Citat:
Ursprungligen postat av
Tord_Ywel
Motorn körs till 95% på tomgång till halv gas. Jag har inte extremt bra koll på när det sotar men kör man på halvgas så sotar det igen på kortare tid.
Om du kör på halvgas sotar den igen fortare än vad? Tomgång? Fullgas?
"Bluddrar" och/eller "fyrtaktar" (tänder vartannat varv) motorn vid något gaspådrag?
Kör motorn ordentligt varm på fullgas en stund och titta hur tändstiftet ser ut efter det.
Och ordentligt varm och sedan halvgas en stund.
Och ordentligt varm och sedan tomgång en stund.
Har du tittat på hur gnistan på tändstiftet ser ut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tord_Ywel
Det är när man kommer in på sånt här som min brist på kundskap inom området blir väldigt uppenbar, jag får ågren bara av att läsa allt som jag kanske måste gå igenom

Men då har man då ingen avsaknad av saker att göra ett tag in på vintern.
Din förgasare är nog betydligt simplare än de som beskrivningarna gäller.
Har du bensinslang med gummiblåsa?
Om flottörventilen läcker brukar det lukta och droppa bensin om man klämmer lagom hårt på den en stund.
Luftskruven brukar vara enkel att justera. Kör motorn varm. Ställ den på tomgång och skruva luftskruven
till högsta varvtal. (Notera hur den stod från början om det skulle skita sig.)
Har du kollat att chokespjället öppnar helt?
Du brukar inte "hänga handväskan på chokereglaget" va?
Något annat (trottelnålar, munstycken, ...) brukar inte bli fel av sig själva.
Annat som kan hända (tjuvluft, skit i munstycken, ...) brukar leda till för mager blandning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tord_Ywel
Så det kan vara en ide att prova med ett BP5HS? Glömde även nämna att motorn oftast körs i minusgrader den här tiden på året om det kan ha någon betydelse?
Om du bara kollar så att det inte ser ut att bli för varm borde det inte skada att prova.
Minusgrader hjälper ju inte till att hålla tändstiftet tillräckligt varmt, men det KAN vara så att det
bara är blandningen som är för fet. Fast vid tomgång kan du ju själv se till själv att blandningen
blir rätt mha luftskruven.