2014-11-12, 21:44
Medlem
Ja men kontaktstycket går bara sätta 'rätt eller fel' och det kvittar ju om du har lagt det fel iomed att glödlampan ändå är brunnen.

Ja det är väldigt trångt och Jag själv har samma problem med på tok förstora händer för dagens bilar..

Lämna på auktoriserad verkstad gjorde Vi engång och det kostade över 500 kronor för dem tar ju betalt för varje påbörjade timme även om det bara tog en kvar knapt.

Låsbygeln fungerar exakt som på det sättet du beskrev.
Citera
2014-11-13, 16:00
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Ja men kontaktstycket går bara sätta 'rätt eller fel' och det kvittar ju om du har lagt det fel iomed att glödlampan ändå är brunnen.

Ja det är väldigt trångt och Jag själv har samma problem med på tok förstora händer för dagens bilar..

Lämna på auktoriserad verkstad gjorde Vi engång och det kostade över 500 kronor för dem tar ju betalt för varje påbörjade timme även om det bara tog en kvar knapt.

Låsbygeln fungerar exakt som på det sättet du beskrev.

Tack för infot, här är en bild hur det ser ut, det finns ingen sprint där, men jag funderade för att det finns ju två stycken bultar där som är runt 8-10 mm om man lossar på dessa så att man får ut lamphuset sen.

http://www.anony.ws/image/Djoq
Citera
2014-11-13, 17:31
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Tack för infot, här är en bild hur det ser ut, det finns ingen sprint där, men jag funderade för att det finns ju två stycken bultar där som är runt 8-10 mm om man lossar på dessa så att man får ut lamphuset sen.

http://www.anony.ws/image/Djoq

Ja det är så du måste göra. Du får ut hela lamphuset. På senare modeller, och även på 40-50 modellerna så finns det en sprint eller pinne som man lyfter så kan man vrida ut lamphuset.
Föredömligt av Volvo faktiskt, det borde fler bilfabrikanter kolla på.
Citera
2014-11-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja det är så du måste göra. Du får ut hela lamphuset. På senare modeller, och även på 40-50 modellerna så finns det en sprint eller pinne som man lyfter så kan man vrida ut lamphuset.
Föredömligt av Volvo faktiskt, det borde fler bilfabrikanter kolla på.

Tack så mycket, efter att ha forskat också nu idag så det är så man måste göra, ja det är mycket lättare då med en sprint eller en pinne faktiskt i senare modellerna som man drar upp, sen i användarhandboken så borde ju Volvo ha skrivit klarare med att lossa på bultarna ovanpå, istället som nu så skrev boken att lossa på lamphuset, sen en stor pil som pekade framåt, men ingen tydligare beskrivning.
Citera
2014-11-13, 18:19
Medlem
Har väldigt svårt att tro att den bara sitter i dem 2 skruvarna som ser ut att vara 10mm? Men kankse bara gör det?

Vet inte hur kallt ni har i huvudstaden (Med tanke på ditt nick.) men skulle då velat att bilen stått inne i garaget några dagar så plasten inte går sönder. Håller ju ingenting vid kallgrader.

Fast ni kanske inte har minus än
Citera
2014-11-13, 18:42
Medlem
P55s avatar
Citat:
Har väldigt svårt att tro att den bara sitter i dem 2 skruvarna som ser ut att vara 10mm? Men kankse bara gör det?

Vet inte hur kallt ni har i huvudstaden (Med tanke på ditt nick.) men skulle då velat att bilen stått inne i garaget några dagar så plasten inte går sönder. Håller ju ingenting vid kallgrader.

Du kan vara lugn. Det är nu inte leksaksplast från tidigt 70-tal vi pratar om utan det här plastmaterialet vi pratar om är noga utprovat av Volvo och även av andra biltillverkare. Skruvade förresten på en Mercedes 500 från början av 90-talet nyligen och det är mycket plastbitar där med, som håller!
Sen din kommentar om huvudstaden är ju bara löjlig.
Citera
2014-11-13, 18:50
Medlem
Citat:

Ja 10mm är det nog, jag vet inte heller om det är dessa skruvar men allt pekar åt det hållet, här är det 8 plusgrader nu, men jag råkade ha sönder ena lilla clipset när jag drog upp dessa igår, man ser på bilden att ena clipset på toppen är sönder, men den var extra tunn och den gör tydligen ingen nytta där.Men man måste ju vara varsam ändå med plastdetaljer.
Citera
2014-11-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Du kan vara lugn. Det är nu inte leksaksplast från tidigt 70-tal vi pratar om utan det här plastmaterialet vi pratar om är noga utprovat av Volvo och även av andra biltillverkare. Skruvade förresten på en Mercedes 500 från början av 90-talet nyligen och det är mycket plastbitar där med, som håller!
Sen din kommentar om huvudstaden är ju bara löjlig.

Nej Jag vet nog själv att det inte är leksaksplast eftersom Jag själv grejjat mycket med Volvo V70/S60 med just att byta glödlampor .
Men sa bara så att man tänker på det för om Jag skulle gått ut nu och pillat i min lykta på V70 skulle nog clipsen spräckas illa kvickt då termometern visar -26c nu .

TS: Det är nog som du säger ingen fara med det clipset som råkade gå sönder, ser ut att bara vara till gummilisten ovanför lyktan.
Citera
2014-11-13, 19:38
Medlem
Citat:

TS: Det är nog som du säger ingen fara med det clipset som råkade gå sönder, ser ut att bara vara till gummilisten ovanför lyktan.

Ja precis, det är just gummilisten som dessa clips går till.
Citera
2014-11-14, 20:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Nej Jag vet nog själv att det inte är leksaksplast eftersom Jag själv grejjat mycket med Volvo V70/S60 med just att byta glödlampor .
Men sa bara så att man tänker på det för om Jag skulle gått ut nu och pillat i min lykta på V70 skulle nog clipsen spräckas illa kvickt då termometern visar -26c nu .

-26? Bor du i Sverige?
Citera
2014-11-18, 18:33
Medlem
Jag ringde ett samtal till Volvo och frågade hur man får bort lamphuset, jag fick ett svar att på just 08 modellen så då går det inte att ta bort lamphuset, utan man måste byta lampan genom motorrummet eller att ta bort stötfångaren fram och gå igenom undersidan.Jag provade igen idag genom motorrummet öppnade täcklocket, drog ut kontakten, jag kom åt klämfjädern lyckades att få ned den.Det var ett helsike att rikta in lampan rätt, men jag lyckades med att få dit den, men när jag sen skulle sätta tillbaka klämfjädern, så då hade den lossnat, så min fråga nu är kommer ljusbilden att ändra sig utan denna klämfjäder? för nu lyser lampan utan klämfjäder.Sen att tilläggas att få dit klämfjädern är ju som att hitta en nål i en höstack .
Senast redigerad av SituationStockholm 2014-11-18 kl. 18:37.
Citera
2014-11-18, 18:52
Medlem
Citat:

Enda som kan vara klurigt är att få glödlampan "rätt in ihålet" så den går rätt in i reflektorn och inte helt snett men om du samtidigt kollar in i lamphuset när du gör detta är det inga problem..

Ja, det var klurigt, den drog antingen nedåt eller åt uppåt, men jag lyckades till slut, men nu som sagt så sitter den där utan en låsfjäder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in