Citat:
Ursprungligen postat av
buddyeh
Intressant!
Är det så att tryptofan är lite mildare för kroppen, då kroppen behöver jobba lite mer för att slutligen ha seratoninet?
Många säger ju att SSRI är lite halvdåligt på det sättet med personligheten osv. Jag är "bara" fast i en väldigt negativ tankebana med oerhörd rädsla för kroppsliga symptom. Vill naturligtvis inte äta medicin, men IOM det gått så pass lång tid så kanske något som liksom lyfter en lite är nödvändigt..
Jag äter både nyttigt och onyttigt. Tränar väldigt mycket, och till lunch/middag håller jag mig främst till hälsosamma sallader, soppor och wraps. Sen äter jag nuförtiden lite onyttigare framemot kvällen. Onödigt mycket med snacks.. Sen kanske tiderna blir väldigt varierande från dag till dag.
Så nu när du säger det så märker jag att det finns lite att jobba på när det gäller rutiner, regelbundenhet och karaktär gällande det onödiga småätandet på kvällarna!
Finns det några som helst varningar för 5-HTP man borde veta om?
Jag sitter själv i en sits där jag är alldes rädd för kroppsliga symtom,bara jag får ett hudutslag eller nåt så spinner mitt huvud vidare in på rädsla. Men går på kbt nu för att ändra mitt inlärda beetendemönster. Men just kosten är viktig har jag insett.
Nu slipper jag den där jobbiga intesiva rädslan och kan lättare avstyra tankarna.
I mat som innehåller protein finns det aminosyror som är tryptofan bland annat. Finns i kött,fisk,fågel,kvarg, rotfrukter,bananer,ägg,rödbetor finns nåt ämne som också hjälper till att öka sertoinet (minns inte vad ämnet hete dock). Så försök lägga fokus att äta mer proteiner . Antar dock att du äter en del protein nu men troligen inte tillräckligt.
Viktigt att få i sig alla mineraler,vitaminer m.m
En kanon god sallad om man verkligen vill få i sig mycket och bra ämnen är. Du tar babyspenat,rocola, fetaost,rödbetor och lamkött

.
Många är ju lite rädda för bananer då det innehåller snabba kolhydrater men bra för oss som tränar.
Men det innehåller jätte mycket tryptofan. Fördelen med att det är just snabba kolhydrater så det går fortare ut i kroppen och då kommer denna aminosyran tryptofan också tas upp snabbare.
Innan åt jag alldes för mycket kolhydrater och hoppade över måltider, vilket ledde till lågt blodsocker, som i sin tur ger biverkningar som mer oro,ängslan,synstörningar,huvudvärk,illamående,hum örsvängningar.
Men så fort jag la om kosten så började den förbannade intensiva rädslan att lägga sig.
Nu äter jag mycket protein till varje måltid ,för nu ger jag ju hjärnan det den behöver. Nämligen tryptofan. Har proppat in kylen med kvarg,ägg,rödbetor och skit=D.
5htp och tryptofan skiljer sig lite. Jag har hört mer biverkningar ifrån 5htp än tryptofan.
5htp är mer aktivare och starkare än tryptofan.
Det sägs att 5 htp kan ge hjärtproblem om man nu har ett dålig hjärta. Fast för mycket sertoin är ju farligt för kroppen och detta problem förrekommer även hos dom vanliga ssri.
Kommer hela tiden preparet som liknar 5htp. Men som säljs lagligt. Som zenbev och Saframyl , saframyl är ifrån saffran. Som har ett ämne som heter SATIEREAL som ökar också seratoniet.
Så finns alltid en lite mildare vägar att gå.