Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Du tror inte att det är så man säger i Palestina med tanke på relationen mellan palestinierna och israelerna? Tyckte inte uttalandet var det minsta konstigt, men så har jag nog också lite mer koll på hur palestinierna behandlas av de israeliska judarna jämfört med dig.
Det blir oavsett vem som är rötägget(palestinier/israeliter) en ganska intressant diskussion eftersom det är helt förståeligt att han säger så med tanke på vart han kommer ifrån och vilket liv israelerna har utsatt honom för.
Men.....i Sverige är det inte uppskattat att skämta eller göra negativa liknelser utifrån någons etnicitet. Oavsett anledning och oavsett vem som har gjort dig illa, de får stympa och skända dig, men du får fortfarande inte kalla dem för fula/rasistiska namn.
Jag bryr mig egentligen inte, för jag förstår inte fullt ut, men det är något ologiskt i reglerna kring vad man får och inte får kalla folk. Speciellt eftersom ingen har mer rätt än den andre. I mina ögon är både israeler och palestinier ena riktiga dårar.