2014-11-14, 23:57
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
[quote=Quoter|51107440]Ja, det kan finnas rättssäkerhetsproblem i Sverige. Det kan även finnas problem med att gärningsmän kommer undan alltför lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Inga problem egentligen. Domstolen måste utesluta alternativa händelseförlopp. I det här kokar det ner till att Linda dog en naturlig död eller att hon avled av en olycka eller att någon annan mördade henne. Vad anser du att sannolikheten för det är? En promille, eller? Jag påstår nog att indicierna duger för att döma Mats för mord. Alla andra alternativ är för verklighetsfrånvarande. Men i Sverige är domstolar alltför nervösa att döma diverse folk för mord när dödsorsaken är "okänd" eller kroppen borta, samma magplask fick vi se i Marinafallet (första/andra vändan). Alla andra tänkbara alternativ - än att Mats mördade henne - i Linda Chen-fallet känns uteslutna. Domen hade fan i mig känns mycket bättre om Mats-pågen fått ett långt fängelsestraff för mord. Procentsatsen behöver aldrig vara 100 % för en fällande dom, vilket vissa tycks tro.
Ganska fantastiskt resonemang om man använder det som en princip. Så domstolar ska kunna döma alla till ansvar för sådant som inte kan bevisas ha naturlig orsak? Om en maka hittas död i sin bostad så ska hennes make misstänkas och fällas för mord såvida man inte kan hitta en naturlig förklaring till hennes död? Är du medveten om att man många gånger inte kan fastställa hur folk har dött? Vem är det som ska dömas då? Den som senast såg personen i livet?

Visst, svenska domstolar har inga problem med att göra långtgående hypotetiska resonemang för att fälla åtalade så den oinsatte kan ifrågasätta varför domstolarna plötsligt blivit noga i ett sådant här fall. Skälet är just principen om att domar måste motiveras - och för att kunna motivera en morddom så måste man redogöra för ungefär hur mordet gick till.
Citera
2014-11-14, 23:59
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Du menar att han borde ha fällts för att ha avsiktligt dödat henne? Hur skulle det ha gått till när det inte ens gått att bevisa att hon dödats?

Det menar nog jag också, den som menar att hon inte dödats uppsåtligen måste framhålla att det finns minst någon enstaka %'s chans/sannolikhet för ett annat dödssätt. Hur resonerar du kring det?
Citera
2014-11-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seeing
Med risk för att verka dum, då jag inte läst varenda sida i tråden. Hur kunde dem fastslå att det var Mats som hade flyttat kroppen och försökt bränna upp den?
Man hittade väl ingen tändare eller dylikt med Mats fingeravtryck? Har för mig att det hade stått en sopcontainer i närheten som polisen inte kontrollerade innan tömning..
Var det indicier som fällde Mats för skändningen av kroppen?

Men snälla ; det var UFO inte lilla mats som flyttat kroppen och bla bla bla ...
Citera
2014-11-15, 00:08
Medlem
Jag ställde en fråga. Jag har inga som helst tvivel på att det var någon annan en Mats som berövade Linda livet.
Om jag omformulerar frågan. Hur kunde Mats Bli dömd för att ha flyttat kroppen? fanns det klara bevis eller byggde det på indicier som pekade ut honom? I sånna fall, varför gick det inte att göra likadant vid mordanklagelserna?
Citera
2014-11-15, 00:09
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ganska fantastiskt resonemang om man använder det som en princip. Så domstolar ska kunna döma alla till ansvar för sådant som inte kan bevisas ha naturlig orsak? Om en maka hittas död i sin bostad så ska hennes make misstänkas och fällas för mord såvida man inte kan hitta en naturlig förklaring till hennes död? Är du medveten om att man många gånger inte kan fastställa hur folk har dött? Vem är det som ska dömas då? Den som senast såg personen i livet?

Den naturliga orsaken är vad, i procent mätt? När indicierna är så pass graverande mot Mats-pågen så bör det finnas ett stöd i utredningen för att hon avled naturligt. Hade hon svagt hjärta eller vad?

Jag är medveten om att många gånger så dör folk av orsaker som man inte kan säga till 100 % vad de berodde på, drunkning eller fall i trappor etc. Linda Chen-fallet är fan inget som påminner om ett naturligt dödsfall. Det påminner mig om ett jävla sambomord som vi har sett ungefär 500 stycken av i svensk kriminalhistoria.

Citat:
Visst, svenska domstolar har inga problem med att göra långtgående hypotetiska resonemang för att fälla åtalade så den oinsatte kan ifrågasätta varför domstolarna plötsligt blivit noga i ett sådant här fall.

Det finns flera som blivit dömda för mord på "lagomt" svag bevisning förut, jag förstår inte direkt varför en kropp eller dödsorsak behövs för att utesluta alternativ. Se Marinafallet så får du se hur 2 domstolar slog knut på sig själva för att inte döma den som stod tilltalad.

Citat:
Skälet är just principen om att domar måste motiveras - och för att kunna motivera en morddom så måste man redogöra för ungefär hur mordet gick till.

Har du läst Södertäljedomen mot nätverkets ledare? Han är dömd för att ha anstiftat flera mord. Det finns inga saftiga bevis, bara ett antal indicier som är mycket besvärande. Vi vet inte speciellt mycket mer om hur morden anstiftades än hur mordet på Linda Chen utfördes. Vi vet bara att i det enda fallet så räckte det och i det andra inte.
Citera
2014-11-15, 00:12
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jag ställde en fråga. Jag har inga som helst tvivel på att det var någon annan en Mats som berövade Linda livet.
Om jag omformulerar frågan. Hur kunde Mats Bli dömd för att ha flyttat kroppen? fanns det klara bevis eller byggde det på indicier som pekade ut honom? I sånna fall, varför gick det inte att göra likadant vid mordanklagelserna?

Ja, att någon annan skulle ha flyttat kroppen kunde uteslutas. Att någon annan mördat henne eller att hon dött av en olycka eller naturlig dödsorsak kunde tydligen inte uteslutas. Det skulle vara jävligt intressant om Falu tingsrätt angett en procentsatts för det sistnämnda. Nu tror jag faktiskt inte en sekund på att hovrätten gjort annorlunda, det är helt enkelt så det fungerar i dagens Sverige. Saknas kropp är det lugnt, saknas dödsorsak är det lugnt. Saknas det bevis kan du bli dömd.
Citera
2014-11-15, 00:21
Medlem
Grandiosos avatar
Allt talar ju givetvis för att Linda bragtes om livet medelst strypning med tanke på
avsaknaden av tungbenet.
Där mjukdelar på en död kropp är skadade, där angriper också
djur i första hand. Så här har då följaktligen halspartiet haft skada.

Och låt mig än en gång erinra om de här raderna, skrivna av en användare från ett annat forum:

Det är rättsläkaren som får stå för att sakna rim och reson i att inte i sitt intyg till rutan "Dödsorsak okänd" foga en mening om vad som är mest sannolikt: Mord, olycka eller naturlig död utifrån de omständigheter i övrigt. Rättsläkarna kan göra inspektion på brottsplats eller fyndplatsen, som i detta fall. Man han konstaterat att det är en fynd- men inte brottsplats i detta fall.

Borde inte en rättsläkare utifrån sin vetenskap kunna dra en enda vettig (rim och reson) slutsats om hur sannolikt det är att en 32-årig kvinna plockar bär och svamp, faller död ner av halsproblem och sen flyttas av en annan person till en plats där räven skadar just halsen så att man inte objektivt kan se om det var struplocksinflammation eller strypning av annan person föregått döden? Visst finns det väl vetenskap, som visar något om den medicinska standarden i detta hänseende? Rättsläkarna behöver faktiskt bara redovisa hur stor sannolikheten är för mord kontra normal död är istället för att gång efter annan hävda att de inte kan intyga något.

Rättsläkarnas uppgift är ju inte, som en professor sa, se till att inga oskyldiga fälls av domstolarna, för just den detaljen sköter domstolarna. Rättsläkarna ska se till att formulera sina intyg objektivt så att domstolarna ska kunna avgöra skuldfrågan utan att det drabbar målsägaren/de döda på detta vis. Till det objektiva sakinnehållet SKA rättsläkarna rimligen foga en sammanfattande analys utifrån vetenskapliga kunskaper om sannolikheten för "normal död" kontra mord föreligger i enskilda fall. Det är extremt obilligt att kryssa i en ruta för "dödsorsak okänd" och sen inte dra en enda slutsats om vad som är mest sannolikt i jämförelse med andra liknande fall.

Mera här: https://www.flashback.org/sp50442289

En annan rättsläkare så vet i fan hur det kunnat gått här...

Varför har förresten inte lille räkfrossaren från Lottefors velat att polisen skulle jaga ifatt
di där otäcka kinesjävlarna som gjorde några dagar i hans liv till ett smärre helvete i och
med att de stängde in stackaren i ett bagageutrymme, bara med sällskap av gamla räkor
och strimlad biff eller vad fan det nu var mer? Borde kanske visat sig mera angelägen om
att dessa asiatiska filurer skulle spåras upp en gång för alla och i synnerhet med tanke
på att han även väl lägger skulden för Lindas död på dessa kineser?
Begriper inte hans brist på engagemang i saken.
Citera
2014-11-15, 00:27
Medlem
Ja rättsystemet blir man väl aldrig klok på
Är lite imponerad över Mats psyke ändå. Hur fan kunde han hålla sig så jävla kall? Både vid förhör, TV intervjuer och dessutom efter att dem hittat honom med Lindas sönderbrända kropp intill..
Dem kanske var för snälla på lille Mats, förhörsledarna i Falun?
Citera
2014-11-15, 00:44
Medlem
En sak har Mats lyckats med iaf och det är att väcka folks reaktioner. Inte många fall på flashbacks forum som har så många sidor och inlägg.
Här sitter vi nu ett antal användare en sen fredagkväll och skriver om just dig Mats, istället för att koppla av framför TVn eller kanske läsa en bra bok. Det här fallet är ingenting som kommer att glömmas bort av svenska folket i första taget.
Citera
2014-11-15, 02:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En sak har Mats lyckats med iaf och det är att väcka folks reaktioner. Inte många fall på flashbacks forum som har så många sidor och inlägg.
Här sitter vi nu ett antal användare en sen fredagkväll och skriver om just dig Mats, istället för att koppla av framför TVn eller kanske läsa en bra bok. Det här fallet är ingenting som kommer att glömmas bort av svenska folket i första taget.
Nej, det glöms nog inte bort på länge än. Det har du alldeles rätt i.

Man kan säga så här: Hade Mats erkänt, dömts och sedan suttit sin tid och då i juridisk
mening sonat sitt brott, hade han sannolikt snart varit en fri man.
Då hade det skett ett avslut på historien och folk hade inte ägnat fallet Linda Chen
någon vidare uppmärksamhet längre. Hennes baneman hade ju fått sitt rättmätiga straff
och saken varit ur världen. Även om man som gärningsman efter avtjänat straff bär
på det man gjort mot någon annan och påminns om det understundom av omgivningen,
så har man ändå rätt att känna sig fri från skuld för den har man ju sonat.

Som läget är nu råder ju raka motsatsen; MA går omkring ofri mitt i friheten ty skulden
ligger där hela tiden och tränger på, icke sonad, och ute i samhället förblir han
betraktad som en odömd mördare och hur roligt kan det vara...?

Han var ju verkligen nära att erkänna vid ett eller två tillfällen.
Han hade nog mått bäst i längden om han tagit steget fullt ut och gjort detta.

Slutligen repris på ett förhörsutdrag som visar Mats Alm i högform när det begav sig:

https://www.flashback.org/sp44066850
Citera
2014-11-15, 03:51
Medlem
yasers avatar
Citat:
Din slutledningsförmåga är lysande...
Det är fastslaget i dom att Mats Alm flyttat hennes kropp och försökt förstöra den. Det är nog ingen som argumenterat mot detta, ej heller jag. Hur Alm hittat henne är oväsentligt, de bodde dock tillsammans så det är väl inte omöjligt att han funnit henne i lägenheten?

Hon hittades väl ute i skogen?
Citera
2014-11-15, 04:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Hur Alm hittat henne är oväsentligt, de bodde dock tillsammans så det är väl inte omöjligt att han funnit henne i lägenheten?
Nej, det är verkligen inte oväsentligt hur han kunde hitta henne.
Hans egen historia om hur det gick till, att de elaka kineskidnapparna placerat honom
vid fyndplatsen kan helt bortses ifrån, då den är bevisad vara lögn och förbannad dikt
rakt igenom.
Att han ute på sin vandring skulle råkat snubbla över liket efter den försvunna fästmön
är ju så osannolikt så det går bort det också, vilket är en uppfattning som tingsrätten
också har som bekant.
Nej, det enda som blir rimligt här är att han själv en gång placerat kroppen där den
nu låg i ödemarken ute i Norra Bertilsbo, en bit från Falun. Annars skulle han aldrig
i livet ha hittat den döda kvinnokroppen. (Det kraftigt förruttnade liket var väl dolt och
det var inte mycket som återstod att känna igen av Linda när väl täcket av naturmaterial
avlägsnades tillfullo, men ändå var Mats Alm i stånd att tveklöst identifiera henne som
just den försvunna fästmön som snuvades på att bli brud och istället döden mötte...)

Och sen gällande det andra du skriver i meningen ovan:

Du menar att ifall han skulle påträffat fästmön död i lägenheten, av exempelvis ett
pulsåderbråck i hjärnan, hjärtinfarkt eller genom någon tragisk olycka eller rentav
åstadkommit sin hädanfärd för alldeles egen hand så skulle han i det läget
hellre gjort valet att dra iväg med henne ut till skogs för att gömma
kroppen istället för att omedelbart göra det självklara i situationen och larma efter
ambulans....?
Senast redigerad av Grandioso 2014-11-15 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in