2014-11-14, 10:11
Medlem
Hej!
Jag har nu haft problem i typ ett år med min ångest. Är livrädd för hjärtfel, och det stör mig i min idrottsliga satsning rätt rejält.

Tillsammans med min husläkare och en psykiatrisk läkare har vi kommit fram till att medicinering skulle kunna vara motiverad..

Jag är lite rädd för sådana här mediciner. Mina läkare vill ge mig SSRI, men jag är lite osäker på vad det innebär. Påverkar det personligheten eller något annat dylikt? Finns det några här med erfarenhet?

Och hur ser det ut med alternativ till SSRI? Eller är SSRI det bästa som finns?
Citera
2014-11-14, 10:57
Medlem
mummas avatar
Beror ju på vad grunden till din ångest är. Är din ångest pga att du är rädd att få hjärtfel eller att du får hjärtfel av medicinerna?

För vissa funkar SSRI jättebra, men för mig fungerar det inte alls, så jag använde en NDRI som påverkar Noradrenalin och Dopamin mer. Enligt min åsikt är det att de flesta läkare i Sverige är okunniga och bara skriver ut SSRI när det finns bättre alternativ.

Nej, personligheten blir inte påverkad. Men som sagt enbart medicinerna botar inte, man måste ändra sitt tankesätt lite för att komma bort från negativ tankespiral.
Citera
2014-11-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Beror ju på vad grunden till din ångest är. Är din ångest pga att du är rädd att få hjärtfel eller att du får hjärtfel av medicinerna?

För vissa funkar SSRI jättebra, men för mig fungerar det inte alls, så jag använde en NDRI som påverkar Noradrenalin och Dopamin mer. Enligt min åsikt är det att de flesta läkare i Sverige är okunniga och bara skriver ut SSRI när det finns bättre alternativ.

Nej, personligheten blir inte påverkad. Men som sagt enbart medicinerna botar inte, man måste ändra sitt tankesätt lite för att komma bort från negativ tankespiral.
NDRI, är det samma princip, men påverkar andra delar av systemet?

Jag har ångest över tron att jag har hjärtfel. Dubbelslag, hjärtklappningar och sånt som jag blivit rejält undersökt om skrämmer ihjäl mig nästan, speciellt när jag tränar.

Planen är typ att testa SSRI tillsammans med KBT.
Citera
2014-11-14, 12:01
Medlem
R.Rs avatar
De flesta antidepressiva påverkar din personlighet på så sätt att du blir mer avtrubbad.

5-HTP är ett värdigt alternativ till SSRI då det i studier t.o.m har presterat bättre än vissa SSRI's.
Citera
2014-11-14, 18:26
Medlem
E.W.s avatar
Flyttas:

Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2014-11-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddyeh
Hej!
Jag har nu haft problem i typ ett år med min ångest. Är livrädd för hjärtfel, och det stör mig i min idrottsliga satsning rätt rejält.

Tillsammans med min husläkare och en psykiatrisk läkare har vi kommit fram till att medicinering skulle kunna vara motiverad..

Jag är lite rädd för sådana här mediciner. Mina läkare vill ge mig SSRI, men jag är lite osäker på vad det innebär. Påverkar det personligheten eller något annat dylikt? Finns det några här med erfarenhet?

Och hur ser det ut med alternativ till SSRI? Eller är SSRI det bästa som finns?
Man bör tänka sig för innan man använder ssri. Jag ångrar att jag aldrig kollade upp skiten innan .
Alla påverkad olika av dom men för många som mig blir man som en zombie. Man kan inte gråta, vara glad, eller bli arg. Man blir bara likgiltig och får en massa biverkningar.

Du skulle testa kbt istället och kanske 5htp. 5 htp har funnits på hälsokosten men blev sen bannad pga det blev klassat som ett läkemedel . Men inte godkänt i Sverige. Men den funkar bättre än ssri , utan biverkningar . Kostrådgivare och dom som jobbar inom hälsa rekommendera 5htp.
Så med andra ord, det är en bra produkt!

Sen hos hälsokosten finns det nåt som heter zenbev , som ännu är lagligt.det är pumpafrön extrat( om ja minns rätt). I det finns det 50gram tryptofan .
Som är också ett väldigt naturligt sätt för kroppen att få i sig.

Tryptofan är ett hormon som kommer innan 5htp . Och sägs att tryptofan är en bättre hormon att börja med istället för 5 htp. Men det där är väldigt induvellt hur.

Får man fråga, hur äter du? Kosten är en viktig byggsten . Om du slarvar så är det väldigt lätt att bli för orolig och få ångest.
Citera
2014-11-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Man bör tänka sig för innan man använder ssri. Jag ångrar att jag aldrig kollade upp skiten innan .
Alla påverkad olika av dom men för många som mig blir man som en zombie. Man kan inte gråta, vara glad, eller bli arg. Man blir bara likgiltig och får en massa biverkningar.

Du skulle testa kbt istället och kanske 5htp. 5 htp har funnits på hälsokosten men blev sen bannad pga det blev klassat som ett läkemedel . Men inte godkänt i Sverige. Men den funkar bättre än ssri , utan biverkningar . Kostrådgivare och dom som jobbar inom hälsa rekommendera 5htp.
Så med andra ord, det är en bra produkt!

Sen hos hälsokosten finns det nåt som heter zenbev , som ännu är lagligt.det är pumpafrön extrat( om ja minns rätt). I det finns det 50gram tryptofan .
Som är också ett väldigt naturligt sätt för kroppen att få i sig.

Tryptofan är ett hormon som kommer innan 5htp . Och sägs att tryptofan är en bättre hormon att börja med istället för 5 htp. Men det där är väldigt induvellt hur.

Får man fråga, hur äter du? Kosten är en viktig byggsten . Om du slarvar så är det väldigt lätt att bli för orolig och få ångest.

Intressant!

Är det så att tryptofan är lite mildare för kroppen, då kroppen behöver jobba lite mer för att slutligen ha seratoninet?

Många säger ju att SSRI är lite halvdåligt på det sättet med personligheten osv. Jag är "bara" fast i en väldigt negativ tankebana med oerhörd rädsla för kroppsliga symptom. Vill naturligtvis inte äta medicin, men IOM det gått så pass lång tid så kanske något som liksom lyfter en lite är nödvändigt..

Jag äter både nyttigt och onyttigt. Tränar väldigt mycket, och till lunch/middag håller jag mig främst till hälsosamma sallader, soppor och wraps. Sen äter jag nuförtiden lite onyttigare framemot kvällen. Onödigt mycket med snacks.. Sen kanske tiderna blir väldigt varierande från dag till dag.

Så nu när du säger det så märker jag att det finns lite att jobba på när det gäller rutiner, regelbundenhet och karaktär gällande det onödiga småätandet på kvällarna!

Finns det några som helst varningar för 5-HTP man borde veta om?
Citera
2014-11-14, 21:43
Bannlyst
Du ska nog hålla dig borta från 5-HTP om du är livrädd för hjärtfel.
Citera
2014-11-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Du ska nog hålla dig borta från 5-HTP om du är livrädd för hjärtfel.
Hur kommer det sig? Har lite högt blodtryck (som min läkare säger högst sannolikt beror på min stress/ångest), och 5-HTP sägs ha positiv effekt på blodtrycket.

Vad är det som du syftar på? :/
Citera
2014-11-14, 22:24
Bannlyst
Citat:
Hur kommer det sig? Har lite högt blodtryck (som min läkare säger högst sannolikt beror på min stress/ångest), och 5-HTP sägs ha positiv effekt på blodtrycket.

Vad är det som du syftar på? :/

Det beror på att 5-HTP omvandlas till serotonin men enbart en liten del av detta går sedan igenom blod och hjärnbarriären medan resten skickas ut i kroppens blodomlopp. Detta kan eventuellt påverka hjärtklaffarna och göra dessa stela beroende på om man har anlag för det samt hjärtfibros. Chansen är dock väldigt liten men eftersom att du påstår att du är livrädd för hjärtproblem så är det viktigt att du är medveten om detta. Jag skulle absolut avråda att man laborerar med 5-HTP om man dessutom vet med sig att man har hjärt och kärlsjukdomar nära i släkten. Vissa avfärdar dock denna teori men rent logiskt så är det fullt möjligt att dessa biverkningar kan ske beroende på genetiska faktorer, dosering o.s.v.

Vart har du läst att 5-HTP skulle ha positiv effekt på blodtrycket? Det är allmänt känt att man ska vara försiktig med just 5-HTP om man faktiskt har högt blodtryck.

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/5hydroxytryptophan-5htp

Det är dumt att börja med SSRI utan att prova exempelvis medicinen buspiron innan. Jag skulle föreslå att du provar den först och kanske kombinerar med någon antihistamin. NDRI som någon skrev om och antidepressiva mediciner som hämmar återupptaget av noradrenalin ska du definitivt hålla dig borta från eftersom att detta ökar mängden noradrenalin som finns tillgängligt i synapsklyftan vilket lär generera högre blodtryck, det kan även öka ångest.

Tryptofan är heller inget hormon som någon skrev utan en aminosyra som förekommer naturligt i vanlig kost. Den finns även syntetiskt framställd. Tryptofan är en "precursor" till 5-HTP, och 5-HTP är en precursor till serotonin. Både tryptofan och 5-HTP är läkemedelsklassade och får inte säljas i Sverige utan recept. Tryptofan kan dock vara klokast att börja laborera med om man vill testa den typen av preparat eftersom att kroppen själv kommer att kunna reglera upptaget och hur mycket 5-HTP som bildas som sedan kan bilda serotonin. Den ångestdämpande effekten kommer dock inte vara direkt påtaglig som om du hade tagit SSRI eller t.e.x. buspiron, då dessa hämmar diverse serotoninreceptorer som genererar ångestdämpande effekt. Dessutom kommer preparat som 5-HTP att sänka dina nivåer av dopamin, du behöver då sätta in ett tillskott på precursors till dopamin, exempelvis tyrosin.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-11-14 kl. 22:39.
Citera
2014-11-15, 01:15
Medlem
Citat:
Intressant!

Är det så att tryptofan är lite mildare för kroppen, då kroppen behöver jobba lite mer för att slutligen ha seratoninet?

Många säger ju att SSRI är lite halvdåligt på det sättet med personligheten osv. Jag är "bara" fast i en väldigt negativ tankebana med oerhörd rädsla för kroppsliga symptom. Vill naturligtvis inte äta medicin, men IOM det gått så pass lång tid så kanske något som liksom lyfter en lite är nödvändigt..

Jag äter både nyttigt och onyttigt. Tränar väldigt mycket, och till lunch/middag håller jag mig främst till hälsosamma sallader, soppor och wraps. Sen äter jag nuförtiden lite onyttigare framemot kvällen. Onödigt mycket med snacks.. Sen kanske tiderna blir väldigt varierande från dag till dag.

Så nu när du säger det så märker jag att det finns lite att jobba på när det gäller rutiner, regelbundenhet och karaktär gällande det onödiga småätandet på kvällarna!

Finns det några som helst varningar för 5-HTP man borde veta om?

Jag sitter själv i en sits där jag är alldes rädd för kroppsliga symtom,bara jag får ett hudutslag eller nåt så spinner mitt huvud vidare in på rädsla. Men går på kbt nu för att ändra mitt inlärda beetendemönster. Men just kosten är viktig har jag insett.
Nu slipper jag den där jobbiga intesiva rädslan och kan lättare avstyra tankarna.

I mat som innehåller protein finns det aminosyror som är tryptofan bland annat. Finns i kött,fisk,fågel,kvarg, rotfrukter,bananer,ägg,rödbetor finns nåt ämne som också hjälper till att öka sertoinet (minns inte vad ämnet hete dock). Så försök lägga fokus att äta mer proteiner . Antar dock att du äter en del protein nu men troligen inte tillräckligt.
Viktigt att få i sig alla mineraler,vitaminer m.m
En kanon god sallad om man verkligen vill få i sig mycket och bra ämnen är. Du tar babyspenat,rocola, fetaost,rödbetor och lamkött.

Många är ju lite rädda för bananer då det innehåller snabba kolhydrater men bra för oss som tränar.
Men det innehåller jätte mycket tryptofan. Fördelen med att det är just snabba kolhydrater så det går fortare ut i kroppen och då kommer denna aminosyran tryptofan också tas upp snabbare.
Innan åt jag alldes för mycket kolhydrater och hoppade över måltider, vilket ledde till lågt blodsocker, som i sin tur ger biverkningar som mer oro,ängslan,synstörningar,huvudvärk,illamående,hum örsvängningar.

Men så fort jag la om kosten så började den förbannade intensiva rädslan att lägga sig.
Nu äter jag mycket protein till varje måltid ,för nu ger jag ju hjärnan det den behöver. Nämligen tryptofan. Har proppat in kylen med kvarg,ägg,rödbetor och skit=D.

5htp och tryptofan skiljer sig lite. Jag har hört mer biverkningar ifrån 5htp än tryptofan.
5htp är mer aktivare och starkare än tryptofan.
Det sägs att 5 htp kan ge hjärtproblem om man nu har ett dålig hjärta. Fast för mycket sertoin är ju farligt för kroppen och detta problem förrekommer även hos dom vanliga ssri.

Kommer hela tiden preparet som liknar 5htp. Men som säljs lagligt. Som zenbev och Saframyl , saframyl är ifrån saffran. Som har ett ämne som heter SATIEREAL som ökar också seratoniet.
Så finns alltid en lite mildare vägar att gå.
Senast redigerad av superduper81 2014-11-15 kl. 01:23.
Citera
2014-11-15, 01:33
Medlem
Ps.
Tycker du borde ta upp med din läkare att börja med Kbt istället.
Många läkare ser aldrig grundproblemet utan bara vill lösa det problem som är nu.

Kbt handlar om att ändra sitt beetendemönster man har lärt in sig. Att få hjärnan att reagera annorlunda och ta in ett nytt beetendemönster.

Att ta ssri tar bara bort känslorna. Som rädslan men ditt beetendemönster du har nu blir kvar eftersom den ligger inprogrammerad i din hjärna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in