2014-11-13, 08:25
Medlem
Grievers avatar
Hej på er,

Jag sparar i fonder via ISK och är både nybörjare och inte särskilt aktiv, jag vill mest se bra utdelning över åren liksom.

Ska investera i lite nya fonder och har en fråga. Alla fonder med riktigt låga värden (men som har historisk stor uppgång), dvs där man kan få många andelar för pengarna, har ganska hög förvaltningsavgift. En jag är intresserad av ligger på typ 25 kr per andel medan förvaltningsavgiften ligger på 2,5%. Hur hade ni gjort? Ska man alltid hålla förvaltningsavgiften så låg som möjligt eller kan det vara smart att trots höga sådana satsa på fonder som har ett lågt värde? För jag antar att fler andelar ger högre utdelning för mig om värdet går upp, right?

Bonusfråga: Vad bör man satsa per tillfälle? Nu står ju börsen rätt högt och en krasch väntar väl inom fem år sägs det. Är det kanske dumt att satsa halva sparkontot nu?
Citera
2014-11-13, 08:52
Medlem
Celenos avatar
Antal andelar har noll betydelse. Ingen alls. Varför funderar du ens på dem? Vad har du fått detta resonemang ifrån?

Att hålla nere avgiften är däremot extremt viktigt.
Citera
2014-11-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Antal andelar har noll betydelse. Ingen alls. Varför funderar du ens på dem? Vad har du fått detta resonemang ifrån?

Att hålla nere avgiften är däremot extremt viktigt.

Hej Celeno, såg att Swedbank sänker sina avgifter på sina indexfonder och erbjuder bla indexfond Asien till en avgift på 0.2%. Intresserad att inkludera den fonden i ditt sparande eller endast intresserad av västvärlden?

Swedbank har tyvarr ingen billig global idnexfond.
Citera
2014-11-13, 09:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Hej Celeno, såg att Swedbank sänker sina avgifter på sina indexfonder och erbjuder bla indexfond Asien till en avgift på 0.2%. Intresserad att inkludera den fonden i ditt sparande eller endast intresserad av västvärlden?

Swedbank har tyvarr ingen billig global idnexfond.
Det var ju mycket goda nyheter! Hoppas det sätter press på marknaden också.

Jo, det ökar ju intresset rejält för deras asienfond får jag säga. Med USA, Europa och Asien får man alltså nu en rätt global mix för 0,2%. Tål verkligen att funderas på.

Enklast hade förstås varit med en billig globalfond vi får se vad som sker.
Citera
2014-11-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det var ju mycket goda nyheter! Hoppas det sätter press på marknaden också.

Jo, det ökar ju intresset rejält för deras asienfond får jag säga. Med USA, Europa och Asien får man alltså nu en rätt global mix för 0,2%. Tål verkligen att funderas på.

Enklast hade förstås varit med en billig globalfond vi får se vad som sker.

Indeed. Funderar på en försiktig fördelning med AZ 30% / DNB Global 60% / Swedbank Asien index 10%
Citera
2014-11-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Indeed. Funderar på en försiktig fördelning med AZ 30% / DNB Global 60% / Swedbank Asien index 10%

Säkert ingen nyhet för er då det står på förstasidan på avanza men Swedbank sänker sin avgift för bla Swedbank Asien Index till 0,2%. Det var ju glädjande, speciellt om man vill vikta själv och inte bara köra ex DIGI.
Citera
2014-11-13, 19:06
Medlem
Swedbank Indexfond Asien är säkert en utmärkt fond, hade dock gärna velat se separata Kina/Indien indexfonder så att man själv kan bestämma andelen för var land i portföljen.
Citera
2014-11-14, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Swedbank Indexfond Asien är säkert en utmärkt fond, hade dock gärna velat se separata Kina/Indien indexfonder så att man själv kan bestämma andelen för var land i portföljen.

Den är viktad efter market cap så den effektiva marknaden har redan valt optimal allokering åt dig. Skönt att slippa tänka själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in