2014-11-12, 10:26
Medlem
Blir galen av antibiotikan. Tagit den i 6 dar nu, har fått:
Svamp infektion i underlivet, hårsäcks inflammationen har kommit tillbaks med full kraft överallt på kroppen. Magen står helt stilla ..

Har stark klåda på kroppen och kliande utslag som ser ut som myggbett, som jag funderar om det är att jag inte tål dalacin?
Iof konstigt att kroppen reagerar så pass sent med en allergi mot ämnet?

Eller om det är klåda o utslag i samband med infektionen. Min läkare får ja inte ens tag på!
Vet att man inte ska sluta med antibiotika rakt av men står inte ut med klådan. Och alla obalanser den får?

Vad tror ni.. Allergi?
Citera
2014-11-12, 10:32
Medlem
tzjs avatar
Kan vara en allergisk reaktion ja. Dalacin ges ju ofta som ett alternativ till penicillin, då allergiska reaktioner på penicillin är något vanligare. Kontakta närmaste vårdcentral eller ring sjukvårdsupplysningen för information om vad du kan göra för att lindra besvären.
Citera
2014-11-12, 11:34
Moderator
fredrik686s avatar
Tyvärr så har antibiotika en effekt på mer än bara de bakterier som man vill döda, den dödar både onda och goda bakterier.

När man dödar av bakterierna i underlivet så finns det inte lika mycket som begränsar svampen och dess tillväxt.
En annan vanlig effekt är att vissa av bakterier i mag-tarmkanalen dör och de som är kvar för mer yta att växa på och då får man magbesvär.

Det vore bra om du fortsatte äta antibiotikan hela kuren ut, har du testat ta någon allergitablett för att se om det lindrar besvären? Har du utsatt dig för något annat som skulle kunna orsaka en allergisk reaktion?
Citera
2014-11-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Tyvärr så har antibiotika en effekt på mer än bara de bakterier som man vill döda, den dödar både onda och goda bakterier.

När man dödar av bakterierna i underlivet så finns det inte lika mycket som begränsar svampen och dess tillväxt.
En annan vanlig effekt är att vissa av bakterier i mag-tarmkanalen dör och de som är kvar för mer yta att växa på och då får man magbesvär.

Det vore bra om du fortsatte äta antibiotikan hela kuren ut, har du testat ta någon allergitablett för att se om det lindrar besvären? Har du utsatt dig för något annat som skulle kunna orsaka en allergisk reaktion?

Jo tar tavegyl 3 gram per dag. Hm ne inte vad ja kan komma på.
Men ja antibiotika gör så mycket. Bara att få tillbaka hårsäcksinflammation pga antibiotikan skapar En obalans i kroppen , bara det ger en klåda .
I förr natt vaknade jag av rivmärken på armen och inatt kliande jag sönder handflatorna och ansiktet.
Grejen är jag tycker dalacin inte ger en effekt. Har fortfarande ont i körtlarna och dom är svullna. Jäkla envisa stretrocker!
Citera
2014-11-12, 14:58
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81
Blir galen av antibiotikan. Tagit den i 6 dar nu, har fått:
Svamp infektion i underlivet, hårsäcks inflammationen har kommit tillbaks med full kraft överallt på kroppen. Magen står helt stilla ..

Har stark klåda på kroppen och kliande utslag som ser ut som myggbett, som jag funderar om det är att jag inte tål dalacin?
Iof konstigt att kroppen reagerar så pass sent med en allergi mot ämnet?

Klåda och utslag är enl. fass en tämligen vanligt biverkan. Men ett observandum är att i väldigt sällsynta fall kan det ge allvarliga hudbiverkningar som steve johnsons syndrom. Hur ser du ut i munnen och på insidan av kinder? Om du har utslag även på munslemhinnan finns det tveklöst anledning att kontakta vården.

Allergi uppträder efter att man exponerats för ett visst allergen, det går inte att vara allergisk mot något som man inte exponerats för (iallafall enl läkare jag frågat) och allergin kan komma sent, det kan gå bra i början, men allergi kan uppstå med tiden.
Citera
2014-11-12, 15:26
Medlem
Sist jag behandlades för dalacin var i sommras men då i högre dos och gick på det i 15dar.
Då fick jag ockå nässelutslag på kroppen av skiten.. men läkaren tyckte det inte va nåt.

Nu har jag fått samma sak igen, men märkt nu när jag inte har tagit idag så har klådan nästan lagt sig, samt näsan har slutat att rinna..så slipper spy upp snor och slem hela tiden. Och utslagen ser bättre ut.

Har testat många penicillin sorter nu och reagera likadant på alla .
Hudutslag är en vanlig biverkning har jag hört,att det inte räknas som nåt allergi..men vid nässelutslag vet jag inte riktigt?

Problemet är även om allergin lägger sig så har jag fortfarande ont i mina halskörtlar..
Citera
2014-11-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduper81

Du ska kontakta vården även om just din läkare inte är kontaktbar så finns andra som kan ge dig råd om vad du ska göra. Förklara alla dina biverkningar så får du annan medicin mot tex. svampinfektionen i underlivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in