2014-11-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Här behövs det följdfrågor till biomamman rörande att Yara uppmanats att "härda ut"!
Vaddå ? Hur var det med Yaras TRAUMA? Hur/vem/vilka hade biomamman tänkt sig skulle behandla Yara för trauma???
Hårdgranska den stilfulla biomamman!

Bra tänkt.

När det går några dagar och intrycken sorteras så kommer man tillbaka till sakfrågan om Yaras korta liv.

Om man håller huvudet kallt så var det inte så imponerande med en kvinna som kunde föra sig, och uttrycka sig bättre än den övriga klanen. För den kapacitet hon visat som vittne i denna rättegång och storyn om resan från Gaza, var en talang som skulle använts för Yaras räkning. Och den talangen hade kunnat räddat Yaras liv!

Madleens stil och kultiverade framtoning, fråntar inte henne ansvaret för sin egen dotters öde som ansvarig för familjen/klanens flytt till Sverige.
Citera
2014-11-13, 15:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag är medveten om att inte biomamman hörs idag. Det behövs många följdfrågor till biomamman rörande att Yara uppmanats att "härda ut"!
Vaddå ? Hur var det med Yaras TRAUMA? Hur/vem/vilka hade biomamman tänkt sig skulle behandla Yara för trauma???
Hårdgranska den stilfulla biomamman!
Vad tror du att det finns för resurser i Gaza/Västbanken?
Vilka referensramar tror du människor som lever där har?

Ett BUP i varje gathörn? För det är ju i princip krig och det måste ju finnas massor av traumatiserade barn där ...

Eller tror du verkligheten kanske ser lite annorlunda ut och att en trygg omgivning i ett land utan krig är mer än de flesta där kan önska sina traumatiserade barn?
Citera
2014-11-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Jag tror som du!

Samma här. Det är på eftermiddagen före 16.00 som det mesta händer.
Citera
2014-11-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad tror du att det finns för resurser i Gaza/Västbanken?
Vilka referensramar tror du människor som lever där har?

Ett BUP i varje gathörn? För det är ju i princip krig och det måste ju finnas massor av traumatiserade barn där ...

Eller tror du verkligheten kanske ser lite annorlunda ut och att en trygg omgivning i ett land utan krig är mer än de flesta där kan önska sina traumatiserade barn?

Det finns faktiskt rätt stora resurser genom FN och mängder av olika hjälporganisationer, utbildad vårdpersonal och så vidare. Stora behov också, givetvis. I Sverige däremot är resurserna helt otillräckliga, när det gäller behandling för PTSD. http://www.dn.se/nyheter/sverige/personer-med-svara-trauman-nekas-vard/
Citera
2014-11-13, 16:12
Medlem
Vilken patetisk karl, den där Rami! Tror han verkligen att åklagaren skall ta hänsyn till hans väl och ve. Långt, långt fängelsestraff hoppas jag dom båda döms till.
Citera
2014-11-13, 16:15
Medlem
Iobberknolls avatar
Här kommer en klipp-och-klistra-sammanställning från fjärde rättegångsdagen i Yarafallet.'

Det blev ganska spännande när Rami helt plötsligt kovände i sina påståenden, från att aldrig ha sett Amani slå till att ha sett henne slå.

Jag förväntade mig något slags utspel från Amani. Men som vanligt bölar hon bara när hon kommer att tänka på hur mycket hon lider eftersom hon inte kan träffa sina pojkar mer än en gång i veckan. Pojkar som hon älskat så mycket att hon agat dem. Patetiskt.

http://minfil.org/u2Tdg8b9bd/Yarar_tteg_ngen_dag_4.rtf
Citera
2014-11-13, 16:17
Medlem
Visst är det lite märkligt att Yaras frånvaro i skolan och skador tycks öka samtidigt som Rami går ner från heltid (SFI) till halvtid. Hans ökade närvaro i hemmet borde väl snarast leda till det motsatta. Eller?
Citera
2014-11-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det finns faktiskt rätt stora resurser genom FN och mängder av olika hjälporganisationer, utbildad vårdpersonal och så vidare. Stora behov också, givetvis. I Sverige däremot är resurserna helt otillräckliga, när det gäller behandling för PTSD. http://www.dn.se/nyheter/sverige/personer-med-svara-trauman-nekas-vard/

Så länge som Yara hade en god man och gick både på skola och fritids verkar hon varit en pigg och alert tjej. Bara att komma ifrån att ha bomber vinande kring huvudet gjorde henne uppenbarligen gott.

Sedan händer något i hemmiljön.
Citera
2014-11-13, 16:21
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst är det lite märkligt att Yaras frånvaro i skolan och skador tycks öka samtidigt som Rami går ner från heltid (SFI) till halvtid. Hans ökade närvaro i hemmet borde väl snarast leda till det motsatta. Eller?

Jag kan ha uppfattat det fel, men jag fick för mig att han sällan var hemma före 16? Jag tror det kan bero på att han inte gärna spenderade tid i hemmet. Jag tror att en bidragande orsak även var att Yara inte fick gå på fritids. Då har hon tvingats spendera mer tid hemma med våldsverkarna.

Sen förvånades jag över att Yara väldigt ofta verkade sova när Rami kom hem från sin praktik? Det är väl inte normalt att man låter en åttaåring sova på eftermiddagen? Han måste väl ha tyckt det var konstigt?
Citera
2014-11-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag kan ha uppfattat det fel, men jag fick för mig att han sällan var hemma före 16? Jag tror det kan bero på att han inte gärna spenderade tid i hemmet. Jag tror att en bidragande orsak även var att Yara inte fick gå på fritids. Då har hon tvingats spendera mer tid hemma med våldsverkarna.

Sen förvånades jag över att Yara väldigt ofta verkade sova när Rami kom hem från sin praktik? Det är väl inte normalt att man låter en åttaåring sova på eftermiddagen? Han måste väl ha tyckt det var konstigt?

Det var under 2012 och 2013 som han kom hem strax efter 16.00 dvs när han gick på SFI. Så har jag tolkat det.

Enligt skolan skulle Yara fått gå på fritids om Rami hade ansökt om det.
Citera
2014-11-13, 16:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Vilka är dessa stora resurser?
Såvitt jag vet påstås att det inte finns hjälp mer än för det nödvändigaste.

Försöker du säga att resurserna i Sverige är sämre än på Gaza/Västbanken så får du nog visa stöd för det om jag skall ta dig på allvar.
Citera
2014-11-13, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så länge som Yara hade en god man och gick både på skola och fritids verkar hon varit en pigg och alert tjej. Bara att komma ifrån att ha bomber vinande kring huvudet gjorde henne uppenbarligen gott.

Sedan händer något i hemmiljön.
Ja, trygghet betyder givetvis mest när man kommer från krigsdrabbade områden. Det verkar som om hennes situation förvärrats kraftigt så fort all kontroll av myndigheterna upphörde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in