Citat:
Jag tror att kunskapen och möjligheten att få vård för PTSD är mycket bättre i Gaza än i Sverige. Det finns hundratals hjälporganisationer att vända sig till där nere. Åtminstone för den familj som har insikt och lite pengar över till annat än det nödvändigaste, som t ex Yaras familj.Nej Remark jag har ingen som helst kunskap om PTSD utan mitt inlägg handlade om att det är en mycket märklig lösning att skicka iväg barnet om det var orsaken. Jag vet att PTSD är vanligt förekommande hos många barn i Palestina. Men tror inte ett ögonblick att det var den primära anledningen till att hon skickades till paret. Huvudorsaken var att familjen ville flytta till Sverige.
Edit/ Jag tror att Yara led av PTSD lärarens beskrivning av hennes teckningar förstärker det intrycket. Men jag tror fortfarande inte alls att det var huvudsyftet med hennes resa. Och biopappan har ändrat sin historia för att passa olika omständigheter. Vilket är mänskligt men det är också rätt tydligt vad det handlar om.
Edit/ Jag tror att Yara led av PTSD lärarens beskrivning av hennes teckningar förstärker det intrycket. Men jag tror fortfarande inte alls att det var huvudsyftet med hennes resa. Och biopappan har ändrat sin historia för att passa olika omständigheter. Vilket är mänskligt men det är också rätt tydligt vad det handlar om.
Här är en artikel från DN om den uselt fungerande vården för PTSD i Sverige
http://www.dn.se/nyheter/sverige/personer-med-svara-trauman-nekas-vard/
Jag hör till dem som tror att hon skickades som ankare. Det gör inte föräldrarna till monster i mina ögon. Däremot ser jag att de tog en stor risk när de skickade henne med Amani, som de inte kände. En risk som de flesta föräldrar inte utsätter sina barn för, oavsett förhållandena i deras länder.