Citat:
Ursprungligen postat av
Silverte
I dagens Sydöstran säger målsägarbitr. Karin Åkesson Rehnholm att hon kan tänka sig att bio-föräldrarna ansöker om asyl med tanke på vad de utsatts för i hemlandet och vad de riskerar om de återvänder. Hon har ännu inte fått uppdraget att bistå dem, då de nu vill fokusera på rättegången. Rehnholm berättar att Madleen sattes i husarrest av äldre släktingar och att det förbereddes för en skilsmässa mellan makarna pga släktskapet till mördarna.
Madleen har fått uppehållstillstånd i 6 månader och Mohammeds kommer enl. Sydöstran sannolikt att förlängas.
Karin Rehnholm säger att "ingen av föräldrarna har givit henne uppdrag att söka politisk asyl, men det borde väl av lätt förståeliga skäl ligga en sådan vilja och begäran i en framtida riktning, med tanke på vad vi nu vet om familjens utsatthet"
Jag har hört många rövarhistorier men denna tar priset!
Yara ska utnyttjas postumt också.
Min uppfattning är att man utsätter Rami och Madi och nu deras barn, för den faran de sökte asyl för, som också är en rövarhistoria som de nu lyckats förvandla till sanning genom att mörda ett barn. Om någon har glömt så påstod Rami och Madi att de var hotade till livet av släkten.
Den delen av släkten som utgör mest fara för Rami och Madi nu är föräldrarna till det mördade barnet. Jag skulle vilja fråga Karlskrona advokaterna om det en så bra idé att importera klankriget till en ort som historiskt varit en idyll, till en vacker örlogstad som folk varit stolta över?
Min uppfattning var klar från början, att med gällande lagstiftning skall dessa personer inte få stanna i Sverige. Men nu har Rami och Madi PUT, och rätt till skydd, och de kan inte skyddas om bioföräldrarna och resten av denna dubiösa klan beviljas asyl.