var helt klart bättre Heritage, och även Damnation (om vi ska jämföra med tidigare enbart clean skivor), men som helhet hamnar den ändå bara 7a-8a i deras diskografi. Lyssnade på Morningrise igår, och den är helt klart underskattad och väldigt bra. Tycker Opeth's riffs och låtstrukturer var mycket mer intressanta på tidigare skivor.
Citera
2014-10-11, 16:22
Medlem
MyNameIsTakens avatar
Pale Communion tycker jag är mycket bättre än Heritage.

Låtarna: Moon Above, Sun Below, River och Voice of Treason är väldigt bra.

Ska bli spännande och kul att se dem 15'e November i huvudstaden.

Hoppas att dem spelar lite 90-tal, men gärna Blackwater Park också!
Citera
2014-10-11, 20:38
Moderator
zanteras avatar
Första låtlistan är ute efter första spelningen på turnén, och jag tror faktiskt äldre/hardcore fans kommer bli ganska nöjda. Postar den i spoiler, då alla kanske inte vill veta:

Väldigt intressant. Kan nog tänkas bli lite rotation med, då Mikael sagt att de övat in fem låtar från PC, och något om att de hade 30 låtar de ville spela.
Citera
2014-10-14, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tycker den var helt klart bättre Heritage, och även Damnation (om vi ska jämföra med tidigare enbart clean skivor), men som helhet hamnar den ändå bara 7a-8a i deras diskografi. Lyssnade på Morningrise igår, och den är helt klart underskattad och väldigt bra. Tycker Opeth's riffs och låtstrukturer var mycket mer intressanta på tidigare skivor.
Helt klart, tyckte allt efter Damnation vart för grötigt och bara riffonani, plus att influenserna skiner genom mycket mer på senare tid.

Har hur som helst inte lyssnat på senaste, men är den mer som Damnation eller som Heritage? Dvs metal eller prog rock? Gillade inte den senare nämligen, medan Damnation är den platta jag tycker är bäst.
Citera
2014-10-14, 13:37
Moderator
zanteras avatar
Pale Communion fortsätter i Heritage-stilen men är lite mindre jazzig och mer strukturerad, trots att den är mer åt det progressiva hållet. Ingen metal direkt, utan ungefär samma tyngd som Heritage hade, fast bättre låtar och lite bättre som helhet. Det märks att Opeth anpassat sig mer till sin nya stil och kan göra något bättre av det.

Med tanke på hur låtlistorna på turnén ser ut så kanske Mikael ändå värmer upp lite på tanken med att göra mer metal, eller ha mer growls i framtiden. Det hade varit välkomnat.
Citera
2014-10-19, 11:48
Medlem
Fargoths avatar
En trevlig artikel om Still Life, som firar 15 år i år: http://www.popmatters.com/column/182428-benighted-by-beauty-the-legacy-of-opeths-still-life/

Även om jag rankar några skivor högre så är Still Life fortfarande en fantastisk platta. The Moor är utan tvekan en av Opeths bästa låtar. Atmosfären
Citera
2014-11-16, 18:19
Medlem
MyNameIsTakens avatar
Dom var riktigt bra igår på Munchenbryggeriet.

The Grand Conjuration var bästa låten tycker jag.
Citera
2014-11-16, 19:53
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsTaken
Dom var riktigt bra igår på Munchenbryggeriet.
The Grand Conjuration var bästa låten tycker jag.

Hur var setlisten och publiken
Mera info tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in