2014-11-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nej Remark jag har ingen som helst kunskap om PTSD utan mitt inlägg handlade om att det är en mycket märklig lösning att skicka iväg barnet om det var orsaken. Jag vet att PTSD är vanligt förekommande hos många barn i Palestina. Men tror inte ett ögonblick att det var den primära anledningen till att hon skickades till paret. Huvudorsaken var att familjen ville flytta till Sverige.

Edit/ Jag tror att Yara led av PTSD lärarens beskrivning av hennes teckningar förstärker det intrycket. Men jag tror fortfarande inte alls att det var huvudsyftet med hennes resa. Och biopappan har ändrat sin historia för att passa olika omständigheter. Vilket är mänskligt men det är också rätt tydligt vad det handlar om.
Jag tror att kunskapen och möjligheten att få vård för PTSD är mycket bättre i Gaza än i Sverige. Det finns hundratals hjälporganisationer att vända sig till där nere. Åtminstone för den familj som har insikt och lite pengar över till annat än det nödvändigaste, som t ex Yaras familj.

Här är en artikel från DN om den uselt fungerande vården för PTSD i Sverige
http://www.dn.se/nyheter/sverige/personer-med-svara-trauman-nekas-vard/

Jag hör till dem som tror att hon skickades som ankare. Det gör inte föräldrarna till monster i mina ögon. Däremot ser jag att de tog en stor risk när de skickade henne med Amani, som de inte kände. En risk som de flesta föräldrar inte utsätter sina barn för, oavsett förhållandena i deras länder.
Citera
2014-11-13, 07:39
Medlem
MrsMagoos avatar
I dag direktbevakar bltsydostran.se från rättegången mot Yaras misstänkta mördare. Paret ska höras offentligt för första gången.

Rättegången inleds klockan 09.00 då den misstänkte mannen förhörs.
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/de-misstankta-mordarna-ska-forhoras(4529773).gm

SR Vi rapporterar direkt här på webben
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6016567

Om något ska ändras i detta fallet, så kan det bli i dag. Helt beroende på vad dom säger eller om det framkommer något nytt. Det här kan bli intressant. Vad det gäller Amanis försvaret så ser det inte ut som man har så mycket att komma med.

Ska Amani bryta ihop och inte medverka och svara ordentligt på frågorna eller flyter hon med och svarar bättre idag?
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-11-13 kl. 07:45.
Citera
2014-11-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I dag direktbevakar bltsydostran.se från rättegången mot Yaras misstänkta mördare. Paret ska höras offentligt för första gången.

Rättegången inleds klockan 09.00 då den misstänkte mannen förhörs.
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/de-misstankta-mordarna-ska-forhoras(4529773).gm

SR Vi rapporterar direkt här på webben
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6016567

Om något ska ändras i detta fallet, så kan det bli i dag. Helt beroende på vad dom säger eller om det framkommer något nytt. Det här kan bli intressant. Vad det gäller Amanis försvaret så ser det inte ut som man har så mycket att komma med.

Ska Amani bryta ihop och inte medverka och svara ordentligt på frågorna eller flyter hon med och svarar bättre idag?
Tack för länkarna, det blir en intressant dag att följa. Önskar verkligen att vi får höra dem säga sanningen om vad som hände, men tror inte att det blir så.
Citera
2014-11-13, 08:13
Medlem
Jag har inga större förhoppningar på att sanningen kommer fram idag.
Man håller sig till överenskommelsen. Om Amani fälls och Rami går fri så tror jag också att släkten/klanen kommer att "ta hand om" Rami på sitt eget lilla vis.
Det här rättssystemet har tidigare varit praxis i Sverige men av någon eller några anledningar har våra tidigare släktingar ansett att det är var dåligt system.

Och med facit i hand i detta fall så är ett flickebarn död och en kvinna kommer att sitta i fängelse en tid framöver.
Om det är som jag tror så kommer Amani inte erkänna att det är Rami som har misshandlat Yara till döds. För om hon gör det så kommer hennes barn syskon familj få ett helvete. Ett litet krig i miniatyr kan man säga.
Men om hon håller sig till överenskommelsen så kommer det bli någorlunda lugnt vad gäller släktfronten
Citera
2014-11-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag har inga större förhoppningar på att sanningen kommer fram idag.
Man håller sig till överenskommelsen. Om Amani fälls och Rami går fri så tror jag också att släkten/klanen kommer att "ta hand om" Rami på sitt eget lilla vis.
Det här rättssystemet har tidigare varit praxis i Sverige men av någon eller några anledningar har våra tidigare släktingar ansett att det är var dåligt system.

Och med facit i hand i detta fall så är ett flickebarn död och en kvinna kommer att sitta i fängelse en tid framöver.
Om det är som jag tror så kommer Amani inte erkänna att det är Rami som har misshandlat Yara till döds. För om hon gör det så kommer hennes barn syskon familj få ett helvete. Ett litet krig i miniatyr kan man säga.
Men om hon håller sig till överenskommelsen så kommer det bli någorlunda lugnt vad gäller släktfronten

...tills det är dags för nästa händelse....osv.
Tills någon vågar träda fram och berätta
Jag hoppas naturligtvis att denna någon blir Amani idag
Citera
2014-11-13, 08:46
Medlem
Och i väntan på dagens förhör...
Alla åskådare är förmodligen överens om att den skyldige till detta fruktansvärda måste straffas.
Det som kan skilja oss åt är varför den skyldige måste straffas.

Om det hade varit min bror som satt häktad för detta skulle jag ha känt avsky illamående nästintill hat över vad han hade gjort mot ett litet barn.
Att han dessutom skämt ut släkten har en mindre betydelse. Hedern hade vi upprättat igen genom att högt och tydligt och klart visa att detta monster hör hemma i ett fängelse.

Nu vet jag att min bror aldrig skulle kunna misshandla ett barn vare sig fysiskt eller psykiskt
Citera
2014-11-13, 09:01
Medlem
BLT har en rubrik om att Yaras familj hoppas få bli kvar i Sverige. Finns det någon prenumerant som följer tråden, som vill berätta lite mer vad det står i artikeln?
Citera
2014-11-13, 09:14
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
BLT har en rubrik om att Yaras familj hoppas få bli kvar i Sverige. Finns det någon prenumerant som följer tråden, som vill berätta lite mer vad det står i artikeln?

Det faktum att de vill vara kvar i Sverige trots sveket mot Yara (från i princip alla inblandade myndigheter) visar i mitt tycke med all önskvärd tydlighet att Yara var ett ankarbarn. Ingenting mer.
Citera
2014-11-13, 09:16
Medlem
BLT live:
Den misstänkte mannen säger att han och hans fru ansvarade för uppfostran tillsammans. Men att hans fru ändå tog större ansvar.
Undrar om det stod klart för socialnämnden att han lämnade ansvaret till frun "eftersom hon var flicka".
Citera
2014-11-13, 09:28
Medlem
Iobberknolls avatar
Är det bara BLT och Sveriges radio som har liverapportering idag?

Jag hittar inte aftonbladets länk. Någon som har den(om den finns?)
Citera
2014-11-13, 09:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Är det bara BLT och Sveriges radio som har liverapportering idag?

Jag hittar inte aftonbladets länk. Någon som har den(om den finns?)

Jag hittar vare sig den eller Expressens .. Lite dåligt att inte täcka de viktigaste vittnesmålen tycker jag...

Undrar om mamman är med i rätten. BLT skriver ju om pappans reaktioner - man får intrycket av att Rami blir störd av pappan... Mamman borde också sitta där och tvinga honom att möta henne ...
Citera
2014-11-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var bra att du ställde en direkt fråga, då jag menar att du spammar tråden med synpunkter på judar och israeler, antisemitism och annat dravel som inte har relevans på denna sak som visar att Sverige är ett land som drar till sig kriminella klaner, just för att det finns folk, typ sådana som dig, med dina åsikter, som sitter och handlägger ärenden på Migrationsverket. Och skiter i lagstiftningen för att ni tycker så mycket som är stolligheter.

Du frågar om jag vet var bioföräldrarna befinner sig!

De är i Karlskrona, hitkomna från Gaza, för att vittna i rättegång, om sin till döds misshandlade dotter. Förövarna är bror/kusin och dennes fru. En dotter är död, som de inte orkade med och som de kunde avvara för att ge klanen ett ankare till en asyl i Sverige. Asyl som de egentligen inte har rätt till då de inte har asylbehov enligt definitionen.

Ett land byggs på lag. Sverige har en lagstiftning med asylregler och vi är också bundna av avtal med andra länder där det, främst är Dublinkonventionen som avgör var man söker asyl.

Det finns alltid en slask i lagstiftningen för att ge asyl på humanitära grunder. Det har i detta fall, visat sig att asylsökande hittar på en story anpassad till denna generösa regel som just är till för folk som har ett trängande behov av asyl men inte passar in på en paragraf.

Visst är det inte så kul att bo i varmt klimat på Gaza, med taskig ekonomi, men det är så större delen av jordens befolkning lever. Det är i alla fall inte livsfarligt, och alla dessa personer i klanen har bostäder på Gaza, men drömmer om förintelse, krig, terror och eget land, vilket framkommer av Facebook.

Medan de som Madi syster får 9 barn de inte kan försörja, och nu är vi med och försörjer dessa barn. Du försörjer dessa personer med glädje, och frivilligt, jag känner mig bestulen på en trygg ålderdom, och mina pensionspengar.

Rami och Madi har kommit hit på felaktiga grunder och nu kommer de bidra till att öka fångpopulationen och statistiken på omhändertagna barn.

Och har du inte läst mellan raderna att Yara var bråkig hemma, sängvätare och utåtagerande? En unge med ett påhittat trauma, anpassat till ankarrollen som de sände iväg till mördarparet i stället för att ge extra uppmärksamhet och kärlek. Kan du inte läsa mellan raderna?

Att Madeleen ger ett stiligt intryck och är verbal, smartare än dessa karlar klanen består av, får inte mig att ändra uppfattning om den vedervärdiga hantering de utsatte Yara för, som de är ytterst ansvariga för.

Kan du inte bara svara på frågan och skippa lallandet? Frågan jag ställde baseras på att du säger att du hade gjort vad som helst för att kunna prata med ditt barn, SÅ om du befann dig i Gaza och ditt barn befann sig långt bort i fjärran, och de som "tar hand" om ditt barn inte svarar i telefon eller på skype. HUR hade du gjort för att få kontakt?

Och du, sluta upp med dina härskartekniker tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in