2014-11-14, 20:57
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
'Fantastiskt' är nästan ett understatement, jag är helt hänförd (och emotionellt starkt påverkad) av det här
Tack för bra svar! Tricket är alltså väldigt långsam hastighet, att man kan vara i omloppsbana runt på avståndet 10km kan jag någonstans greppa, 50km känns dock väldigt avlägset. (Omloppstid ~2 veckor med samma ekvation)
Jag hittar inte källan till 50km i just detta nu, det var något som svepte förbi under dagen på någon ESA-relaterad tweet under en diskussion om/huruvida Rosetta kunde detektera Phille visuellt, vilket inte gick då Phille bara skulle vara ca en pixel stor och avståndet nämndes.

Följdfrågan som genast dyker upp blir ju om det finns något maximalt avstånd av vilket man kan cirkulera ett sådant här objekt, när är man inte längre gravitionellt bunden till 'snöbollen', är det p67's fluktuerande la grange punkter som i teorin är det enda som sätter en övre gräns?

Kanske är det så enkelt att man använder mycket motorkraft på Rosetta för att parera?

Urgh, gravitation är oerhört fascinerande.
Den ekvation jag visade är ekvationen för en cirkulär omloppsbana. I praktiken är omloppsbanor ellipser och då får man använda Keplers lagar.

Cirkulär: v=sqrt(GM/R) där G är gravitationskonstanten, M är massan och R är avståndet till masscentrum. (Egentligen är massan (M+m) men om m är mycket mindre än M fungerar ovanstående.

Elliptisk: v = sqrt(GM(2/R-1/a)) där a är apoapsis, dvs medelavståndet mellan objekten.
(FB) Kometen C/2012 S1 ISON - Chans för mycket ljusstark komet i November 2013 (/mod)

Edit. Läs denna som svar på din andra fråga. Kolla andra ekvationen.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hill_sphere

Och en sista länk, om du orkar läsa. "Orbital Dynamics":
http://www.braeunig.us/space/orbmech.htm
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-11-14 kl. 21:03.
Citera
2014-11-14, 23:11
Medlem
Zynas avatar
Är jättenöjd med svaret Puff, saker o ting föll på plats, tack!

Hillsfärer kan förhållandevis vara riktigt stora även för små objekt (Pluto, Eris!) om de inte är under påverkan av andra kroppar.

Problemet med ny kunskap är alla nya frågor som dyker upp, men dem tar jag en annan gång
Citera
2014-11-15, 00:03
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Är jättenöjd med svaret Puff, saker o ting föll på plats, tack!

Hillsfärer kan förhållandevis vara riktigt stora även för små objekt (Pluto, Eris!) om de inte är under påverkan av andra kroppar.

Problemet med ny kunskap är alla nya frågor som dyker upp, men dem tar jag en annan gång
Inga problem, har jag tid kan jag säkert svara på fler frågor.

Sambandet är egentligen inte speciellt konstigt, det är det avstånd mellan två kroppar där de cirkulära omloppshastigheterna tar ut varandra. Sedan löser man ut det ena avståndet.

Här är i alla fall Hillsfären för 67P, där vi här även tar hänsyn till excentriciteten:
http://m.wolframalpha.com/input/?i=5.1806*10%5E11*%281-0.64102%29*%2810%5E13%2F%286*10%5E30%29%29%5E%281% 2F3%29+meters&x=0&y=0

Lägg inte så stor vikt i värdesiffrorna, 200km duger.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-11-15 kl. 00:10.
Citera
2014-11-15, 00:12
Medlem
Syeks avatar
Vart kan man plugga för att lära sig mer om rymden?
Citera
2014-11-15, 00:36
Medlem
När fick man reda på att gasjätteplaneterna (Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus) är just detta och inga stenplaneter?
Citera
2014-11-15, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syek

alltomvetenskap.se
Wikipedia
Läs här på forumet
Läs böcker
Kolla dokumuntärer
Googla
Citera
2014-11-15, 01:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
När fick man reda på att gasjätteplaneterna (Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus) är just detta och inga stenplaneter?
1633 ska Fontana ha varit först med att skriva om Jupiters bälten, men andra kan ha sett dem tidigare (men tidigast 1610 då Galileo introducerade teleskopet i astronomin). Cassini såg under 1660:talet och framåt den röda fläcken komma och gå. Det borde ha gjort hypotesen att Jupiter är molnig naturlig att godta. Med Newtons mekanik kunde mot slutet av 1600:talet Jupiters massa beräknas och eftersom dess avstånd och volym var känd, så kunde man förstå att dess densitet var en fjärdedels av Jordens, 30% mer än vatten. Så jag skulle tro att Jupiter redan då ansågs bestå mest av atmosfär.
Senast redigerad av Fri 2014-11-15 kl. 01:47.
Citera
2014-11-15, 06:47
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
alltomvetenskap.se
Wikipedia
Läs här på forumet
Läs böcker
Kolla dokumuntärer
Googla

Alternativt i kombination med:
Gå med i din lokala astronomiförening, håll utkik efter föreläsningar.
Gå en kurs på folkhögskola eller universitet. Introduktion.
Citera
2014-11-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syek

Rymdgymnasiet i Kiruna kanske?

http://www.rymdgymnasiet.com/

eller motsvarande kurser för vuxna.
Citera
2014-11-20, 08:19
Medlem
Anarkhoss avatar
Kvasarers rotationsaxlar är riktade längs med det filament de befinner sig i:

http://www.eso.org/public/sweden/news/eso1438/

Innebär detta något nytt eller var det en redan väntad upptäckt? Hur har denna struktur bildats? Är det bara pga gravitation som allt annat?

Ursäkta mina dumma frågor.
Citera
2014-11-20, 10:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Kvasarers rotationsaxlar är riktade längs med det filament de befinner sig i:

http://www.eso.org/public/sweden/news/eso1438/

Innebär detta något nytt eller var det en redan väntad upptäckt? Hur har denna struktur bildats? Är det bara pga gravitation som allt annat?

Ursäkta mina dumma frågor.
Hutsemékers och Sluse har räknat fel nånstans. Det vore ju helt orimligt att kvasarer, roterande svarta hål, skulle orientera sig på något sätt som har med mycket större strukturer, som den mörka materians intergalaktiska filament, att göra. Hur skulle det gå till? Universum är inte helt jävla knäppt. Liv må inte vara det, men knäpphet är definitivt lokalt baserat på Jorden, vad jag vill tro i alla fall. 1% sannolikhet att det de sett var slumpmässigt, skriver de. Well, 1% av artiklar publicerade om astronomi har otur.

Som de själva avslutar med sin sista mening:
"The existence of correlations in quasar axes over such extreme scales would constitute a serious anomaly for the cosmological principle".
Citera
2014-11-20, 13:44
Medlem
Anarkhoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hutsemékers och Sluse har räknat fel nånstans. Det vore ju helt orimligt att kvasarer, roterande svarta hål, skulle orientera sig på något sätt som har med mycket större strukturer, som den mörka materians intergalaktiska filament, att göra. Hur skulle det gå till?
Jag som ställde frågan först har så klart inget svar på detta. Men som du säger är det ju mörk materia man anser ligga bakom universums struktur med filament. Detta pga dess gravitation som attraherar all baryonisk materia. Så kan det inte vara så enkelt att det är gravitation som styr även denna struktur (om forskningsrapporten nu stämmer)?

Var lite det som jag ville ha svar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Universum är inte helt jävla knäppt. Liv må inte vara det, men knäpphet är definitivt lokalt baserat på Jorden, vad jag vill tro i alla fall. 1% sannolikhet att det de sett var slumpmässigt, skriver de. Well, 1% av artiklar publicerade om astronomi har otur.

Någon annan som inte är lika pessimistisk? Eller är det helt enkelt så att de bara har räknat fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in