2014-11-12, 21:33
Medlem
Till "Remark"

Att ta del av fup måste vara värst för bioföräldrarna. Jag kan inte tänka mig annat än att det smärtar dem värre än värst! De mår säkerligen mycket illa av att deras Yara systematiskt plågades till döds/mördades (och detta av deras samarbetspartners!).
Citera
2014-11-12, 21:34
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom använde ju hjärtstartaren i lägenheten på Yara - efter upplivningsförsök - och det blev bara ett rakt streck, hon var alltså död. I lägenheten, när ambulanspersonalen kom dit. Sedan blev det inskrivet när det bekräftades när hon inkom till akuten... kan det vara så?
Nej, ambulansen larmades inte förrän 21.58, så så kan det inte vara.
Citera
2014-11-12, 21:35
Medlem
Citat:
Dom använde ju hjärtstartaren i lägenheten på Yara - efter upplivningsförsök - och det blev bara ett rakt streck, hon var alltså död. I lägenheten, när ambulanspersonalen kom dit. Sedan blev det inskrivet när det bekräftades när hon inkom till akuten... kan det vara så?

Det är väl så att bara läkare kan bekräfta en som död?!
Citera
2014-11-12, 21:39
Medlem
Citat:
Möjligt. Men då ljuger ju Rami ihop hela historien ...
Klart han gör. Men hur skulle han förklara att samtalet till 112 skedde vid tiotiden om det är så att han upptäckte att Yara var död redan vid 16- 18 tiden, och att Madi hade slagit ihjäl henne. Om det var så drabbades han säkert av chock, panik och dåligt samvete. Han hade ansvaret för sin systerdotter och även för Madi och pojkarna. Kanske trivdes han inte i hemmet och det förstår man, men ändå var det han som hade ansvaret. Vilken toffelhjälte han än är så är det för mig helt uteslutet att han skulle kunnat vistas i samma lägenhet där hans fru slår ihjäl hans systerdotter utan att reagera.
Senast redigerad av nantale 2014-11-12 kl. 21:46.
Citera
2014-11-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Förundersökningen av detta brott lämnar en hel del övrigt att önska. Är det någon som vet om det finns en uppdatering av förundersökningen, dvs rättelser som skett efter den första och i så fall hur får vi reda på det?

Kan ta ett exempel på felaktigheter. (Sid 51-52) På natten 140501 mellan 01:19 - 01:39 gjorde J. Gl*ns ett "konceptförhör" med läkaren Gr*zyna Skl*dzien (a). Där står t.ex. att Yara dödförklarades 21:50 efter 40 minuters upplivningsförsök. Uppläst och godkänt. Men Yara kom ju inte in förrän kl. 22:43...

Jag blir ur-frb. när det klantas i denna tragiska historia.

s. 39 i obduktionsrapporten; FUP s. 493:
"Flickan Yara hämtades med ambulans ... ambulansen var på plats klockan 22.07 och anlände till sjukhuset klockan 22.43. ... återupplivninvsförsök startades ---
Enligt läkaranteckningen anlände flickan med ambulans klockan 21.40 (felskrivning, skall vara 22.40, undetecknads kommentar). ... Klockan 21.50 (felskrivning, skall vara 22.50, undertecknads kommentar) avslutades återupplivningsförsöken."
----------------------------
Mottagande doktorn hade vintertid fortfarande?
Citera
2014-11-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Med facit i hand måste vi ändå konstatera att Yaras resa till Sverige inte var en flykt undan förföljelse. Enligt hennes familj behövde hon ''byta miljö''. Och om familjen inte fick ansluta sig till henne så ville de få tillbaka henne. Oavsett hon trivdes eller vantrivdes här.

Yara bodde en krigszon och blev efter en bomb som briserade i närheten av den bil hon befann sig i traumatiserad och personlighetsförändrad.

Problemen ökade. Hon skrek, ville inte umgås med syskonen, kissade i sängen ...Dom gick till en läkare som rådde dom att Yara måste bo i ett fredligt land för att bli bättre.

Troligen led hon av PTSD (Post Traumatiskt Stress Syndrom). Vilket innebär att den chockupplevelsen/rädslan hon kände vid den bomben aktiverades varje gång hon hörde ett likartat ljud eller ens antydan.

Dom bomberna faller rätt tätt i Gaza, och helt slumpmässigt. Hon låg ständigt i "flyktläge".

Jag tror dom trodde detta var det bästa dom kunde göra för Yara. Man skall inte förglömma att Yara också hade det bra i Sverige. Hon slapp bomberna, hade en god man som gav henne omsorg och träffade henne två ggr i veckan. Hon var ett klipskt, alert och glatt barn. Daglig kontakt med sina föräldrar. Mådde bra.

Sedan gick det väldigt mycket utför på slutet.

Som ingen kunnat förutse.
Citera
2014-11-12, 21:55
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Klart han gör. Men hur skulle han förklara att samtalet till 112 skedde vid tiotiden om det är så att han upptäckte att Yara var död redan vid 16- 18 tiden, och att Madi hade slagit ihjäl henne. Om det var så drabbades han säkert av chock, panik och dåligt samvete. Han hade ansvaret för sin systerdotter och även för Madi och pojkarna. Kanske trivdes han inte i hemmet och det förstår man, men ändå var det han som hade ansvaret. Vilken toffelhjälte han än är så är det för mig helt uteslutet att han skulle kunnat vistas i samma lägenhet där hans fru slår ihjäl hans systerdotter utan att reagera.

Håller med om att hans reaktion är helt obegriplig om det nu är så att han upptäckt att frun slagit ihjäl systerdottern när han var hemma. Lika obegripligt är det att detta fick pågå dag ut och dag in i hans hem och med hans vetskap. Nu dog flickebarnet visserligen inte de andra dagarna men det var nog snarare slumpens verk än Ramis förtjänst.
Citera
2014-11-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det är väl så att bara läkare kan bekräfta en som död?!

Troligen. Men ambulansmännen är inga noviser, dom bedömde hon varit död länge. Men rent formellt skall det väl till en läkare.
Citera
2014-11-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till "Remark"

Att ta del av fup måste vara värst för bioföräldrarna. Jag kan inte tänka mig annat än att det smärtar dem värre än värst! De mår säkerligen mycket illa av att deras Yara systematiskt plågades till döds/mördades (och detta av deras samarbetspartners!).

En morbror som älskade Yara och de hade all tillit till.
Citera
2014-11-12, 22:19
Medlem
Tack för svaren. (Jag sitter och hoppar mellan FUP:en och tråden).

Ja, endast en läkare kan dödförklara (vilket inte är samma sak som att senare genom obduktion försöka fastställa när döden inträdde).

Min fråga om det finns en "uppdaterad" FUP med rättelser, någon som har vetskap om det?
Citera
2014-11-12, 22:24
Medlem
Till "Remark"
Det omdiskuterade fotot på rundkindad tös iförd rosa jacka på skolruinen, tror du att det är Yara?
Citera
2014-11-12, 22:25
Medlem
Citat:
Troligen. Men ambulansmännen är inga noviser, dom bedömde hon varit död länge. Men rent formellt skall det väl till en läkare.

Jo jo men jag menar att de får kanske inte avsluta livsuppehållande insatser tills dess att det finns en läkare på plats som säger "nu finns det inget mer att göra"

Jag tror också att madi kan ha duschat henne kallt för att det är det enda logiska om man ska "väcka" någon så hon kan ha blivit kallare än hon hade vart utan dusch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in